• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36320
+
-

مرهم بیمه بر زخم کشاورزان

60 درصد از سطح زیر کشت محصولات باغی استان زیر پوشش بیمه قرار دارد

کشاورزی
مرهم بیمه بر زخم کشاورزان

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:


بیمه کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی استان و مشکلات ناشی از خشکسالی از یک سو و بیماری‌های فراگیر دام و طیور از سوی دیگر از ضروریات است، اما بالا بودن حق بیمه، تاخیر در پرداخت غرامت‌ها و تفکیک بیمه به 2 بخش پایه و مکمل باعث شده است که استقبال بخش کشاورزی استان از بیمه اگرچه خوب باشد، کافی نباشد.
بر اساس گزارش‌ها در سال زراعی گذشته، 80 درصد از تعهدات ریالی صندوق بیمه کشاورزی استان محقق شده است. بر این اساس، تعهدات سهم بیمه‌گزار 180 میلیارد ریال بود که حدود 140 میلیارد ریال آن محقق شد.

در سال زراعی گذشته، 29 هزار و 800 بیمه‌گزار در بخش کشاورزی از جمله دام، طیور محصولات باغی و زراعی و منابع طبیعی با صدور 124 هزار و 700 بیمه‌نامه بیمه شدند.
امسال نیز با توجه به پیش‌بینی شرایط اقلیمی و خسارتی که متوجه بخش کشاورزی استان است، بیمه کردن بیش از سال گذشته اهمیت دارد و باید مورد توجه فعالان این بخش قرار گیرد.
البته با این تفاصیل، استان یزد رتبه اول بیمه‌پذیری منابع طبیعی و رتبه چهارم بیمه‌پذیری محصولات باغی کشور را دارد.


تعداد بیمه‌شدگان بخش کشاورزی استان

مدیر خدمات بیمه‌ کشاورزی استان با بیان این‌که در سال زراعی گذشته، 29 هزار و 800 بیمه‌گزار در بخش‌های مختلف استان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند می‌افزاید: کل حق بیمه‌ای که به عنوان حق بیمه سهم دولت و حق بیمه سهم بیمه‌گزار از سوی صندوق بیمه کشاورزی استان یزد دریافت شده است 269 میلیارد و 700 میلیون ریال است که حدود 138 میلیارد ریال سهم بیمه‌گزار و 132 میلیارد ریال سهم دولت است.
«حسین نوری‌زاده» می‌گوید: استقبال بخش کشاورزی استان از بیمه کشاورزی خوب است و در برخی زمینه‌ها به سقف در نظر گرفته شده رسیده است، اما با توجه به این‌که امسال پیش‌بینی می‌شود خسارت بخش کشاورزی و در نتیجه غرامتی که باید پرداخت شود افزایش یابد.

وی با بیان این‌که غرامت سال گذشته صندوق بیمه بخش کشاورزی استان نزدیک به 440 میلیارد ریال بوده است ادامه می‌دهد: امسال پیش‌بینی می‌شود 550 میلیارد ریال غرامت از سوی صندوق بیمه کشاورزی استان پرداخت شود که نشان از رشد 25 درصدی غرامت نسبت به سال زراعی گذشته دارد.
نوری‌زاده با اشاره به این‌که یکی از دلایل استقبال نشدن از بیمه کشاورزی تاخیر در پرداخت غرامت‌ها از سوی دولت است می‌گوید: این تاخیرات در مراحل بررسی است و نهایتا تا پایان آبان پرداخت می‌شود. اگر دولت به تعهدات خود عمل کند، صندوق بیمه کشاورزی منابع لازم را برای پرداخت غرامت در اختیار خواهد داشت. 


عملکرد بیمه‌ای سال گذشته

مدیر خدمات بیمه‌ کشاورزی استان درباره عملکرد سال زراعی گذشته استان در بخش‌های زراعی، باغی، دام، طیور و منابع طبیعی می‌گوید: محصولات باغی بیشترین تعداد و منابع طبیعی کمترین تعداد بیمه‌نامه و طیور بیشترین میزان بیمه‌شده و محصولات زراعی کمترین میزان بیمه‌شده را دارند.

وی ادامه می‌دهد: حق بیمه سهم بیمه‌گزار در محصولات باغی بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است و بیشترین میزان خسارت برای بخش منابع طبیعی بوده است.
نوری‌زاده درباره برنامه بیمه‌ای محصولات زراعی و باغی استان در سال زراعی قبل می‌گوید: از بین محصولات این بخش شامل انار، پسته، آلو، خرما، زردآلو، بادام بذری، بادام پیوندی، گردو، سیب، گندم آبی، جو آبی و کلزای آبی، محصول گندم آبی با 12 هزار و 500 هکتار بیشترین ظرفیت برای بهره‌برداری و کاشت را دارد و آلو با 85 هکتار کمترین میزان ظرفیت را. وی اضافه می‌کند: در میان محصولات نام‌برده که در سال زراعی قبل بیمه شده‌اند، پسته با 35 هزار و 689 هکتار بیشترین سطح بیمه‌شده و آلو با 4 هکتار کمترین سطح بیمه‌شده را دارند.

به گفته نوری‌زاده، در این سال برنامه صندوق بیمه برای محصول پسته با 28 هزار هکتار بیشترین و برای محصول سیب با 4 هکتار کمترین سطح را داشته و همچنین درصد تحقق محصول خرما مابین این محصولات با 277 درصد بیشترین و جو آبی با 2 درصد کمترین مقدار را داشته است.

وی می‌افزاید: گوسفند و بز با 61 هزار و 413 راس، بیشترین تعداد بیمه شده را در استان دارند و همچنین گوسفند و بز بیشترین درصد تحقق برنامه کشاورزی و گاو اصیل کمترین سطح بیمه و کمترین درصد را به خود اختصاص داده است.
نوری‌زاده اظهار می‌کند: بنا بر گزارش روسای شعب بیمه کشاورزی، استان یزد رتبه اول بیمه‌پذیری منابع طبیعی و رتبه چهارم بیمه‌پذیری محصولات باغی کشور را دارد.


پوشش بیمه‌ای استان

مدیر خدمات بیمه کشاورزی استان درباره پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی می‌گوید: در بخش محصولات باغی 60 درصد از سطح زیر کشت استان را پوشش می‌دهد و بیشترین آن مربوط به محصول پسته است.
وی می‌افزاید: در حوزه طیور نیز در سال گذشته یک میلیون و 457 هزار بیمه‌گزار 24 میلیون قطعه پرنده بیمه شده‌اند و حق بیمه دریافتی از بیمه‌گزار برای این تعداد بیمه‌شده 12 میلیارد ریال ریال و غرامتی که ما در سال گذشته برای حوضه طیور پرداخت کردیم 2 میلیارد ریال بوده است.

نوری‌زاده اضافه می‌کند: دلیل خسارتی که به طیور آن مرغداری وارد شد بیماری آنفلوآنزای مرغی بود که برای امحای طیور آلوده و پرداخت خسارت اقدام شد.
مدیر خدمات بیمه‌ای استان درباره پوشش بیمه بخش دام نیز اظهار می‌کند:70 میلیون ریال دام اعم از دام سبک و سنگین تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند که 30 تا 40 درصد از پوشش بیمه‌ای استان را شامل می‌شوند.
وی با بیان این‌که تعداد بیمه‌گزاران بخش دام تقریبا نصف ظرفیت استان است در حوزه دام‌های بومی نیز 10 هزار راس ظرفیت استان است که بر اساس برنامه باید 10 درصد آنها بیمه شوند.


بیشترین بیمه‌گزاران استان

«حسین نوری‌زاده» مدیر خدمات بیمه کشاورزی استان می‌گوید: در حوزه محصولات باغی و زراعی محصول پسته، در حوزه دام گاوداری‌های صنعتی و در حوزه طیور مرغ‌های گوشتی و مرغ‌های تخم‌گذار بیشترین پوشش بیمه‌ای استان را دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید