خواب زمستانی
سینمای ایران در کنار مدیریت خاموش جدید و اکران فیلمهای جنجالی به سمت برگزاری جشنواره فجر پیش میرود
مسعود میر/روزنامهنگار
در روزهایی که محمدمهدی حیدریان، رئیس پیشین سازمان سینمایی به فرهنگستان هنر کوچ کرده تا ریاست گروه تخصصی سینمای این فرهنگستان را در انتهای کارنامه کاریاش اضافه کند و رئیس جدید سازمان سینمایی هم در پاسخ به درخواستهای مکرر برای ملاقات با اهالی رسانه فعلا چلهنشینی پیشه کرده و میگوید تا 40 روز از حکمش نگذرد و به تمام جوانب امور سازمان متبوعش مسلط نشود، تن به مصاحبه نمیدهد، فعلا جشنواره سینما حقیقت به روز پایانیاش رسیده و همزمان با پایان فرصت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره فیلم فجر اعضای هیأت انتخاب فیلمهای بخش مسابقه ملی هم انتخاب شدند. ظاهرا حسین انتظامی ترجیح داده با همان دبیر قبلی جشنواره و یارانش جشنواره سی و هفتم را از سر بگذراند و اگر قصد تغییراتی در میان همکارانش داشته باشد آن را به بعد از سال نو سینمایی کشور در بهمنماه موکول کند. در این بحبوحه حدس و گمانها برای صندلیهای ویژه مدیریت در سینمای کشور اما سینماها بهکار خود ادامه میدهند و تغییرات جدول سرگروهها و سردر سالنها تا پیش از آغاز جشنواره به روال سابق ادامه دارد. در مهمترین اتفاق اکران، بالاخره فیلم پرحاشیه مارموز ساخته کمال تبریزی به نمایش درآمد و در همین دو، سه روز آغازین نمایش عمومیاش فروش نسبتا خوبی را هم تجربه کرده است. مارموز که در اردیبهشتماه در 2 سئانس ویژه در جشنواره بینالمللی فیلم فجر فرصت نمایش یافت پر است از شیطنت و شوخیهای سیاسی به سبک کمال تبریزی که سبب میشد خیلیها گمان کنند فیلم، رنگ اکران عمومی را نمیبیند اما مارموز روی پرده سینماهاست. بمب، یک عاشقانه هم در آغاز دومین هفته اکرانش با عبور از فروش 5/1 میلیاردی روزهای خوبی را پشت سر میگذارد. البته در تراکم اکران فیلمها در روزهای قبل از جشنواره نامهای دیگری چون میلیونر میامی و کلمبوس هم به چشم میخورند که با توجه به حال و هوای شوخ و شنگشان مشتریهای خود را در سالنها پیدا میکنند. البته در میان فهرست فیلمهای تازه وارد نام فیلم اسکیباز هم به چشم میخورد که فقط در یک سالن در تهران و یک سالن در سایر نقاط ایران اکران شده است. «اسکیباز» با دریافت 7 پروانه زرین، پرافتخارترین و بهترین فیلم سینمایی سیامین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ایران شد اما حالا در جبر اکران با یک شکست هولناک روبهرو شده است. فیلم فریدون نجفی با کمترین حمایت در اکران فروشی حدود 100هزار تومانی را تاکنون تجربه کرده است که شاید تبلیغات وسیع، سالنهای بیشتر و البته کمی حمایت دولتی میتوانست چشم و چراغ جشنواره فیلم کودک و نوجوان را از این وضعیت اسفناک نجات دهد.