• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 24 مهر 1397
کد مطلب : 34339
+
-

مرزهای غربی،میزبان زائران اربعین

مرزهای مهران در استان ایلام و چذابه در استان خوزستان برای میزبانی از زائران اربعین آماده‌اند

ایلام
مرزهای غربی،میزبان زائران اربعین

فاطمه عسگری‌نیا/خبرنگار

ایلام یکی از استان‌های مرزی کشور است که به واسطه همسایگی با کشور عراق هر سال در ایام سوگواری اربعین میزبان زائران عزادار حسینی است. مردم ایلام در طول 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق این روزها هرآنچه دارند در طبق اخلاص می‌گذارند و از زائران پیاده اباعبدالله الحسین (ع) میزبانی می‌کنند. سالانه بیش از میلیون‌ها نفر زائر از این مسیر راهی کربلا می‌شوند.

میزبانی 350 موکب در ایلام

20 روز مانده به اربعین موکب‌های مردمی یکی یکی در مسیر زائران علم می‌شوند. امسال هم برای اربعین قرار است بیش از 350 موکب مردمی به زائران خدمات‌دهی کند. یاسر کریمی، یکی از جوانان ایلامی است که در موکب عباس میزبان زائران خواهد بود. او به همشهری می‌گوید: در طول سفر زائران مردم مزرنشین مهران هر چه دارند، حتی خانه و کاشانه‌شان را در راه حسین (ع) وقف می‌کنند. 
او با اشاره به استقبال زائران از مرز مهران اظهار می‌کند: بیشترین حجم زائران کربلا از مهران اعزام می‌شوند و این اقبال ما را برای غلامی حسین (ع) بیشتر کرده است.
فرماندار شهرستان مهران هم این گفته یاسر را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: بیش از70 درصد زائران اربعین مرز مهران را برای سفر به کربلا انتخاب می‌کنند، زیرا این مرز امنیت بالایی دارد و همچنین بومی‌های منطقه میزبان صمیمی مسافران هستند. 
او با اشاره به دیگر ویژگی‌هایی که موجب انتخاب مرز مهران از سوی زائران می‌شود هم توضیح می‌دهد: تجربه ما در هدایت زائران کربلا موجب شده است تردد در این مرز برای مسافران آسان‌تر باشد.
به گفته فرماندار مهران، مسافران کربلا در این مرز دغدغه پارکینگ ندارند، زیرا 2 پارکینگ آماده ارائه خدمت به مسافران است و همچنین ظرفیت‌های پارکینگ دیگری هم از سوی بخش خصوصی فراهم شده است که امیدواریم مشکلات گذشته با وجود این پارکینگ‌ها دیگر تکرار نشود.
او همچنین خبر خوشی از آمادگی کنارگذر غربی مهران برای کاهش بار ترافیکی در شهر مهران هم‌زمان با سفر زوار کربلا می‌دهد و می‌گوید: با اجرای این پروژه کوشیده‌ایم شاهد کاهش 450 درصدی مشکلات ترافیکی شهر مهران در مسیر رفت‌و‌آمد زائران اربعین باشیم.

چهارخطه شدن جاده مهران

رئیس پلیس راه ایلام هم با بیان این‌که زیرساخت‌های ایجاد شده در حوزه ارتباطی استان رشد قابل ‌توجهی در مقایسه با سال گذشته داشته است به همشهری می‌گوید: امسال با هدف روان‌سازی ترافیک جاده‌ای در مسیر زائران اربعین علاوه بر بهسازی محور ایلام - ملکشاهی و مهران بخش مهمی از جاده ایلام - مهران چهار خطه شده است.
رضا همتی‌زاده با بیان این‌که نیروی پلیس از هفته گذشته در جاده‌های مواصلاتی ایلام مستقر شده‌اند، ‌می‌افزاید: در 5 محور ارتباطی پلیس راه به صورت 24 ساعته به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حضور دارند و می‌کوشند علاوه بر خدمات‌دهی به زائران، بستر تسهیل تردد و برقراری نظم و انضباط ترافیکی را در محورها ایجاد کنند.

مزر چذابه؛ آماده زائران کربلا

به همان اندازه که مهران آماده پذیرایی از زائران اربیعن است، در مرز چذابه در استان خوزستان هم کارهای زیادی برای تسهیل سفر عزاداران اربیعن صورت گرفته است. 
مدیر کل راهداری و حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای خوزستان در این باره می‌گوید: همه تلاش‌های لازم صورت گرفته است تا با توجه به حجم زیاد مسافران عبوری از مرز چذابه به سمت کربلا، اربعین امسال شاهد کاهش مشکلات گذشته در حوزه تردد مسافران باشیم. 
غلام‌عباس بهرامی‌نیا با اشاره به تاکید استاندار خوزستان مبنی بر 4 و 6 خطه شدن مسیر چذابه می‌افزاید: این مسیر با توجه به تاکید نماینده عالی دولت در استان مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و آماده پذیرایی از مسافران است.
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خوزستان اطمینان می‌دهد امنیت کامل در مسیر چذابه برای تردد مسافران برقرار است.

خسروی؛ محروم از میزبانی 

در حالی که مردم مرزنشین چذابه و مهران خود را برای میزبانی از زائران اربعین آماده می‌کنند اهالی منطقه مرزی خسروی در حسرت میزبانی مانده‌اند. این در حالی است که به گفته نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی مرز خسروی امنیت بالایی برای پذیرایی از زائران دارد. 
سید قاسم جاسمی در حالی که از محرومیت مرز خسروی برای ارائه خدمات به زائران کربلا گلایه‌مند است، می‌افزاید: مشکلات امنیتی موجود طی 2 سال گذشته رفع شده، اما متاسفانه گویا دیگر همتی برای بهره‌مندی از این ظرفیت و کاهش ترافیک جاده‌ای پیش روی مسافران اربعین حسینی نیست. 
دبیر ستاد مرکزی اربعین البته در این باره توضیح می‌دهد:‌ مرز خسروی زیرساخت‌های لازم را برای تردد زائران اربعین دارد، اما با توجه به این‌که هنوز دولت عراق آمادگی خود را برای تأمین امنیت زائران در این مرز اعلام نکرده است، مرز خسروی باز نشده. به گفته شهریار حیدری، تا زمانی که عراق این آمادگی را نداشته باشد، مرز خسروی با وجود آمادگی ایران بازگشایی نخواهد شد.

 صدور 600 هزار ویزا

معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت از نام‌نویسی حدود 750 هزار متقاضی برای اعزام به عتبات در اربعین حسینی تاکنون خبر داد. اکبر رضایی به آنا اظهار کرد: تاکنون بیش از 600 هزار ویزا صادر شده است. انتظار داریم زائران در فرصت باقی مانده هر چه سریع‌تر به دفاتر زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و زمان نام‌نویسی را به روزهای پایانی اربعین حسینی موکول نکنند.
وی با بیان این‌که استان‌های تهران، خراسان‌ رضوی، اصفهان و خوزستان بالاترین آمار را برای این نام‌نویسی در سامانه سما ثبت کرده‌اند، اظهار کرد: 2500 دفتر خدماتی و زیارتی برای نام‌نویسی زائران اربعین حسینی فعال هستند. همچنین 360 دفتر موقت و دارای مجوز از سازمان حج و زیارت در اربعین حسینی از متقاضیان ثبت‌نام خواهند کرد. به‌طور معمول برای صدور هر ویزا میانگین بین 48 تا 72 ساعت به‌طور می‌انجامد.

این خبر را به اشتراک بگذارید