• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3585
+
-

گامی جدی در راه ایجاد محلی برای برگزاری تجمعات

شورای شهر تهران در طرحی دوفوریتی شهرداری را ملزم به معرفی فضایی برای برگزاری تجمعات کرد

دیروز طرح دو فوریتی الزام شهرداری تهران به تعیین مکان مناسب برای تشکیل اجتماعات اعتراضی شهروندان، دوباره از سوی احمد مسجدجامعی ارائه شد که در نهایت به تصویب شورای شهر رسید. تعیین محلی برای برگزاری تجمعات در هفته‌های اخیر مطرح شد و پس از برخی اعتراضات که در روزهای اخیر صورت گرفت، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

احمد مسجد جامعی که در جلسه دیروز این طرح را ارائه کرد، چندی قبل نیز در گفت‌وگو با همشهری درباره ایجاد فضایی برای گفت و شنود در شهر گفته بود: «چنـانـچـه امـکـانـات و بستر گفت‌وگو برای بیان نظرات شهروندان فراهم شود، شهرداری و شورا می‌توانند برای این کار با ایجاد یک مکان امن و مناسب پیشقدم شوند.» پیشنهاد دیروز این عضو شورای شهر نیز در همین راستا بود؛ اتفاقی که می‌تواند نوید‌بخش حرکتی جدید در راه رسیدن به جامعه‌ای مدنی باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران همچنین به همشهری گفته بود: «در شرایط کنونی به دلایل مختلفی مثل محدودیت فضای گفت‌وگو و انتقاد در رسانه‌های عمومی به‌ویژه رسانه‌های رسمی دیداری و شنیداری، عدم‌تحرک احزاب و کم‌اقبالی مردم به‌ آنها، به‌نظر می‌رسد که فراهم آوردن فضاهایی مناسب برای برگزاری تجمع‌ها، نشان دادن متن‌ها و رساندن صدا به گوش مسئولان ضروری است.» مسجدجامعی در این گفت‌وگو درباره انتخاب مکانی چون بوستان گفتگو برای برگزاری تجمعات این چنینی هم اظهار داشت: «همچنان که از اسم این بوستان مشخص است، با چنین رویکردی بنا شده، اگرچه می‌توان بوستان‌های دیگری را برای این کار اختصاص داد.»

مسجدجامعی در جلسه دیروز شورای شهر هم درباره طرح دو فوریتی الزام شهرداری تهران به تعیین مکانی مناسب برای اعتراضات مردمی گفت: «اصل۲۷ قانون اساسی بیان می‌دارد که تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد، مجاز است.» وی همچنین تأکید کرد: «اگر مردم انتقاد و اعتراض داشته باشند باید چه کنند؟ ما باید به لحاظ کالبدی و فیزیکی مکانی را فراهم کنیم تا مردم بنابر حقی که دارند اعتراض کنند.»

به گفته این عضو شورای شهر، شهرداری تهران موظف است طبق چارچوب، مکان مناسبی را برای اینگونه اجتماعات فراهم کرده و ظرف مدت یک‌ماه برای تأیید نهایی به شورا ارسال کند تا به این ترتیب اگر شهروندان اعتراضی داشتند به آن مکان رفته و اعتراضاتشان را به گوش برسانند. البته شهرداری باید با مشارکت دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدام به تعیین یک مکان کند.

اعضای شورای شهر تهران هم دیروز درباره طرح دوفوریتی مسجدجامعی نکاتی را مطرح کردند. شهربانو امانی با اشاره به موافقت مبنی بر تصویب این طرح گفت: «اتفاقا مردمی که ساعت‌ها در صف طولانی ایستادند تا به لیست امید رأی دهند چنین انتظاراتی از نمایندگان خود دارند. این امر را جزو وظایف شورا می‌دانم که کمک کند تا اصل۲۷ قانون اساسی تسریع یابد تا مردمی که می‌خواهند اعتراض کنند جایی را برای این کار انتخاب کنند.»  وی افزود: «در نشستی که با آقای فرماندار داشتیم هم یکی از پیشنهادها این بود.» وی حتی پیشنهاد سه‌فوریت برای این طرح داشت. به گفته امانی رئیس‌جمهور نیز از حقوق شهروندی رونمایی و همه دستگاه‌ها را ملزم به رعایت حقوق شهروندی کرده است. او با اشاره به اینکه ما پنبه‌که نه، سرب در گوش‌هایمان کرده‌ایم، گفت: «از اعضای شورا می‌خواهم به ایجاد مکانی برای برگزاری اعتراضات شهروندان رأی قاطع بدهند.» افشین حبیب‌زاده نیز در این جلسه تصریح کرد: «شهروندان می‌توانند هرجا که بخواهند مجوز بگیرند و ‌تجمع کنند. اینکه ما مکانی را برای تجمعات مردم مشخص کنیم نقض حقوق شهروندی است.» اما محمود میرلوحی در این‌باره گفت: «من قبول دارم که در این مسئله دستگاه‌های مسئول دیگری باید جلوتر از ما اقدام می‌کردند. این اصل درقانون وجود داشته و این اصل اکنون تعطیل شده است. در قانون تجمعات قانونی مجاز تلقی شده اما شروطی آمده که حتی یک تجمع قانونی، شدنی نیست. می‌بینید که وقتی ما راه‌های قانونی را تسهیل نمی‌کنیم نتیجه‌اش این می‌شود که مردم می‌گویند من که نمی‌توانم مجوز قانونی بگیرم پس کار غیرقانونی می‌کنم.» او ادامه داد: «چرا ما داریم تعریف مخالفت و انتقاد را صرفا به حوزه امنیت و سیاست محدود می‌کنیم؟ چون مخالفت و نقد می‌تواند به‌شدت گسترده باشد. ما متخصص این هستیم که مطالبات را از هر حوزه‌ای به حوزه سیاست ببریم و حوزه سیاسی را نیز امنیتی نکنیم.» به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، مخالفان دولت می‌گویند که نقدها همه اقتصادی هستند پس باید پرسید اگر اینطور است چرا مواجهه شما با اعتراضات امنیتی است؟ میرلوحی نیز با بیان اینکه این اقدام کار بسیارخوبی است، پارک گفت‌وگو را برای این امر پیشنهاد کرد.

 

به رسمیت شناختن انتقاد

در ادامه حجت‌الله میرزائی، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در صحن علنی گفت: «شاید دلیل اینکه دوستان وزارت کشور تابه حال این کار را نکرده‌اند همین باشد که می‌خواستند خلاف قانون و حقوق شهروندی رفتار نکنند. من درخواست می‌کنم یک فرصت یکماهه به شهرداری داده شود تا این موضوع بررسی شود و مورد مشورت نهادهای امنیتی نیز قرار گیرد.»

مسجدجامعی هم در ادامه این مطلب اظهار داشت: «باید انتقاد را به رسمیت بشناسیم و مدام این را می‌گوییم اما پای عمل که می‌آید ملتزم نیستیم. یعنی چه که انتقاد را به رسمیت می‌شناسیم؟ از ما حرف عملیاتی می‌خواهند. پیشینیان پیش‌بینی نکرده‌اند؟ خب، ما برای همین اینجا هستیم که کاری که دیگران نکرده‌اند را انجام دهیم.» وی ادامه داد: ما که کار امنیتی نمی‌خواهیم انجام دهیم که بخواهیم موضوع امنیت را مدنظر قرار دهیم. نباید امنیت را صرفا برعهده دستگاه‌های دیگر بگذاریم. امنیت بر عهده همه ماست.

اگر امنیت برقرار نشود خسارتش را همه ما می‌بینیم. ما می‌گوییم فضا را مشخص کنیم و هر کس خواست اعتراض کند برود مجوزش را برای آن فضا بگیرد. ما این را هم نمی‌گوییم هرکس خواست اعتراض کند فقط به این فضای مشخص برود، نه. مردم با مجوز می‌توانند هر جا  را استفاده کنند. ما گفته‌ایم مسئولین اجرایی بروند و با وزارت کشور و دیگر نهادها مشورت کنند و بعد از یک‌ماه نتیجه را برایمان بیاورند.» مسجد جامعی تأکید کرد: «هدف این طرح به‌نظر من این است که ما سهم خود را از به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم انجام دهیم.»

رسولی نیز در جریان بررسی این طرح در تذکری گفت: «ماده پنجم آیین‌نامه می‌گوید اعضا موظف هستند ‌شان شورا را حفظ کنند. من اعتراضم این است که خود را غیراحساساتی و دیگران را احساساتی جلوه دادند. آنچه من عرض کردم منافی حقوق شهروندی نیست. من عرضم این است اگر یک نهاد صنفی بخواهد مجوز بگیرد مگر از شهردار اجازه می‌گیرد؟ کسی نباید در شورا به دیگران اهانت کند.» در نهایت رأی‌گیری برای فوریت طرح انجام شد و این طرح با 5 رأی مخالف و 10رأی موافق تصویب شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید