• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42335
+
-

ماجرای ناتمام سیلوهای کرمانشاه

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی: ارزش واقعی سیلوها بیشتر از قیمت فروخته شده است

پیگیری
ماجرای ناتمام سیلوهای کرمانشاه

 فاطمه کمانی|   کرمانشاه- خبرنگار:

ابلاغ سیاست‌های اصل 44 و خصوصی‌سازی در کشور با هدف کوچک کردن دولت و پای کار آوردن بخش خصوصی و افزایش مشارکت خود مردم انجام شد. بخشی از این طرح واگذاری پروژه‌ها و مراکز دولتی به بخش خصوصی است، اکنون این واگذاری در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز با جدیت در استان‌ها دنبال می‌شود و هر استانی موظف است پروژه‌ها یا مراکز دولتی دارای شرایط لازم را به بخش خصوصی واگذار کند. یکی از موارد خصوصی‌سازی که در استان کرمانشاه انجام شد و سر و صدای آن هنوز ادامه دارد، واگذاری پالایشگاه به بخش خصوصی است. 

حالا صحبت‌هایی از واگذاری سیلوهای غله کرمانشاه به بخش خصوصی مطرح است که انتقاداتی به آن وارد شده و برخی عقیده دارند این سیلوها با قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی به بخش خصوصی واگذار شده است. واگذاری این سیلوها در قالب مزایده و بر اساس قیمت پایه کارشناسی شده بوده، اما موضوع این است که با توجه به فضا و وسعت این سیلوها و خانه‌های سازمانی داخل آن، این سیلوها قیمت پایه بسیار بیشتری داشته‌اند. 

به‌ویژه سیلوی شهر کرمانشاه که با قدمت بیش از 80 سال، در خیابان اصلی شهر واقع شده است. به علاوه این سیلو فضای زیادی به همراه خانه‌های سازمانی دارد و املاک داخل آن نیز با توجه به موقعیت قرارگیری در نقطه ثقل شهر ارزش زیادی دارد.  مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به واگذاری 3 سیلوی کرمانشاه به بخش خصوصی می‌گوید: قیمت واقعی این سیلوها بیشتر از قیمت اعلام شده بوده است.  «مظفر رحیمی» با بیان این‌که سیلوی اول به مساحت 57 هزار مترمربع در مرکز شهر، بهترین نقطه و جنب میدان بار واقع شده و بر اساس کارشناسی‌های ما حدود 100 میلیارد تومان قیمت دارد، ادامه می‌دهد: قیمت پایه‌‌ای که ‌ برای این سیلو در نظر گرفته شد 8/21 میلیارد تومان بوده است. این سیلو فقط یک متقاضی داشتکه در مزایده برنده شد و سیلو را با قیمت 23 میلیارد تومان خرید. 

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه از فروش سیلوی سنقر به قیمت 5/5 میلیارد تومان هم یاد می‌کند و می‌افزاید: این سیلو نیز بیش از 2 هکتار وسعت دارد، اما قیمت کارشناسی شده آن 7/4میلیارد تومان اعلام شد. این در حالی است که این سیلو حداقل 13 میلیارد تومان ارزش دارد.

به گفته رحیمی، سیلوی کنگاور تنها سیلویی است که به بومی استان و از اهالی کنگاور آن هم به قیمت 5/11میلیارد تومان فروخته شده است. 
وی با اشاره به این‌که این سیلوها بر اساس سیاست‌‌های اصل 44 و واگذاری به بخش خصوص فروش رفته، یادآوری می‌کند: ما مخالف این واگذاری نیستیم اما فکر می‌کنیم قیمت واقعی سیلوها بیش از این مقدار بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نظر متفاوتی در این زمینه دارد و معتقد است سیلوهای کرمانشاه حراج نشدند.


 واگذاری ارزان‌قیمت ‌ سیلوها 

«کیوان کاشفی» با اشاره به واگذاری سیلوهای کرمانشاه به بخش خصوصی و صحبت‌هایی که درباره واگذاری ارزان‌قیمت این سیلوها مطرح است، می‌گوید: واگذاری این سیلوها شرایطی داشته و با شرایطی که برای این واگذاری در نظر گرفته شده، قیمت‌ سیلوها بیشتر از این رقم فعلی نیست. 

وی اضافه می‌کند: در جریان این واگذاری بخشی از منتهی‌‌الیه سیلوها که ساختمان اداری بوده جدا شده و فضای قابل توجهی داشته است. 
رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه می‌افزاید: به علاوه اولویت واگذاری خانه‌های سازمانی با افرادی است که در آن زندگی می‌کنند و امکان تغییر کاربری و تغییر اشتغال هم تا چندین سال در این سیلوها وجود ندارد.

کاشفی ادامه می‌دهد: برای سرمایه‌گذاری که این مقدار پول دارد، چندین گزینه سرمایه‌گذاری هست و وقتی سرمایه‌گذاران پای چنین واگذاری می‌آیند نباید سختگیری زیادی کرد. وی با بیان این‌که نباید این‌قدر به حواشی واگذاری‌ها دامن زد، یادآوری می‌کند: این کار به صلاح فضای استان نیست.


پیگیری تخلف‌های احتمالی  

استاندار کرمانشاه‌بعد از صحبت‌هایی که درباره واگذاری سیلوهای کرمانشاه مطرح شد، علاوه بر بازدیدی که از سیلوها داشت، چندین بار موضوع را پیگیری کرد تا حداقل این سیلوها با قیمت پایین از دست استان نرود.
 «هوشنگ بازوند» در‌این‌باره با اشاره به پیگیری‌هایی که درباره واگذاری سیلوهای کرمانشاه به بخش خصوصی انجام شده، می‌گوید: اگر تخلفی در این واگذاری شده، حتماً پیگیری می‌شود.  بازوند اضافه می‌کند: موضوعی که مطرح است درباره قیمت واگذاری این سیلوهاست که به عقیده ما اگر محدودیتی برای خریدار اعلام نشده باشد، قیمت کنونی برای سیلوها کم است. استاندار کرمانشاه ادامه می‌دهد: البته در پاسخ به اعتراض ما اعلام کردند که کارشناسان داخل استان برای سیلوها چنین قیمتی گذاشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید