• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42239
+
-

دردسرهای شبکه فاضلاب یزد

در برخی از کوچه‌های بن‌بست که تعداد خانه‌ها محدود است، مشکل بوی فاضلاب وجود دارد

در شهر
دردسرهای شبکه فاضلاب یزد

سارا گلابگیریان|‌  یزد- خبرنگار:

 انتشار بوی نامطبوع فاضلاب در برخی از تقاطع‌ها و محله‌های شهر نارضایتی شهروندان یزدی را به دنبال دارد. برخی انتشار این بو را ناشی از نگهداری نامناسب شبکه فاضلاب می‌دانند و عقیده دارند اگر در ازای هزینه‌ای که بابت اشتراک فاضلاب از شهروندان دریافت می‌شود از شبکه نگهداری شود، این مشکلات بروز پیدا نمی‌کند.

برخی از شهروندان عقیده دارند که اجرای نصفه و نیمه شبکه فاضلاب عامل اصلی انتشار این بوی نامطبوع است. اجرای ناتمام شبکه فاضلاب باعث می‌شود که حجم فاضلاب عبوری از شبکه به اندازه ظرفیت ایجادشده نباشد و به دلیل پایین آمدن سرعت عبور فاضلاب از شبکه، ماندگاری فاضلاب و سرعت کند حرکت آن در شبکه، بوی نامطبوع منتشر می‌شود. کارشناسان عقیده دارند با توجه به این اوضاع، شست‌وشوی شبکه فاضلاب ضروری است و در غیر این صورت ته‌نشین شدن فاضلاب در شبکه بوی ناخوشایندی در شهر منتشر خواهد کرد که قابل تحمل نخواهد بود.


مشکلات قاسم‌آباد با اجرای شبکه فاضلاب 

یکی از ساکنان قاسم‌آباد یزد با اشاره به اجرای شبکه فاضلاب در این محله در یک سال گذشته می‌گوید: انتشار بوی فاضلاب مردم را از همکاری برای اجرای شبکه پشیمان کرده است. شبکه اجراشده از ضروریات است، اما بوی نامطبوعی که محله را گاه و بی‌گاه درگیر می‌کند باعث رنجش اهالی محله می‌شود.

«رضا صادقی‌زاده» می‌افزاید: قطعا اجرای شبکه فاضلاب با مشکلات و دردسرهایی همراه است، اما با توجه به به‌روز شدن دانش و کارشناسی کردن شرایط می‌توان شبکه فاضلاب را طوری اجرا کرد که کمترین مشکلات را برای شهروندان ایجاد کند. وی با اشاره به دریافت هزینه اشتراک و حق انشعاب از شهروندان یزدی برای استفاده از خدمات فاضلاب می‌گوید: انتظار می‌رود مردم در مقابل حق فاضلابی که پرداخت می‌کنند خدمات مناسبی دریافت کنند که در مورد شبکه فاضلاب این اتفاق هنوز نیفتاده است.


انتشار بوی نامطبوع در تقاطع‌های شهر

یکی دیگر از شهروندان یزدی به انتشار بوی نامطبوع در برخی از تقاطع‌های شهر از جمله میدان مهدیه و چهارراه فاطمیه اشاره می‌کند و می‌گوید: این مشکل چند وقت پیش در تقاطع حکیمیان هم به‌شدت وجود داشت و در حال حاضر کم شده، اما به نظر می‌رسد تقاطع‌های شهر بیشترین مشکلات را با اجرای شبکه فاضلاب دارند و انتشار بوی فاضلاب در تقاطع‌ها شدید است.

«مهرداد رسول‌زاده» ادامه می‌دهد: هرچند هنوز شبکه فاضلاب یزد به طور کامل اجرا نشده، اما همین میزان هم باید به صورت کارشناسی انجام شود تا در صورت تکمیل طرح در آینده نیازی به اصلاحات نباشد. اگر در تقاطع‌ها مشکلاتی برای شبکه فاضلاب وجود دارد باید برطرف شود. وی می‌گوید: اجرای شبکه فاضلاب برای حفاظت از محیط ‌زیست و ارتقای بهداشت محیط در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته و باید این رویکرد در اجرای شبکه نیز مد نظر قرار گیرد.


شست‌وشوی سالانه شبکه فاضلاب 

مدیر امور بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان یزد اظهار می‌کند: در حال حاضر، در یزد 700 کیلومتر شبکه فاضلاب در حال بهره‌برداری است و این شبکه به صورت معمول سالی یک بار شست‌وشو می‌شود.

«سید وحید غلمان» ادامه می‌دهد: البته در نقاطی که مشکلاتی از سوی شهروندان گزارش می‌شود به نسبت میزان بو و مشکلات آن معمولا 2 - 3 بار در سال شست‌وشوی شبکه فاضلاب انجام می‌شود و حتی ممکن است عملیات شست‌وشو در نقاطی بیش از 4 بار در سال انجام شود.

وی می‌افزاید: عملیات شست‌وشو به این دلیل انجام می‌شود که در بعضی از مناطق هنوز میزان اتصال به شبکه فاضلاب شهری و جریان فاضلاب به افق طرح نرسیده است و میزان دبی فاضلاب در شبکه کمتر از میزانی است که به ظرفیت خودشست‌وشویی برسد.


نرسیدن برخی از نقاط شبکه به مرحله خودشست‌وشویی 

مدیر امور بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان یزد  اظهار می‌کند: معمولا شبکه‌ها به طور متوسط 3 بار در سال شست‌وشو می‌شود، اما عملیات شست‌وشو بر اساس گزارش‌های مردمی‌ در برخی از نقاط به صورت مداوم انجام می‌شود تا مشکل بو برطرف شود.

غلمان درباره انتشار بوی نامطبوع در تقاطع‌های شهر می‌گوید: جریان یافتن فاضلاب در شبکه از لوله‌های اصلی به لوله‌های فرعی غیرعلمی ‌است. از نظر علمی، ‌فاضلاب از قطر کوچک به قطر بزرگ و به خطوط انتقال می‌یابد و سپس به تصفیه‌خانه می‌رسد.وی ادامه می‌دهد: اتصال ابتدایی شبکه از شبکه‌های فرعی به شبکه‌های اصلی است، اما در مواردی ممکن است که در برخی از شبکه‌های فرعی میزان جریان فاضلاب کمتر از حدی باشد که به مرحله خودشست‌وشویی برسد.

این مسئول اضافه می‌کند: به این ترتیب، شبکه در طول یک روز به مرحله خودشست‌وشویی نمی‌رسد، چراکه به دلیل اجرای ناتمام شبکه فاضلاب در برخی از نقاط شهر، حجم فاضلاب عبوری از شبکه به اندازه ظرفیت خودشست‌وشویی نیست و به این ترتیب، در زمان عبور فاضلاب در شبکه، با توجه به کندی جریان عبور، شاهد رسوب‌ها و انتشار بوی نامطبوع هستیم.
به گفته غلمان، اگر این موارد از سوی شهروندان اطلاع‌رسانی شود، پیمانکاران موظفند که با شست‌وشوی محل به رفع مشکل بپردازند.


 استفاده از سیستم‌های بوگیر

مدیر امور بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان یزد درباره مشکل انتشار بوی فاضلاب در تقاطع‌های شهر ادامه می‌دهد: در تقاطع‌های شهر از جمله چهارراه مهدیه، انتشار بوی فاضلاب مورد بررسی قرار گرفته است و شست‌وشو به صورت مداوم انجام می‌شود. به گفته وی، یکی دیگر از اقدامات اجرای طرح آزمایشی برای سیستم‌های بوگیر است که در بعضی از تقاطع‌ها از جمله تقاطع‌های مهدیه و حکیمیان، با اجرای این طرح آزمایشی شاهد رضایت نسبی اجرای طرح هستیم. غلمان توضیح می‌دهد: برای این اقدام به صورت آزمایشی از مواد جدید بوگیر استفاده شده است.

وی درباره انتشار بوی نامطبوع فاضلاب در برخی از کوچه‌های شهر نیز می‌گوید: در برخی از کوچه‌های بن‌بست که تعداد خانه‌ها محدود است، مشکل بوی فاضلاب وجود دارد، چراکه شبکه به دلیل کامل نشدن ظرفیت به مرحله خودشست‌وشویی نمی‌رسد.
غلمان خواستار اعلام این مشکلات از سوی شهروندان می‌شود و می‌افزاید: مردم می‌توانند با تماس با شماره 122 موارد را اطلاع دهند تا پیمانکار برای رفع مشکل اقدام کند. مدیر امور بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان یزد می‌گوید: اتصال به شبکه فاضلاب اختیاری نیست، به طوری که هر جا شبکه فاضلاب شهری اجرا شود مردم آن منطقه ملزم هستند که به شبکه متصل شوند. از این رو با تکمیل شدن شبکه فاضلاب شهر، مشکلات مربوط به انتشار بوی نامطبوع به حداقل خواهد رسید.


اجرای 30 درصد از شبکه فاضلاب یزد

مدیر امور بهره‌برداری فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان یزد می‌گوید: در حال حاضر، 30 درصد از شبکه فاضلاب شهر اجرا شده است که بیشترین میزان اجرا در بافت جدید شهر از جمله منطقه صفاییه، امامشهر و بخشی از بلوار جمهوری است. «سید وحید غلمان» ادامه می‌دهد: امید است با حضور سرمایه‌گذار طرح فاضلاب یزد به طور کامل اجرا شود. با گذشت بازه زمانی مورد نیاز، بسیاری از مسائل ناشی از عدم اتصال شبکه‌های فرعی نیز حل خواهند شد

این خبر را به اشتراک بگذارید