• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37200
+
-

چنین گفت گورباچف

 مخاطبان ایرانی فیلم‌های مستند در انتظار نمایش آخرین فیلم مستند ورنرهرتزوگ در جشنواره سینما حقیقت هستند؛ مستندی درباره میخائیل گورباچف.
 ورایتی گزارش داده که هرتزوگ با همکاری آندره سینگر در فیلم مستند «دیدار با گورباچف» طی گفت‌وگویی هیجان‌انگیر با آخرین رئیس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی و با استفاده از تصاویر آرشیوی سعی می‌کند تا تصویری متفاوت و عمیق از گورباچف خلق کند.
در طول گفت‌وگو گورباچف به‌طور مداوم در برابر تلاش‌های هرتزوگ برای درآمیختن روایت گورباچف از زندگی‌اش با شعر و طنز مقاومت می‌کند. گورباچف با ذکر داستانی درباره بیسکوئیت سازهای دوست‌داشتنی آلمانی که پیش از جنگ جهانی دوم آنها را دیده بود، با لحنی کنایه آمیز به هرتزوگ می‌گوید: شما نخستین آلمانی هستید که به‌نظر می‌رسد می‌خواهد مرا بکشد.
هرتزوگ درباره نحوه شکل‌گیری ایده ساخت چنین مستندی می‌گوید: این پروژه با درخواست آندره سینگر (دستیار کارگردان مستند دیدار با گورباچف) کلید خورد.
آندره سینگر نیز در این‌باره می‌گوید: از من خواسته شده بود فیلمی از گورباچف برای کانال تلویزیونی «ام دی آر» در لایپزیگ بسازم. بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که چه‌کسی بهتر از هرتزوگ می‌تواند هم در کارگردانی کمک کند و هم با گورباچف به گفت‌وگو بپردازد. سینگر در ادامه درباره چگونگی همکاری هرتزوگ و همچنین نحوه ساخت این مستند می‌گوید: هرتزوگ با پیشنهاد من موافقت کرد. قرار نبود یک مستند روزنامه‌نگارانه بسازیم. سؤالاتی از پیش طراحی شده نداشتیم. یک گفت‌وگوی آزاد بود. طرح من این بود که در برخی مواقع گفت‌وگو را فراتر از روایت زندگی گسترش دهیم و با وی درباره مسائلی سخن بگوییم که کمتر به چشم آمده است.
سینگر می‌گوید: زمانی که کار را شروع کردیم، فهمیدیم که دسترسی به گورباچف چقدر مشکل است. او در انزوا و تنهایی در مسکو زندگی می‌کند، درحالی‌که خانواده وی در برلین هستند، او در مسکو در میان روس‌هایی که به وی چندان علاقه‌ایی ندارند، زندگی می‌کند و ما در آنجا به شکل غم‌انگیزی با وضعیت شاه لیر گونه گورباچف مواجه شدیم. ما در مسکو نزد افرادی رفتیم که مؤسسه‌ای برای حمایت از گورباچف تشکیل داده بودند، ما مدت‌ها به‌منظور متقاعد کردن آنها با هدف گفت‌وگو با گورباچف وقت صرف کردیم.
سینگر در ادامه می‌گوید: گورباچف 87سال دارد و در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری است. من تصور می‌کنم که او به این نتیجه رسید که بار دیگر این شانس را دارد تا درباره وقایع دهه 80 و 90میلادی حرف بزند.
ورنر هرتزوگ، کارگردان فیلم‌‌هایی چون معمای کاسپار هاوزر (۱۹۷۴) و فیتزکارالدو (۱۹۸۲) برای مخاطبان ایرانی کارگردانی نام آشناست. او در دهه70 به ایران نیز آمده و با تعدادی از سینماگران مطرح ایران دیدار کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :