• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42329
+
-

رتبه دوم کشوری قزوین در جذب سرمایه‌گذار خارجی

همشهری از تاثیر سرمایه‌گذاری خارجی بر صنعت قزوین گزارش می‌دهد

اقتصادی
رتبه دوم کشوری قزوین در جذب سرمایه‌گذار خارجی

عاطفه جهان‌بخش|   قزوین - خبرنگار :


صنعت، نیازهای اولیه‌ای دارد که سرمایه اولیه از مهم‌ترین آنها به حساب می‌آید. در قطب صنعتی چون قزوین، قاعدتا صنایع نیاز به تزریق مداوم سرمایه دارند تا بتوانند، به صوت مداوم و یکپارچه از تکنولوژی‌های روز بهره‌‌مند شوند و نیاز‌های اولیه خود را رفع کنند. یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند به صنایع استان به‌ویژه صنایعی که با مشکلات مالی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، کمک کند، جذب سرمایه‌گذار خارجی است. سرمایه‌ای که به صورت ارز وارد جریان تولید می‌شود و علاوه بر تسریع در روند گردش سرمایه می‌تواند به راحتی شرایط نقل و انتقال را فراهم آورد و از دردسرهای تبدیل ریال به ارزهای خارجی به دور باشد. طبق آخرین آمار قزوین پس از خراسان رضوی رتبه دوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را در اختیار دارد.


توان بالای مدیریتی در واحدهای سرمایه‌گذاری
 
معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌های خارجی در کمک به صنایع به همشهری می‌گوید: ورود سرمایه‌های ارزی به بدنه صنعت علاوه بر تامین نیازهای مالی آن صنعت، به دلیل دوری از تنش‌های بازار ارز، می‌تواند شرایط به‌روز‌رسانی تکنولوژی‌ و امکان رشد صنایع را فراهم کند.
فهیمه لزگی می‌افزاید: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 622 میلیون و 792 هزار دلار سرمایه‌گذاری در استان انجام شده که یک سوم این عدد جذب شده و مابقی نیز در سیکل جذب قرار دارد که می‌تواند برای صنعت استان نویدبخش باشد.

وی اضافه می‌کند: سرمایه‌گذارانی از 17 کشور جهان برای سرمایه‌گذاری در استان طی سال‌های گذشته وارد چرخه صنعت شده‌اند که همه حوزه‌ها نیز مورد اقبال آنها بوده است؛ کشورهایی همچون آلمان، پرتغال، فرانسه، هلند و ترکیه جزو اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران در بخش‌های گوناگون صنعتی استان به حساب می‌آیند.
معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان بیان می‌کند: از آن جایی که بانک‌ها توان تزریق سرمایه را همچون گذشته ندارند، لذا استفاده از توان سرمایه گذاران خارجی زمینه توسعه بهتر صنایع را فراهم می‌کند.

لزگی یادآوری کرد: شرکت‌های با سرمایه‌گذار خارجی از مدیریت کارآمدتری برخوردار هستند و همین مسئله موجب می‌شود با مشکلات مدیریتی کمتری مواجه شوند و توان تولید واحدها نزدیک به صددرصد ‌شود.

وی تصریح می‌کند: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران و همچنین سوق این سرمایه‌ها به سمت سوددهی درحال تلاش است و همچنین بر رفع معضلات اداری این واحدها در ادارات و دستگاه‌های اجرایی نظارت دارد.این مسئول ادامه می‌دهد: تلاش ما بر این است که شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کنیم و به همان میزان که یک سرمایه‌گذار داخلی از تسهیلات و امتیازات برخوردار می‌شود، یک سرمایه‌گذار خارجی نیز از این موارد بهره‌‌مند شود.

از آن جایی که بیشتر واحد‌های سرمایه‌گذار خارجی در شرکت‌های صنعتی در حال فعالیت هستند باید دید وضعیت این شهرک‌ها برای پذیرش سرمایه گذاران خارجی به چه صورت است، حمید خانپور مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی استان به همشهری می‌گوید: از آن‌جایی که سرمایه اولیه در توسعه صنعتی اهمیت بسزایی دارد، لذا ما به عنوان حامیان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تلاشیم روند ورود سرمایه به صنعت را تسریع بخشیم و موانع را بر طرف کنیم.


19واحد صنعتی در دو سال 

وی می‌افزاید: در حال حاضر 19 واحد صنعتی با صددرصد سرمایه خارجی در حال فعالیت هستند و طی دو سال گذشته شرکت‌هایی همچون هنکل آلمان، AGT ترکیه، اکو لجستیک، آکایدو ترکیه و.... وارد عرصه سرمایه‌گذاری استان شده‌اند.
این مسئول بیان می‌کند: این سرمایه گذاران در بخش‌های گوناگونی ورود پیدا کرده‌اند و به طور مثال شرکت هنکل آلمان با ورود سرمایه به شرکت شیمیایی بهداش بالغ بر 152 میلیون یورو به این شرکت تزریق کرده و برنامه سرمایه‌گذاری 100 میلیون یوریی را در فاز توسعه این شرکت در دست دارد.
وی یادآوری کرد: این ارقام وارد شده به سهام این شرکت می‌تواند بخش مهمی از نیازهای سرمایه‌ای واحد را رفع و در واقع امکان توسعه و تولید هرچه بیشتر را برای این واحد فراهم کند.

خانپور اضافه می‌کند: هدف ما از جذب سرمایه رونق صنعتی در استان است، لذا در ابتدای ورود هر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی واحدهای صنعتی دارای مشکل معرفی می‌شوند تا در صورت تمایل سرمایه‌گذاران، با تزریق نقدینگی به این واحدها بخش مهمی از مشکلات آنها رفع و چرخ تولید دوباره به راه بیفتد. از سوی دیگر نیز با معرفی ظرفیت‌های تولیدی و نیازهای صنعت استان به سرمایه‌گذاران، این امکان را به آنها می‌دهیم تا با انتخاب گزینه‌های بهتر از دید تیم‌های اقتصادی خود، به صنعت استان کمک و واحدهای تولیدی با توان بالا را راه‌اندازی کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی بیان می‌کند: اولویت‌های ما در جذب هر نوع سرمایه، چه داخلی و چه خارجی کمک به واحدهای صنعتی استان است به همین دلیل گام‌های اولیه همواره با معرفی این واحدها برداشته می‌شود.خانپور ادامه می‌دهد: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به فازهای توسعه شرکت‌های در حال فعالیت یا واحدهای تولیدی تعطیل می‌تواند تولید را دوباره به آن واحد بازگرداند و جانی دوباره به آن صنعت ببخشد.


نمره قبولی قزوین در جذب سرمایه‌ خارجی 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اضافه می‌کند: بیش از 70 درصد قراردادهای منعقد شده ما با سرمایه‌گذاران خارجی به صورت انتقال سهام واحدهای موجود است و همین امر سبب شده در لیست استان‌های برتر جذب سرمایه‌گذار قرار داشته باشیم.این مسئول خاطرنشان می‌کند: با ایجاد پنجره واحد، مرکز جذب سرمایه و حمایت‌های استاندار و دستگاه‌های اجرایی درصدد هستیم کمترین سنگ‌اندازی‌ای در مسیر سرمایه‌گذاران انجام نشود و سرمایه‌گذار با روحیه و توان حداکثری خود پا به عرصه تولید بگذارد.

به گفته یک کارشناس اقتصادی؛ از آن جایی که وضعیت صنایع در استان در بیشتر موارد از لحاظ سرمایه اولیه و گردش، نامطلوب به نظر می‌رسد لذا این‌که تیم اقتصادی استان بتواند، سرمایه‌گذار برای پروژه‌های دارای مشکل جذب کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
محمد شیرازی می‌گوید: تیم‌های اقتصادی خارجی به دلیل درگیر نبودن در مشکلات مالی داخلی می‌توانند کمک‌های بهتر و موثرتری به واحدهای صنعتی داشته باشند و از آن جایی که سرمایه‌های وارد شده به صورت ارز در اختیار صنعت قرار می‌گیرد لذا تهیه تجیهزات خارجی نیز برای آنها آسان‌تر می‌شود.

وی می‌افزاید: البته باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه گذاران داخلی که با شرایط اقتصادی امروز پا به عرصه سرمایه‌گذاری می‌گذارند بیش از گذشته نیازمند حمایت هستند و می‌بایست به همان اندازه که برای سرمایه‌گذاران خارجی شرایط و تسهیلات فراهم می‌شود، از موانع و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران داخلی هم کاست تا امکان رقابت عادلانه میان آنها فراهم شود.


این کارشناس اقتصادی بیان می‌کند: ارز‌آور بودن و عبور از تحریم‌ها یکی از ویژگی‌های بهره‌مندی از سرمایه‌گذار خارجی است و باید دید از این ظرفیت تا چه اندازه می‌توان بهره برد تا مشکلات واحدهای صنعتی استان رفع شود.


ضرورت شناساندن توانمندی‌های صنعتی قزوین

کارشناس اقتصادی درباره شناساندن توانمندی‌های صنعتی قزوین می‌گوید: شناساندن صنایع استان به سرمایه‌گذاران و معرفی ویژگی‌ها و ظرفیت‌های آنها نیز می‌توان به سرمایه‌گذاران کمک کند تا پیش از ورود به عرصه سرمایه‌گذاری صنایع استان را بهتر و بیشتر بشناسند.

محمد شیرازی یادآوری می‌کند: هرچند تیم‌های سرمایه‌گذار پیش از ورود به عرصه تولید در داخل ایران از مدت‌ها قبل مطالعات خود را آغاز می‌کنند اما نکاتی که مسئولان و صاحبان صنایع داخلی از نیازها و ظرفیت‌ها می‌توانند به آنها ارائه کنند، صرفا با جلسات حضوری و مشاهده واحدها امکان‌پذیر خواهد بود به همین دلیل می‌بایست در جذب سرمایه‌گذار از شتابزدگی پرهیز و به صورت واقع‌بینانه یک سرمایه‌گذار را به جرگه تولید در استان وارد کرد.

شیرازی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر به دلیل تفاوت‌ها در مدیریت صنعت بین مدیران داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی به نظر می‌رسد می‌توان از نگاه‌های به دور از هیاهوی داخلی سرمایه‌گذاران خارجی بهره کافی را برد و با گام‌هایی درست در جهت رفع موانع تولید حرکت کرد.

وی می‌افزاید: رفع بوروکراسی پیچیده اداری برای کمتر شدن تعلل در ورود سرمایه‌های سرمایه‌گذاران نیز از دیگر اقداماتی است که باید از سوی نهادهای مربوطه انجام شود چراکه طولانی شدن زمان انجام مراحل ورود سرمایه می‌تواند موجب دلسردی سرمایه‌گذار و خارج شدن وی از گردونه سرمایه‌گذاری شود.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: در شرایط اقتصادی کنونی که واحدهای بسیاری مشخصا به دلیل کمبود سرمایه در حال تعدیل نیرو و حذف مشاغل خود هستند، جذب سرمایه می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد و از بیکار شدن کارگران و تعطیلی واحدهایی که روزگاری نه چندان دور بازار‌های بزرگ دنیا را پوشش می‌دادند جلوگیری کند.

سرمایه‌گذار چه داخلی باشد و چه خارجی با وارد کردن سرمایه به بخش تولید و بازگرداندن دوباره روح به صنایع می‌تواند امیدهای تازه‌ای را دل کارگران واحدهای تولیدی و صاحبان صنایع به وجود آورد، لذا به زعم همه کارشناسان و به‌دور از هر نوع شتابزدگی باید به بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران پرداخت و نگاه آنها را به سمت واحدهایی معطوف کرد که در این روزها نیازمند جذب سرمایه و شروع دوباره کار هستند تا علاوه برحفظ صنایع موجود و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها، صنعت را احیا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید