• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224593
+
-

مصرف‌کنندگان راضی، مرغداران ناراضی

مرغداران می‌گویند تأخیر در جمع‌آوری مرغ‌های مازاد از سالن‌های مرغداری‌ها سبب شده وزن مرغ‌ها به مرز 4کیلوگرم برسد

گزارش
مصرف‌کنندگان راضی، مرغداران ناراضی

مرضیه ثمره‌حسینی- روزنامه‌نگار

  رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در مورد قیمت روز مرغ گرم در بازار به همشهری می‌گوید: در حال حاضر قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده است و درحالی‌که میانگین قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ تا سقف 80تا 85هزار تومان است الان زیر این قیمت به فروش می‌رود. مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه مازاد تولید مرغ داریم، می‌افزاید: فراوانی تولید باعث شده است قیمت‌ها کاهش پیدا کند و این برای مصرف‌کننده خوشایند است، اما تولیدکننده از این شرایط متضرر می‌شود.
علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی پیش‌تر در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای افزایش تولید مرغ، از طریق زنجیره‌سازی خبر داده بود تا مرغداران به‌خصوص مرغداران خرد یا متوسط نگران تامین نهاده موردنیاز یا تامین جوجه یک‌روزه‌ خود نباشند؛ به این ترتیب بازار مرغ به ثباتی پایدار می‌رسد و هرازگاهی مصرف‌کنندگان با افزایش قیمت مواجه نمی‌شوند. در عین حال تولیدکنندگان هم به ثبات مدنظر خود در بخش تولید می‌رسند. اگرچه به‌نظر می‌رسد که اهداف این وزارتخانه در کنترل بازار مرغ به ثمر نشسته است و حالا مصرف‌کنندگان از شرایط فعلی و قیمت‌ها راضی‌ هستند، اما با توجه به افزایش تولید مرغ و پیشی گرفتن تولید از نیاز بازار، تولیدکنندگان انتظار دارند که مسئولان سریع‌تر مرغ مازاد را خریداری کنند یا به روند صادرات مرغ سرعت دهند.

مرغداران متضرر شده‌اند
تعداد جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در کشور از اواخر سال گذشته روند افزایشی گرفت؛ به‌طوری که به اذعان فعالان این صنعت، جوجه‌ریزی‌های اخیر در تاریخ تولید مرغ در کشور بی‌سابقه بوده است. در آذرماه سال گذشته 144میلیون قطعه مرغ تولید شد. این میزان در ماه‌های دی، بهمن و اسفند به حدود 150میلیون قطعه رسید. در ‌ماه فروردین امسال هم رقمی حدود 137تا 138میلیون قطعه مرغ در کشور تولید شد و با این میزان تولید در حال حاضر هیچ کمبودی در عرضه مرغ در بازار وجود ندارد.  حسین شیرزاد، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور چند روز پیش در صحبت با خبرگزاری‌ها عنوان کرد که خرید گوشت مرغ بدون هیچ محدودیتی از مرغداران ادامه دارد. به‌رغم صحبت‌های مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، دبیر کانون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور به همشهری می‌گوید: روند خرید مرغ از مرغداران هنوز کند پیش می‌رود.

مرغ‌های 4کیلویی روی دست مرغداران مانده!
پرویز فروغی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید مرغ به 145تا 150میلیون قطعه در‌ ماه رسیده است، ادامه می‌دهد: با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده، باید ماهانه حدود 30هزار تن مرغ مازاد از سطح بازار جمع‌آوری شود، اما این کار هنوز عملی نشده است. دبیر کانون پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با انتقاد از کندی روند خرید مرغ از مرغداران می‌گوید: شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید مرغ از مرغداران شرط تعیین کرد که مرغ زنده خریداری نمی‌کند و مرغداران باید مرغ را به کشتارگاه بدهند و بعد از بسته‌بندی آن را از مرغداران خریداری می‌کند؛ درحالی‌که این رویه چندین روز طول می‌کشد و در این فاصله وزن مرغ از 4کیلو هم بالاتر می‌رود و روی دست مرغدار می‌ماند.

قیمت مرغ در بازار از ابتدای سال‌جاری روند کاهشی داشته و در حال حاضر به پایین‌تر از میانگین نرخ مصوب رسیده است؛ درحالی‌که اسفندماه سال گذشته وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد قیمت هر کیلوگرم خرید حمایتی مرغ زنده درب واحدهای مرغداری 58هزار تومان تعیین شده است، در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده با 10هزار تومان کاهش به 48هزار تومان رسیده و البته قیمت مرغ گرم هم در بازار کاهش یافته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید