• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42695
+
-

دغدغه‌های ریز و درشت کشاورزان

کشاورز نظرآبادی: برای سمپاشی زمین‌هایمان با مشکل مواجه هستیم و جهاد کشاورزی مانند گذشته حمایت نمی‌کند

کشاورزی
دغدغه‌های ریز و درشت کشاورزان

خدیجه ستارزاده|   نظرآباد-خبرنگار:

کشاورزان نظرآباد با توجه به تغییراتی که در سال‌های اخیر در اقتصاد و تغییرات اقلیمی ایجاد شده، در تهیه کود، سم، گازوئیل و هزینه‌های جانبی با مشکلاتی مواجه هستند و در این زمینه از جهاد کشاورزی به عنوان متولی انتظاراتی دارند.

نظرآباد با 10 هزار هکتار اراضی کشاورزی و ظرفیت بالای کشاورزی و دامداری به عنوان قطب کشاورزی البرز محصولات باکیفیتی برای نیاز استان و کشور تولید می‌کند.

کشاورزان این شهرستان نیز مانند دیگر شهرها به علت کمبود آب و فشارهای اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند که شرایط آنها را نسبت به گذشته تغییر داده است؛ در نتیجه برای ساماندهی و کنترل وضعیت بخش کشاورزی، مسئولان راهکارها و تدابیری به کار گرفته‌اند که برخی از آنها برای کشاورزان توجیه نشده است.


گازوئیل، نیاز عمده کشاورزان

یکی از کشاورزان جعفرآباد می‌گوید: در یکی دو سال گذشته با مشکل تامین سوخت گازوئیل برای موتورهای کشاورزی و آبیاری مواجه بوده‌ایم.
«محمدرضا چنبری» می‌افزاید: تا چند وقت پیش به ما سهمیه گازوئیل می‌دادند که به اندازه مورد نیاز برای امور کشاورزی بود اما برای تامین گازوئیل با مشکل مواجه هستیم و اگر 2 تا 20 لیتر گازوئیل از کسی بگیریم، قاچاق محسوب می‌شود؛ در صورتی که گاهی برای استفاده از موتورهای مورد نیاز کم می‌آوریم.

چنبری می‌افزاید: مشکل دیگر کمبود کود شیمیایی برای استفاده در زمین‌هاست. اواسط تابستان که زمان اوج مصرف کود شیمیایی است با مشکل بیشتری مواجه بودیم. مدت زیادی برای گرفتن کود در نظرآباد در نوبت ایستادیم و مجبور شدیم از احمدآباد کود شیمیایی بگیریم.

او می‌گوید: گندم را دولت از ما خریداری می‌کند و در پاییز نیز جو می‌کاریم. علاوه بر آن کلزا نیز کشت می‌کنیم که بذر آن را جهاد به طور رایگان به ما می‌دهد.این کشاورز با بیان این‌که سیفی‌جاتی مانند خیار و گوجه و بلال می‌کارد، می‌افزاید: برای سمپاشی زمین‌هایمان نیز با مشکل مواجه هستیم و جهاد مانند گذشته حمایت نمی‌کند.

این کشاورز در توضیح این امر می‌گوید: سمپاشی زمین‌های زراعی در گذشته رایگان بود و با هواپیما انجام می‌شد، اما چند سال است که باید خودمان سمپاشی کنیم. در اوایل بهار جهاد نمونه آفت سن را می‌گیرد و به ما اعلام می‌کند که خودمان سمپاشی کنیم اما یک کشاورز سمپاشی می‌کند و دیگری نه؛ در‌نتیجه  همه زمین‌ها سمپاشی نمی‌شود.


مشکلات مربوط به کمبود آب

یکی دیگر از کشاورزان نظرآباد می‌گوید: از بچگی سر زمین بودم و کار دیگری غیر از کشاورزی بلد نیستم تا بتوانم زندگی را با آن بچرخانم اما هر سال شرایط کشاورزان سخت‌تر می‌شود.
«محمد باقری» می‌افزاید: ابتدا قنات داشتیم اما چند سال است با مشکل آب مواجه هستیم و چاه‌های مجاز جوابگوی کشاورزی نیست. با سهمیه 2 ساعت آب هم نمی‌توانیم کشاورزی کنیم و همه مجبور شده‌ایم به طور غیرمجاز چاه حفر کنیم.

باقری با بیان این‌که مدتی است استفاده از سیستم نوین و تحت فشار برای کشاورزان اجباری شده است، می‌گوید: من با هزینه خودم سیستم آبیاری را قطره‌ای کرده‌ام. برای نوین کردن سیستم آبیاری جهاد کمک نمی‌کند و به ما می‌گوید باید پیمانکار بگیرید تا با شما همکاری کند. وی می‌افزاید: پیمانکار 10 میلیون تومان می‌گیرد و 3‌میلیون تومان به ما می‌دهد؛ در حالی که اگر جهاد این مبلغ را به خود ما بدهد با هزینه‌ای کمتر می‌توانیم سیستم آبیاری را اصلاح کنیم.


در تامین کود شیمیایی مشکلی وجود ندارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد با بیان این‌که در تامین کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان مشکلی وجود ندارد، می‌گوید: دولت یارانه زیادی روی کود می‌دهد «بیش از 50 درصد». بیش از 3 سال است که نرخ تغییری نکرده و کشاورز هر قدر کود نیاز داشته باشد، تحویل می‌گیرد.

«ایرج الماسی» می‌افزاید: در شهرستان 2 کارگزاری داریم که لیست کشاورزان را به آنها دادیم و کشاورزانی که با ما قرارداد کشت بستند با مراجعه به کارگزار می‌توانند به هر میزان که لازم است کود دریافت کنند.
الماسی با بیان این‌که یک تعاونی در احمدآباد و تعاونی رنجبرزاده در جاده قدیم بین ساوجبلاغ و نظرآباد قرار دارد، می‌گوید: روستاها را تقسیم کرده‌ایم. کسانی که به کارگزاری رنجبرزاده دسترسی دارند اقلام مورد نیاز را از آنجا تهیه می‌کنند و شمال و غرب شهرستان که بخش عمده کشاورزی نظرآباد را تشکیل می‌دهند از تعاونی احمدآباد اقلام خود را تهیه می‌کنند.


مضرات سمپاشی غیراصولی 

الماسی در پاسخ به اظهارات کشاورزان در مورد سمپاشی می‌گوید: تا حدود 15 سال قبل که آفت سن هنوز تازگی داشت و کشاورزان با آن آشنایی نداشتند دولت صفر تا صد کار را انجام می‌داد و سمپاشی به صورت هوایی انجام می‌شد، اما سال‌هاست محیط ‌زیست این کار را ممنوع کرده ست؛ چراکه در زمان سمپاشی هوایی حشرات مفید هم از بین می‌رود؛ این در حالی است که همه زمین‌های کشاورزی نیاز به سمپاشی ندارند.

الماسی می‌گوید: هر ساله نمونه آفت سن مورد بررسی قرار می‌گیرد و زمین‌هایی که نیاز آنها به سمپاشی از سوی کارشناس تایید شود به کشاورز اعلام می‌شود تا سمپاشی کند. با این کار کاهش سمپاشی داریم که از نظر محیط زیست، سلامت غذا و اقتصادی موثر است.الماسی در مورد مشکل گازوئیل کشاورزان می‌گوید: سیاستی که دولت دنبال می‌کند استفاده از گاز برای موتورهای کشاورزی در مناطقی است که به گاز مجهز شده‌اند، به همین دلیل گاهی در مورد سوخت و گرفتن گازوئیل وقفه ایجاد می‌شود.


وام بلاعوض برای آبیاری نوین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد درباره مشکل کم‌آبی برای کشاورزان می‌گوید: در شرایط بحرانی آب باید راهکارهایی برای کنترل اوضاع در پیش گرفت. تجهیز آبیاری به سیستم نوین و تحت فشار یکی از این اقدامات بوده است.
«ایرج الماسی» با بیان این‌که برای هر هکتار آبیاری قطره‌ای 13 میلیون تومان و آبیاری بارانی 8 میلیون و400 هزار تومان کمک بلاعوض داده می‌شود، می‌افزاید: سیستم آبیاری تحت فشار توسط کشاورزان مورد تایید نیست و باید لوله‌های مورد مصرف و مراحل کار بر اساس اصول و استانداردهای لازم باشد؛ به این منظور لیست حدود 20 شرکت که تخصص لازم و اقلام استاندارد را دارند در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود تا با انتخاب از میان آنها برای تغییر سیستم آبیاری نوین تحت نظر این مشاوران اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید