• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 آبان 1397
کد مطلب : 37284
+
-

رکود بعد از گرانی در مسکن زنجان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: این روزها نه خریدار هست، نه فروشنده

بازار
رکود بعد از گرانی در مسکن زنجان

زهرا هادیلو|  زنجان - خبرنگار :

 مسکن همواره یکی از موضوعات اساسی در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود و با هر نوسان در این بخش قیمت مسکن نیز اوج می‌گیرد یا به حالت رکود درمی‌آید. سال 97 اتفاقات زیادی رخ داد و در چشم‌به‌هم‌زدنی با افزایش قیمت دلار، قیمت زمین و مسکن نیز دگرگون شد و بسیاری از اقشار متوسط و متوسط به پایین امید به صاحب‌خانه شدن را از دست دادند.در این میان، زوج‌های جوانی که به دنبال سرپناه برای اجاره بودند نیز مجبور شدند آپارتمان‌های کوچک را کرایه کنند تا بدین ترتیب در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.


 کاهش ساخت‌وساز

یکی از کارشناسان در بخش مسکن یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها را تطبیق بازارها با همدیگر بعد از گران شدن ارز می‌داند و توضیح می‌دهد: این مسئله محرک مهمی در روانه شدن سرمایه‌های سرگردان به بازار مسکن بوده است.
«علی محمدی» با بیان این‌که شکاف بین نرخ رشد اقتصادی و نرخ رشد نقدینگی باعث رونق فعالیت‌های بورس و سوداگری در بازارهای مختلف از جمله مسکن شده می‌افزاید: کاهش ساخت‌و‌ساز یکی دیگر از عوامل مهم در بالا رفتن قیمت مسکن و اجاره‌بهاست. همچنین بالا بودن سود بانکی و محدودیت‌ها در دریافت تسهیلات مسکن باعث شده که تولید در این بخش کاهش یابد و در نتیجه نرخ اجاره‌بها بیشتر شود.


کاهش شدت گرانی

در این میان، مدیر مسکن وساختمان راه و شهرسازی استان می‌گوید: با افزایش قیمت دلار، مصالح ساختمانی نیز گران شد و همین موضوع بر افزایش قیمت مسکن تاثیر گذاشت.
«محسن یگانه» با بیان این‌که هم‌اکنون به نسبت ماه‌های نخست سال از شدت افزایش قیمت مسکن کاسته شده است می‌افزاید: امسال در برخی مناطق شاهد بالا رفتن مسکن تا 70 درصد بودیم.


رکود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان نیز در گفت‌و‌گو با همشهری به بحث دیگری اشاره می‌کند و معتقد است: در شرایط فعلی، خرید و فروش زمین رکود پیدا کرده است و دیگر مثل سابق صاحبان بنگاه‌های املاک مشتری ندارند.
«ابوالفضل طاهری» با اشاره به این‌که نه خریدار هست و نه مشتری ادامه می‌دهد: در این شرایط کسی نه خانه می‌خرد و نه خانه می‌فروشد. گویی همه منتظرند که بدانند بازار مسکن به چه صورت درخواهد آمد.

وی با اعلام این‌که امسال در مناطق مختلف قیمت مسکن افزایش یافت اظهار می‌کند: در برخی مناطق مانند شهرک کارمندان شاهد افزایش 200 درصدی بودیم.
طاهری در مورد اجاره‌بها نیز می‌گوید: افزایش اجاره‌بها از 50 درصد تا 30 درصد بود.

وی سپس به موضوع گرانی مصالح ساختمانی اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی شخصی خانه خود را در این وضعیت گرانی تجهیز می‌کند و در اختیار مستاجر قرار می‌دهد، طبعا هزینه اجاره‌بها هم افزایش پیدا می‌کند.
طاهری سپس به گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌های شهر زنجان اشاره می‌کند و می‌افزاید: هر متر‌ مربع در شهرک کارمندان در حال حاضر 4 میلیون تومان قیمت دارد.


 حبابی نیست

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش قیمت در این منطقه حبابی نیست اظهار می‌کند: نه، به نظر من، این افزایش منطقی است، چراکه قیمت مصالح هم افزایش یافته است.
وی ادامه می‌دهد: در این مدت، قیمت خانه‌های شهرک اندیشه و گلشهر که زمانی با کاهش قیمت روبه‌رو بودند، افزایش یافته و به قیمت واقعی خود برگشته است. هم‌اکنون قیمت خانه‌ها در مناطق یادشده 70 درصد بالا رفته و این در حالی است که افزایش قیمت خانه و زمین مربوط به شرق زنجان است و کمتر می‌بینیم که در غرب زنجان چنین اتفاقاتی بیفتد.

طاهری سپس از شهر‌آرا و پونک به عنوان ارزان‌ترین خانه‌ها یاد می‌کند و می‌افزاید: در این منطقه شاهد افزایش قیمت نبوده‌ایم.
وی می‌افزاید: جالب است که در این میان و در شرایط خاص کنونی، مسکن مهر از جمله منطقه پونک که زمانی از کمترین قیمت برخوردار بود و مورد اقبال نبود، مورد استقبال قرار گرفته است.


حرف مردم

«بهنام عزیزی» یکی از شهروندان زنجانی است که به‌تازگی ازدواج کرده و در بنگاه‌های مشاورین املاک به دنبال اجاره کردن یک آپارتمان 85 متری  است.

وی در گفت‌و‌گو با همشهری با اعلام این‌که برای رهن یک آپارتمان در مرکز شهر حداقل باید 40 میلیون داشته باشی اظهار می‌کند: سال گذشته، اجاره‌بها خانه کمتر بود، اما امسال سراغ هر خانه‌ای می‌روی، صاحب‌خانه رهن قبول نمی‌کند و بیشتر ترجیح می‌دهد به جای رهن از مستاجر اجاره بگیرد و این موضوع برای کسانی مانند من که درآمدی معمولی دارم، سخت است.

عزیزی ادامه می‌دهد: خرید خانه به صورت حتی اقساطی که از آن به عنوان مسکن اجتماعی هم یاد می‌شود خارج از توان ما با حقوق‌های کم است.
شهروند دیگری می‌گوید: من سال‌ها پول پس‌انداز کرده بودم تا امسال بتوانم با دریافت وام اقدام به خرید خانه کنم، اما با افزایش نجومی قیمت مسکن در سال جاری کلا باید صاحب‌خانه شدن را فراموش کنم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید