• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34634
+
-

نانوا و مشتری هر دو ناراضی

رئیس اتاق اصناف تبریز: نانواهای تبریز خواهان افزایش 50 درصدی قیمت نان بودند

گزارش
نانوا و مشتری هر دو ناراضی

سید مرتضی احمدپور | تبریز – خبرنگار:


ماجراهای عجیب و غریب افزایش قیمت نان و بی‌ثباتی‌ای که در این افزایش قیمت در تبریز وجود داشته این روزها نقل محافل تبریزی‌هاست. دیگر کمتر کسی از دلار و بالا و پایین شدنش حرف می‌زند. امروز محور صحبت‌تبریزی‌ها افزایش قیمت نان با نرخ‌های متفاوت در تبریز است. هر کسی که بتواند نان را از محلی با قیمت پایین‌تر بخرد گویی پیروز میدان است و به دوستان و آشنایان هم آدرس نانوایی را که کمترین افزایش قیمت را داشته است‌، می‌دهد. در برخی نانوایی‌ها هم افزایش قیمتی صورت نگرفته، اما گویا نان کوچک‌تر شده است. از سوی دیگر قیمت برخی افزودنی‌ها به نان هم افزایش‌هایی را نشان می‌دهد که در جدول افزایش قیمت نان دیده نمی‌شود و عامل نارضایتی نانواها شده است.


نان‌هایی که آب رفته‌اند 

یکی از شهروندان تبریزی که در حال خرید نان از خیابان 17 شهریور تبریز است، می‌گوید: در حالی که قیمت سنگک قبلا هزار تومان بوده و با افزایش 10 درصدی باید 1100 تومان فروخته شود، اما در این نانوایی قیمت هر قرص نان 1500 تومان است و وزن نان نیز به‌ظاهر افزایشی نداشته است.
«قادر سامی» ادامه می‌دهد: قیمت نان کنجدی هم 3000 تومان شده و در قبال اعتراض مشتریان، نانوا قیمت دلار و ارز را مطرح می‌کند، مگر نان و کنجد با دلار خرید و فروش می‌شود.

وی که خود از کسبه بازار صفی تبریز بوده و کنجد هم جزو اقلام فروشی وی است، تاکید می‌کند: کنجدی که برای هر نان پاشیده می‌شود حداکثر 5 گرم وزن دارد که قیمت آن 50 تومان هم نمی‌شود چرا باید مشتری برای کنجد 50 تومانی 1000 تومان افزایش قیمت را متحمل شود. سامی به ترازوی خراب در گوشه مغازه اشاره می‌کند و می‌گوید: این ترازو وجود دارد اما خراب است و اگر مشتری هم خواستار وزن نان شود، از سوی نانوا و برخی مشتریان دیگر به تنگ‌نظری و خساست متهم می‌شود. در حالی که کاهش 10 گرمی هر قرص نان در طول روز به ده‌ها کیلوگرم می‌رسد.


نانوایان همیشه مظلوم 

اسد یکی از بربری‌پزی‌های خیابان طالقانی تبریز است که از همشهری می‌خواهد تا خواسته‌هایشان را منعکس کند. وی با بیان این‌که قیمت مواد اولیه افزایش چند برابری داشته است، می‌گوید: چرا باید برای مایه خمیر نان تا ده برابر افزایش قیمت را متحمل شویم، اما قیمت نان فقط 10 درصد افزایش داشته باشد. این افزایش قیمت نان تاثیری در حال نانواها نداشته و تنها موجب حاشیه‌سازی و درگیری نانواها با مردم شده است.
وی به چرخ خمیر‌گیر مغازه خود هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: هفته قبل برای تعمیر دینام همین چرخ خمیرگیر 500 هزار تومان هزینه کردم و باید پول 500 نان را بدهم تا هزینه اولیه جبران شود در حالی که تعمیر همین دینام سال قبل کمتر از 100 هزار تومان هزینه داشت.

اسد بیان می‌کند: چند سال است که قیمت نان افزایش نداشته است اما اجاره مغازه‌مان هر سال به طور متوسط 20 درصد گران‌تر شده است. اگر خودمان کارگری نمی‌کردیم که عملا ورشکسته شده و باید مغازه را تعطیل می‌کردیم. پدر پیرم به جای صندوقدار قبلی مشغول به کار در مغازه شده تا هزینه‌های من کاهش پیدا کند.
این نانوا استفاده از کنجد را به انتخاب مشتریان وابسته می‌داند و تاکید می‌کند: برخی مشتریان نان کنجدی از ما تقاضا می‌کنند و کنجد هم در یکی 2 سال اخیر چند برابر گران‌تر شده است. به‌ویژه کنجد قنادی که رنگش روشن و گران‌تر از کنجد سیاه است. برخی مشتری‌ها نان‌هایی با کنجد بیشتر می‌خواهند که طبیعی است قیمتش بیشتر باشد، ضمن این‌که کنجدپاشی به نان موجب افزایش پروسه پخت نان و فعالیت بیشتر کارگر می‌شود که در افزایش هزینه موثر خواهد بود.


ماجرای افزایش قیمت نان در تبریز 

رئیس اتاق اصناف تبریز درباره افزایش قیمت نان در مرکز استان می‌گوید: از چند سال قبل قیمت نان در تبریز افزایشی نداشته و این در حالی بود که هزینه‌های اداره نانوایی به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کرد و درآمد نانوایان هم کمتر می‌شد. «سید‌حبیب هاشمی» ادامه می‌دهد: اتحادیه‌های نانوایی در تبریز و نماینده گروه‌های مختلف نانوایان ازجمله سنگک و بربری، تافتون و لواش در درخواست‌های متعدد به عدم افزایش قیمت نان در تبریز و افزایش هزینه‌های تحمیلی از جمله هزینه‌های برق و آب و گاز، کرایه مغازه و دستمزد کارگران اعتراض داشته و خواهان افزایش منطقی قیمت نان بودند. اما این مساله مورد موافقت مسئولان قرار نمی‌گرفت و در نهایت در روزهای اخیر با افزایش 10 درصدی قیمت نان موافقت شد. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم نان لواش و سنگک یارانه‌ای ۱۷۸۰ تومان، نان بربری ۱۶۵۰ تومان، نان سنگک در آزادپزها ۲۶۵۰ تومان، بربری ۲۴۰۰ تومان و هر کیلوگرم نان روغنی ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است. 

وی با بیان این‌که نمایندگان نانوایان موافق این مقدار از افزایش قیمت نان نبودند، یادآور می‌شود: با توجه به افزایش هزینه‌ها و عدم افزایش قیمت نان در 4 سال گذشته آنها افزایش 40 تا 50 درصدی پیشنهاد داده‌ بودند که مورد موافقت اداره بازرگانی و مسئولان مربوطه قرار نگرفت.این مسئول درباره افزایش بیش از 10 درصد قیمت نان در برخی مناطق و گرانی 30 تا 50 درصدی نان در برخی نانوایی‌ها اظهار می‌کند: این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است، مگر این‌که برخی نانوایان وزن چانه را افزایش دهند یا از وزن چانه کم ‌کنند تا بتوانند در محاسبه قیمت به صورت رند عمل کنند. افزایش قیمت نان بر اساس کنجد‌پاشی یا افزودنی‌های دیگر هم وجود دارد که با توافق مشتریان انجام می‌شود و در غیر این صورت قانونی نیست.

رئیس اتاق اصناف تبریز می‌گوید: در حال حاضر در تمام نانوایی‌ها ترازو وجود دارد و مشتریان می‌توانند و حق دارند نان را وزن کنند تا در حق آنان اجحافی صورت نگیرد. ترازوها نباید حالت ویترینی داشته و هنگام مراجعه ماموران بازرسی مورد استفاده قرار گیرند، بلکه باید در تمام ساعات فعالیت در دسترس مشتری، روشن و فعال باشند.

وی از افزایش شکایات و مراجعات مردمی در زمینه تخلف برخی نانوایان در تبریز خبر می‌دهد و بیان می‌کند: با هماهنگی که با اداره بازرگانی و بازرسی این اداره، همچنین تعزیرات حکومتی داشته‌ایم بررسی این شکایت‌ها در اولویت قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای آتی این موضوع حل و فصل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید