• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39633
+
-

حضور دیرهنگام در ثانیه‌های خطر

اورژانس خوشاب در روزهای تعطیل نیمه‌فعال است

امدادرسانی
حضور دیرهنگام در ثانیه‌های خطر

سحر وحدت|   خراسان رضوی - خبرنگار:

در 5 ماه اخیر غیرفعال بودن کد شماره 2 اورژانس در شهرستان خوشاب به دلیل کمبود نیرو و اعتبارات سبب تاخیر در خدمات‌رسانی نیروهای اورژانس در هنگام حوادث رانندگی و جان باختن هموطنانمان شده است. 

پس از حادثه رانندگی در مسیر روستای ترخاص در شهرستان خوشاب در 4 آبان‌ماه که منجر به مجروح شدن و فوت یک نفر شد، مردم شهرستان خوشاب از نحوه عملکرد اورژانس 115 گلایه کردند. بنابر اعلام شبکه بهداشت خوشاب در این روز 3 حادثه اورژانسی از ساعت ۱۲:۳۰ لغایت 15:30 در شهرستان اتفاق افتاد. تیم اورژانس به همراه آمبولانس و نیز اورژانس هوایی درگیر کمک به مردم آسیب‌دیده در منطقه شدند. مصدومان حادثه طی 2 سورتی پرواز توسط بالگرد اورژانس و همچنین با آمبولانس به بیمارستان ‌سبزوار اعزام شدند. 

طبق اعلام اورژانس سبزوار به دلیل نبود پشتیانی نیروی انسانی، منابع بهداشتی، درمانی و کادر متخصص در روز‌های تعطیل کد شماره 2 اورژانس در خوشاب غیرفعال است و با توجه به این‌که خوشاب در کنار جاده ترانزیتی و مناطق صعب‌العبور قرار دارد، اورژانس سبزوار باید هرچه زودتر برای دسترسی سریع به مصدومان حوادث رانندگی و جلوگیری از فوت مصدومان نسبت به بازگرداندن کد ۲ سلطان‌آباد در روز‌های جمعه اقدام کنند. همچنین طبق دستورالعمل اورژانس کشور برای کمک به مصدومان حوادث باید از نزدیک‌ترین پایگاه درخواست کمک شود. در حادثه شهرستان خوشاب، پایگاه اورژانس نصرآباد نیشابور با قرار گرفتن در فاصله حدود 20 کیلومتری سلطان‌آباد به حادثه نزدیک‌تر بود و مسئول صحنه می‌توانست از این پایگاه و یا اورژانس هوایی نیشابور درخواست کمک کند. 


گلایه‌مندی مردم از اورژانس ۱۱۵

«علی ترخاصی» یکی از ساکنان روستای ترخاص در شهرستان خوشاب با انتقاد از نحوه خدمات‌رسانی اورژانس سبزوار به حوادث رانندگی در مسیر جاده خوشاب می‌گوید: متاسفانه روستای ترخاص در مسیر جاده خوشاب به سبزوار یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های خراسان رضوی است که روزانه تعدادی زیادی از خودرو‌های سنگین ترانزیتی از این مسیر 
عبور می‌کنند. 

وی می‌افزاید: سالانه شاهد حوادث مرگباری در مسیر این جاده هستیم و یکی از مصدومان حوادث اخیر در این محدوده به دلیل خدمات‌رسانی دیر اورژانس سبزوار جان خود را از دست داد. ترخاصی با تاکید بر این‌که مردم روستا از خدمات اورژانس 115 سبزوار گلایه‌‌مندند، ادامه می‌دهد: طی چند هفته اخیر متوجه شده‌ایم کد 2 اورژانس 115 سلطان‌آباد به دلیل کمبود نیرو و اعتبارات مورد نیاز تعطیل شده است و در حادثه اخیر نیز بالگرد اورژانس هوایی با یک ساعت و نیم تاخیر رسید که این امر منجر به فوت مصدوم شد. ترخاصی بیان می‌کند: با توجه به وضعیت خطرناک محور سبزوار به خوشاب و وجود روستاهای صعب‌العبور فعالیت کد 2 اورژانس در این شهرستان ضروری است، چراکه احتمال وقوع حوادث مشابه حوادث اخیر وجود دارد. 

شهرستان خوشاب از نظر سطح‌بندی وزارت بهداشت به دلیل نداشتن بیمارستان در سطح بهداشت درمانگاهی است. عضو شورای اسلامی شهر سلطان‌آباد می‌گوید: روزهای پنج‌شنبه و جمعه یکی از آمبولانس‌های موجود در شهرستان راننده ندارد و برای این موضوع چندین بار از طریق یکی از نماینده‌های شهرستان در مجلس شورای اسلامی و ریاست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار پیگیری کرده‌ایم و قرار بود راننده بدهند ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

 «علی رباط‌جزی» با بیان این‌که فاصله آخرین روستای شهرستان تا اولین بیمارستان 120 کیلومتر است، می‌افزاید: در روز چهارم آبان که تصادف منجر به فوت در نزدیکی روستای ترخاص اتفاق افتاد، آمبولانس‌های شهرستان همزمان به 3 ماموریت رفته بودند و آمبولانس مستقر در پایگاه کد 2 راننده نداشت و غیرفعال بود. به گفته وی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار قول پیگیری و تامین راننده را از 2 ماه گذشته داده است، ولی متاسفانه تاکنون اتفاقی رخ نداده و نتیجه‌ای حاصل نشده است. 

رباط‌جزی با بیان این‌که رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به حوزه سلامت شهرستان خوشاب توجه نمی‌کند، ادامه می‌دهد: سلطان‌آباد مرکز شهرستان است ولی امکانات آن در حد یک روستاست. در کمیته محرومیت‌زدایی هم گلایه‌های خود را اعلام کرده‌ایم اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و با جان انسان‌ها بازی می‌شود. 


شهرستان خوشاب پایگاه هلال‌احمر ندارد

رباط‌جزی با بیان این‌که شهرستان خوشاب پایگاه هلال‌احمر ندارد، می‌گوید: هلال‌احمر شهرستان سبزوار در زمینه احداث پایگاه بسیار کارشکنی می‌کند و هرروز قرارداد را تغییر می‌دهد و درخواست جدیدی از شورا را مطرح می‌کند. وی می‌افزاید: هلال‌احمر سبزوار اعلام کرده است که شورای اسلامی شهر برای احداث پایگاه زمین در اختیار قرار نداده است در حالی که 3 مورد زمین به مساحت 1500 متر‌مربع معرفی  کرده‌ایم. 

عضو شورای اسلامی شهر سلطان‌آباد اضافه می‌‌کند: این اداره در درخواست جدیدش اعلام کرده شورای شهر ملزم است برای هلال‌احمر ساختمان اداری بسازد، اما این امر در توان شورای شهر نیست. همچنین اعلام کرده‌اند که فرمانداری، شهرداری و شورای شهر سلطان‌آباد ملزم هستند کلیه زیرساخت‌های احداث پایگاه هلال‌احمر را آماده کنند. 


تعطیلی آمبولانس کد 2 به دستور دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

فرماندار خوشاب می‌گوید: در لحظه‌ای که این تصادف اتفاق افتاد همزمان چند اتفاق در شهرستان رخ داده بود و آمبولانس‌ها و اورژانس هوایی درگیر خدمات‌رسانی بودند. «حسن ابارشی» می‌افزاید: بنابر گزارش اورژانس شهرستان سبزوار طول زمانی طی‌شده برای رسیدن به محل حادثه 37 دقیقه بوده است و آمبولانس از شهرستان سبزوار اعزام شده است. وی ادامه می‌دهد: بنابر اعلام اورژانس سبزوار چندین ماه است کد 2 آمبولانس غیرفعال است و به دستور دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در روزهای تعطیل یکی از آمبولانس‌های شهرستان غیرفعال است. به گفته فرماندار خوشاب، عدم وجود پشتیبانی نیروی انسانی، منابع بهداشتی و درمانی و کادر متخصص علت غیرفعال بودن کد شماره 2 در روزهای تعطیل است. به گفته ابارشی، مقرر شد طی یک ماه آینده غیرفعال بودن کد آمبولانس پیگیری و نیروی انسانی و کادر متخصص تامین شود تا این آمبولانس نیز تمام‌وقت فعال شود. وی با بیان این‌که پایگاه هلال‌احمر در مجموعه شهرستان وجود ندارد، می‌گوید: اخیرا پیگیری کردیم و مقرر شد زمین برای احداث پایگاه در اختیار هلال‌احمر قرار داده شود و یک ساختمان موقت استیجاری نیز در اختیار هلال‌احمر قرار داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید