• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42280
+
-

قمار نتانیاهو با انتخابات زودهنگام

براساس توافق سران کابینه رژیم اسرائیل، کنست منحل شده و انتخابات زودهنگام در فروردین‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد

خاورمیانه
قمار نتانیاهو با انتخابات زودهنگام


روز گذشته در نتیجه توافق سران احزاب حاضر در ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو، کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) منحل شده و تاریخ 20فروردین سال آینده به‌عنوان موعد برگزاری انتخابات زودهنگام انتخاب شد؛ تصمیمی که بنیامین نتانیاهو هرچه در توان داشت برای ممانعت از اتخاذ آن انجام داد. اما چرا کار دولت  جعلی اسرائیل به این نقطه رسید و سناریوهای پیش‌روی این رژیم بعد از انحلال کنست چیست؟

تحولاتی که منجر به انحلال کنست شد با ضرباهنگ بسیار سریعی رخ داد؛ بیش از یک‌ماه قبل ارتش رژیم‌اسرائیل شبانه تیمی متشکل از چند کماندو را برای ترور یا به گروگان گرفتن یکی از فرماندهان عالی رتبه گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی جنبش حماس) به داخل نوار غزه ارسال کرد، این تیم از سوی نیروهای نظامی حماس شناسایی شده و عملیات آن ناکام ماند. به فاصله دقایقی بعد از لو رفتن عملیات، حملات موشکی بی‌سابقه حماس به شهرک‌های اسرائیلی آغاز شد. به گزارش شبکه الجزیره، در جریان این حملات بیش از 400موشک و راکت شلیک شد، موشک‌هایی که از قضا بخش قابل توجهی از آن از گنبد آهنین (پدافند هوایی اسرائیل) عبور کرده و جو رعب و وحشت کم‌سابقه‌ای در سرزمین‌های اشغالی به بار آورد. با این حال دولت اسرائیل به فاصله کمتر از یک روز توافق آتش‌بس با حماس به میانجیگری مصر و قطر را پذیرفت و بحران سیاسی او دقیقا از همین نقطه وارد شیب تند شد چراکه این آتش‌بس به پیروزی مهمی برای حماس تبدیل شده بود. کمی بعد آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در اعتراض به پذیرش آتش‌بس از دولت استعفا کرده و حزب او (اسرائیل خانه ما) به حمایت خود از ائتلاف نتانیاهو پایان داد؛ به این ترتیب ائتلاف حامی دولت در کنست به اکثریت بر مبنای تنها یک کرسی رسید. تمام اینها در حالی است که همزمان، پرونده فساد اقتصادی نتانیاهو نیز به نقاط حساسی رسیده و پلیس این رژیم رسما خواستار محاکمه او شده است.

با این حال اما تلاش‌های نتانیاهو برای جلوگیری از سقوط دولت نتیجه داد. او از یک سو مذاکرات سخت و فشرده‌ای را با نفتالی بنت شروع کرده و از سوی دیگر با ایجاد تنش‌های منطقه‌ای، به‌ویژه در مرز جنوب لبنان موفق شد افکار عمومی در داخل اسرائیل را تا حد قابل‌توجهی از مسیری که مخالفان او طراحی کرده بودند خارج کند. تمام اینها در حالی بود که در روزهای بعد از پذیرش آتش‌بس، مناطق مختلف اسرائیل شاهد تظاهرات شهرک نشینانی بود که از عملکرد دولت نتانیاهو در جنوب سرزمین‌های اشغالی ناراضی بودند. در نظرسنجی‌ای که همان زمان از سوی هاآرتص منتشر شد 74درصد از شهرک‌نشینان خواهان برکناری نتانیاهو از نخست‌وزیری اسرائیل شده بودند. اما این شرایط مشخصا تغییر کرده است، تا جایی که حزب لیکود اکنون موقعیت خود برای انتخابات را مناسب ارزیابی می‌کند. براساس گزارشی که در پایگاه اینترنتی روزنامه معاریو منتشر شده، این حزب پیش‌بینی می‌کند در انتخابات پیش رو، بین 29 تا 31 کرسی را از آن خود خواهد کرد؛ کرسی‌هایی که براساس آنها تقریبا می‌توان گفت که نخست‌وزیری نتانیاهو تضمین شده، اگرچه به‌باور مخالفان وی، این آمار بسیار خوش‌بینانه است. از سوی دیگر مسئله انتخابات زودهنگام با نام ژنرال بنی گنتس، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل گره خورده؛ فردی که گمانه‌زنی‌های متعددی درباره ورود او به انتخابات مطرح است. به گفته العربی الجدید، درصورت کاندیداتوری گنتس، نیروهای گسترده حامی او در اردوگاه صهیونی (حزب کار) علاوه بر سایر جریانات مخالف نتانیاهو متحد می‌شوند و بر این اساس، این ژنرال اسرائیلی تنها شخصیتی است که می‌تواند مانع از تکرار نخست‌وزیری نتانیاهو شود.

ساختار سیاسی حاکم بر اسرائیل برای نخستین بار طی 70سال گذشته شاهد بحران‌های داخلی از این دست است؛ بحران‌هایی که برای مشخص شدن مسیر آنها باید منتظر تحولات مهم در 3‌ماه آینده باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید