• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 25 مهر 1397
کد مطلب : 34392
+
-

دیوی که عاشق شد

«دهکده پرکازه» نوشته مهرو پیرحیاتی، داستانی حادثه‌محوراست که در ژانر فانتزی نوشته شده است. داستان در فصل اول به شرح زندگی لطیفه و قماس می‌پردازد. آنها آرزوی داشتن فرزند را دارند اما نمی‌توانند بچه‌دار شوند. بعد از مدتی لطیفه بیمار می‌شود و کابوس‌های عجیبی می‌بیند. قماس سراغ سکینه‌بیگم می‌رود. ظاهرا داروهای سکینه‌بیگم اثری ندارد و او همچنان از حال می‌رود. بعد از چند‌ماه سکینه‌بیگم با معاینه لطیفه خبر بچه‌دارشدن او را می‌دهد. در فصل بعد قصه بزرگ‌شدن کودکی عجیب و ترسناک را می‌خوانیم که نقص و زشت‌رویی‌اش قماس و لطیفه را سال‌ها پیر کرده است. این داستان شگفت دارای دولایه است؛ لایه اول که سیر داستان را بیان می‌کند و لایه‌ای درونی که به آرزو، خلقت، عشق، سرنوشت و سرگذشت انسان‌ها می‌پردازد. در فصل‌های بعد، داستان در سرزمین دیوها می‌گذرد. نویسنده اخلاق و روحیات انسان را به دیو تشبیه کرده و در پرسش و پاسخی که بین استاد و شیرین- دوتا دیگر از شخصیت‌های داستان- می‌گذرد، متوجه می‌شویم که دیو استعاره‌ای از درونیات همه انسان‌هاست که گاهی به سمت خیر و گاهی به سمت شر حرکت می‌کنند:
دختر پرسید: «دیوا چه‌جور موجوداتی هستن؟»
پیرمرد گفت: «موجوداتی شبیه انسان. آنها هم موجوداتی هستن بین پری و دیو. گاهی این طرف هستن و گاهی آن طرف.» از موارد دیگری که در فصل‌های آخر دهکده پرکازه می‌شود به آن اشاره کرد آشنایی‌زدایی در داستان است. نویسنده در سرزمین دیوها از بین آن همه دیو با خصایص منفی به دیوی به نام «ساوول» می‌پردازد که عاشق شده و آنقدر معنای عشق در او جریان می‌یابد که در برابر حرف‌های مادرش مبنی بر بی‌معنابودن عشق می‌گوید: «مادر جان یه حس ناشناخته قلبم‌و چنگ می‌زنه.»
دیو مادر غرید و گفت: «حس معنا نداره.»
ساوول آهسته ادامه داد: «هروقت به سراغم می‌یاد، باهام همون کاری رو می‌کنه که آتیش با گوشت می‌کنه.»
در بخش‌هایی از داستان، نویسنده به کتاب و خواندن اشاره می‌کند که هم شامل انسان‌ها می‌شود و هم شامل دیوها. به‌نظر می‌رسد پیرحیاتی با این موضوع طعنه‌آمیز برخورد کرده و می‌خواهد بگوید هر دانشی نمی‌تواند برای صاحب آن معنایی را در برداشته باشد. کتاب دهکده پرکازه در گروه ادبیات گمانه‌زن یا sepeculative است؛ این عنوان، توصیف‌کننده تمام سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کند و به‌طور کلی سبک‌های علمی، تخیلی، فانتزی و وحشت و زیرسبک‌های آن را دربر می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید