• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42338
+
-

مشکلات پیش پای سوادآموزی در لرستان

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش: امسال بر اساس برنامه‌ریزی‌ها باید حدود 16 هزار و 500 نفر تحت پوشش طرح سوادآموزی قرار بگیرند

آموزش
مشکلات پیش پای سوادآموزی در لرستان

فاطمه حافظی|‌  خرم آباد - خبرنگار:


داشتن سواد خواندن و نوشتن هنوز هم از جمله عوامل و فاکتورهای مهم برای بررسی و شناسایی میزان پیشرفت هر کشور است. به همین دلیل دولت برای بالا بردن سطح سواد مردم و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی مطلق برنامه‌های بسیاری دارد. در سال‌های اخیر در تمام استان‌ها از طریق ارگان‌های مربوطه و نهادهای حمایتی افراد بی‌سواد شناسایی و به آموزش و پرورش معرفی شده‌اند. سعی بر این است که با تشویق این افراد به آموختن خواندن و نوشتن بتوان از تعداد بی‌سوادان جامعه کاست. براساس سرشماری سال 95 در لرستان بیش از 86 هزار نفر بی‌سواد شناسایی شده است که باید تحت پوشش سوادآموزی قرار بگیرند. بین شهرهای استان، خرم‌آباد دارای بیشترین باسواد و دوره در شهرستان چگنی دارای کمترین تعداد افراد باسواد هستند.


86 هزار بی‌سواد در استان

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان در این زمینه می‌گوید: جامعه هدف سوادآموزی در کل کشور گروه سنی 10 تا 49 سال است. بنا بر سرشماری سال 95 حدود 86 هزار و 345 نفر بی‌سواد در استان وجود دارند که از این تعداد 54 هزار و 600 نفر زن و 31 هزار و 698 نفر مرد هستند. 
 «هاشم دالوند» می‌افزاید: از مجموع بی‌سوادان استان 35 هزار و 13 نفر مربوط به جمعیت شهری و 50 هزار و 974 نفر مربوط به جمعیت روستایی هستند و 358 نفر بی‌سواد غیرساکن نیز داریم. 
وی ادامه می‌دهد: بیشترین نرخ باسوادی گروه هدف 10 تا 49 ساله مربوط به شهر خرم‌آباد با 95 و 35 درصد (35/95) و پایین‌ترین نرخ باسوادی مربوط به دوره چگنی با 86 و 70 درصد (70/86) درصد است. 


16 هزار و 500 نفر؛ جامعه هدف لرستان 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان اظهار می‌کند: امسال باید حدود 16 هزار و 500 نفر تحت پوشش طرح سوادآموزی قرار بگیرند که تاکنون بیش از 14 هزار نفر از این تعداد مشغول آموزش شده‌اند. تا 15 دی سال جاری فرصت داریم که مابقی جمعیت را تحت پوشش قرار بدهیم. 

وی می‌افزاید: در سطح استان 2800 آموزش‌دهنده فعال حاضرند و کار آموزش را بر عهده دارند. از این تعداد 90 درصد را خانم‌ها و 10 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند. 

دالوند به رغبت کم مربیان مرد برای آموزش اشاره می‌کند و می‌گوید: از یک طرف جمعیت آقایان بی‌سواد کمتر است و از سوی دیگر آقایان به دنبال شغل ثابت و درآمد بالاتر هستند. 

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که سوادآموزی به صرف زمان زیادی نیاز دارد و صبر و حوصله می‌طلبد. چون خانم‌ها نسبت به آقایان صبورتر هستند، به فعالیت در حوزه سوادآموزی تمایل دارند و موفقیت‌های بیشتری در این حوزه به دست می‌آورند.  معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان بیان می‌کند: معلم به ازای هر نفر که در این دوره‌ها آموزش ببیند و نمره قبولی کسب کند 770 هزار تومان و اگر سوادآموز در دوره انتقال باشد 860 هزار تومان دریافت می‌کند. 


وضعیت لرستان در کشور

دالوند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت لرستان در حوزه سوادآموزی اشاره می‌کند و می‌گوید: استان نسبت به میانگین کشوری در میانه‌ها قرار دارد، یعنی نه وضعیت بدی مثل استان سیستان و بلوچستان با رتبه یک بی‌سوادی دارد و نه وضعیت خوبی مثل استان سمنان با رتبه یک باسوادی. 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان به چالش‌های پیش روی سوادآموزی در استان اشاره و اظهار می‌کند: بیشترین چالشی که در این حوزه وجود دارد مربوط به کمبود امکانات، نبود امنیت شغلی، پراکندگی جغرافیایی، نظارت کم، همکاری نکردن خانواده‌ها برای افزایش سواد و... است. وی می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین امکاناتی که باید وجود داشته باشد تهیه و تامین خودروی لازم برای رفتن به مناطق روستایی است که متاسفانه در این زمینه مشکلاتی داریم. این مساله باعث می‌شود نتوان به روستاها سرکشی کرد و نظارت‌های لازم را انجام داد.

نمونه این روستاها در شهرستان‌های الیگودرز، کاکاوند دلفان و پلدختر وجود دارند.  این مسئول بیان می‌کند: از نظر امکانات سیستمی نیز کمبودهایی داریم که چالش‌هایی را در بخش‌هایی مانند تکثیر، چاپ، ضبط و... به وجود آورده است. دالوند می‌گوید: موضوع دیگر مربیانی هستند که در این حوزه مشغول فعالیتند و دغدغه شغلی دارند اما وجود مشکلات باعث می‌شود تمایل و رغبت کافی برای انجام کار نداشته باشند. 

این مسئول می‌افزاید: صدا و سیما، استانداری، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و... که با مردم و به‌ویژه افراد ساکن در روستاها سر و کار دارند، می‌توانند در جذب و شناسایی افراد بی‌سواد به ما کمک کنند. 

وی می‌گوید: جامعه‌ای که افراد باسواد آن زیاد باشند، می‌تواند به عنوان یک برند شناخته شود و در توسعه فرهنگی استان نقش بسزایی داشته باشد. 


لزوم افزایش سطح سواد

یک کارشناس ارشد امور فرهنگی نیز درباره لزوم افزایش سطح سواد می‌گوید: هرچه میزان سواد در یک جامعه - ولو کوچک و در حد یک خانواده، کوچه، محله، شهر، روستا و یا استان - بالا باشد، آن جامعه از لحاظ فرهنگی و روابط اجتماعی توسعه بیشتری پیدا می‌کنند. 

 «حمیدرضا حیدری» می‌افزاید: افراد دارای سواد راحت می‌توانند به امور جاری زندگی خود بپردازند و کارهای اداری و بانکی‌شان را به سرانجام برسانند. همین موضوع باعث می‌شود مشکلات افراد کاهش یابد. 
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، با بالا رفتن سطح سواد از بروز خرده‌فرهنگ‌ها جلوگیری می‌شود و مردم هر چیزی را به عنوان فرهنگ نمی‌پذیرند و سعی می‌کنند به فرهنگ و تمدن پیشین خود پایبند باشند. 


اعتبارات سوادآموزی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان به اعتبارات حوزه سوادآموزی اشاره می‌کند و می‌گوید: حوزه سواد آموزی نه تنها در لرستان بلکه در کل کشور اعتبارات خوبی دارد زیرا هدف دولت افزایش سطح سواد در کشور است. 
«هاشم دالوند» ادامه می‌دهد: در سال ‌جاری تاکنون برای جمعیت تحت پوشش سوادآموزی 10 تا 12 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است که این مبلغ صرف پرداخت حق و حقوق کلیه مربیان و آموزش‌دهندگان می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید