• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 40987
+
-

از 40مگا وات برق زباله‌سوز تا خودروهای اشتراکی با ظرفیت بخش خصوصی

مشارکت
از 40مگا وات برق زباله‌سوز تا خودروهای اشتراکی با ظرفیت بخش خصوصی

«ظرف 3سال آینده 40مگاوات برق از نیروگاه زباله‌سوز شهر تهران تولید می‌شود. همچنین تلاش می‌شود تا خودروهای اشتراکی بدون راننده وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت شوند. با کمک بخش خصوصی، تجهیز و بهره‌برداری از خط6 مترو هم ‌ انجام خواهد شد». اینها بخشی از صحبت‌های دیروز مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در نشست خبری بود؛ نشست خبری‌ای که به‌مناسبت نخستین اجلاس فصلی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر تهران برگزار شد.

به گزارش همشهری، علی نیازی در نشست خبری به تغییر نگاه در مدیریت شهری برای استفاده از سرمایه‌گذاران و مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و گفت: «بیش از دوسوم بودجه سالانه شهر تهران نقد است و یک‌سوم بودجه از منابع غیرنقد تامین می‌شود. این در حالی است که دوسوم بودجه صرف هزینه‌های نگهداشت و جاری شهرداری می‌شود و بنابراین باید برای این بخش با مشارکت بخش خصوصی اقداماتی در رابطه با کاهش هزینه‌ها صورت بپذیرد.» به گفته او، طی یک‌سال اخیر تلاش شده تا جنس پروژه‌های شهر تغییر کند و به همین منظور برای جمع‌آوری پسماند، نگهداری فضای سبز و گردشگری جلب مشارکت خصوصی در دستور کار قرار دارد.  اعلام مصداقی درباره پروژه‌هایی که در آینده با بخش خصوصی انجام خواهد شد و چگونه بخش خصوصی برای مشارکت تمایل پیدا می‌کند، سؤال بسیاری از خبرنگاران در نشست دیروز بود. نیازی و سعید اسلامی‌بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به همین منظور توضیحاتی را ارائه کردند.

اسلامی گفت: «نوع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آتی اساسا با روش تامین مالی قدیم فرق دارد و در پروژه‌هایی که با بخش خصوصی مشارکت می‌شود، دوگانه ریسک - بازده را مورد تأکید قرار می‌دهیم.» اینطور که او عنوان کرد، در آینده نوع جدیدی از پروژه‌هایی تعریف می‌شود که استفاده از آنها یک الزام است و باید زمینه‌ برای مشارکت بخش خصوصی فراهم شود. اسلامی همچنین پروژه اتصال پهنه جنوبی دریاچه شهدای خلیج‌فارس به پارک جنگلی چیتگر را ازجمله پروژه‌هایی برشمرد که با ظرفیت بخش خصوصی اجرا می‌شود.  نیازی هم درباره طرح خودروهای اشتراکی گفت: «در اغلب شهرها ماشین‌های کوچک برقی یا ماشین‌های کوچکی که آلایندگی آنها کم است، از طریق یک اپلیکیشن فعال می‌شوند و می‌توانیم در تهران نیز این پروژه را اجرایی کنیم و شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشنی که معرفی می‌شود، نزدیک‌ترین خودرو را پیدا کرده و بعد از استفاده در مقصد رها کنند و هزینه آن نیز از حساب کاربری آنها کسر می‌شود که البته این پروژه در اجلاس پیش‌رو معرفی می‌شود.» به‌گفته او، این طرح در فاز مطالعاتی قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید