• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45109
+
-

پارلمان بخش خصوصی محافظه‌کار می‌شود؟

بخش خصوصی
پارلمان بخش خصوصی محافظه‌کار می‌شود؟

با بسته‌شدن پرونده ثبت‌نام از نامزدهای نهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی و مشخص‌شدن چهره‌های شاخص ثبت‌نام‌کننده و انصراف داده، حالا پرسش اصلی این است که ساختار پارلمان بخش خصوصی در 4سال آینده به چه سمتی سوق پیدا خواهد کرد؛ دولتی‌تر می‌شود یا محافظه‌کارتر یا اینکه در پس پرده ائتلاف‌های اعلام‌نشده قرار است بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی ایران پوست‌اندازی کند و راه برای ورود جوان‌ترها در کنار با‌تجربه‌ها باز شود؟

به گزارش همشهری، با انصراف چهره‌های باسابقه‌ای نظیر محسن جلال‌پور، محسن خلیلی‌عراقی، پدرام سلطانی، فاطمه دانشور، مهدی پورقاضی، مهدی جهانگیری، سیدحسین سلیمی، علی شمس اردکانی و سیدبهادر احرامیان و چند تن از چهره‌های جوان‌تر انتظار می‌رود دوره آینده انتخابات پارلمان بخش خصوصی بدون ائتلاف دست‌کم در هفته‌های نخستین برگزار شود و در عین حال برخی خبر می‌دهند اتاق آینده با پوست‌اندازی به‌نفع چهره‌های جوان‌تر شکل خواهد گرفت. اما حضور برخی چهره‌های باسابقه زیاد ازجمله علی‌نقی خاموشی، اسدالله عسگر‌اولادی، علامیرمحمد صادقی و یحیی آل‌اسحاق احتمال شکل‌گیری یک ائتلاف خاموش بین چهره‌های محافظه‌کار دور از انتظار نیست. البته رقابت اصلی شاید بین چهره‌های محافظه‌کار با نامزدهای نزدیک به جریان سیاسی اصلاح‌طلب و معتدل حول محور چهره‌هایی چون مسعود خوانساری، حسین سلاح‌ورزی، محسن مهرعلیزاده، تقی‌زاده خامسی‌ و محسن بهرامی ارض‌اقدس رقم خواهد خورد.

هرچند بسیاری از چهره‌های ثبت‌نام‌کننده به‌صورت انفرادی ثبت‌نام کرده و وارد گود رقابت شده‌اند که تصمیم‌گیری برخی چهره‌های باسابقه نظیر عباسعلی قصاعی، محمدرضا بهرامن و حمید حسینی، جمشید عدالتیان و مسعود دانشمند در کنار چهره‌های جوان‌تر و البته کمتر شناخته‌‌شده‌تر می‌تواند فصل تازه‌ای از رقابت در انتخابات پیش روی اتاق‌های بازرگانی را رقم بزند. افزون بر اینکه حلقه دیگر این رقابت حول غلامحسین شافعی، رئیس فعلی اتاق ایران و یارگیری او از بین افراد ثبت‌نام‌کننده شکل خواهد گرفت.

کاهش 28درصدی نامزدهای نهمین دوره انتخابات پارلمان بخش خصوصی نسبت به دوره قبل زنگ خطری برای آینده این تشکل به‌حساب می‌آید که دلیل اصلی این اتفاق را شاید بتوان ناشی از فضای کلی حاکم بر اقتصاد و رویکرد دولت در تصمیم‌گیری‌ها بدون مشورت خواستن از بخش خصوصی تلقی کرد. انتخابات اتاق‌های بازرگانی 11اسفندماه امسال از ساعت 8 تا 18 در استان‌ها برگزار می‌شود و 182داوطلب برای تصاحب کرسی‌های هیأت نمایندگان اتاق تهران و 1653نفر هم برای حضور در اتاق‌های بازرگانی دیگر شهرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند و افراد دارای صلاحیت 27بهمن‌ماه مشخص و وارد رقابت تبلیغاتی می‌شوند. البته جدا از افراد پیروز در دوره آینده انتخابات، دولت و تشکل‌های صنفی هم نمایندگانی برای حضور در هیأت نمایندگی بخش خصوصی معرفی می‌کنند و باید دید آیا دولت تصمیم به فرستادن چهره‌های دارای سابقه مدیریت دولتی از کانال انتخابات یا از طریق انتصاب‌های خود خواهد داشت؟

این خبر را به اشتراک بگذارید