• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32805
+
-

نخبه‌های مهاجر؛ دروازه ورود استارتاپ‌های خارجی

نخبه‌های مهاجر؛ دروازه ورود استارتاپ‌های خارجی


فریدون وردی‌نژاد، رئیس همایش «ایران 1404» در گفت‌وگو با همشهری درباره نقش مهم استارتاپ‌ها در آینده ایران می‌گوید و این‌که، دولت قرار است برنامه‌هایی برای رشد و پویایی این کسب‌وکارهای جدید اجرا کند. ورود استارتاپ‌های غیرایرانی به بازار داخلی کشور و نقش‌آفرینی آنها در اقتصاد ایران نیز موضوع مهم دیگری است که رئیس این همایش بین‌المللی تأکید دارد، نخبه‌های مهاجر ایرانی می‌توانند در تحقق آن نقش مهم و جدی ایفا کنند.

   بخش مهمی از اقتصاد آینده در تمام دنیا استارتاپی خواهد بود. در همایش پیش‌رو نیز قرار است به‌طور ویژه‌ای درباره توسعه اکوسیستم استارتاپی در کشور هم‌اندیشی شود. دقیقا چه برنامه‌هایی دارید؟
استارتاپ‌ها نیازهای زیادی دارند. نخستین مسئله مورد بحث درباره استارتاپ‌ها این است که بدانیم قرار است چطور مورد پشتیبانی مادی و معنوی قرار بگیرند. نکته دوم این است که چطور دست این کارآفرینان نو در دست کسانی قرار بگیرد که توانایی پشتیبانی از آنها را دارند. سوم اینکه چطور بتوانیم آنها را به سمتی ببریم که بتوانند کالا و خدمات ارائه کرده و فقط در سطح ایده و گفت‌وگو باقی نمانند. برای بررسی این مسائل، یک سلسله پروژه در قالب پنل، کارگروه و نمایشگاه خواهیم داشت.

   قرار است همایشی در سالن بین‌المللی تهران برگزار شود و طبعا مهمانان خارجی نیز در آن حضور خواهند داشت. آیا استارتاپ‌های خارجی که می‌توانند در بازار ایران نقش ایفا کنند نیز به این برنامه دعوت شده‌اند؟ راهی برای جذب آنها به بازار داخلی وجود دارد؟
همایش قطعا مهمانان خارجی خواهد داشت اما درباره جزئیات آن بعدا اطلاع‌رسانی می‌کنیم. اما از طرف دیگر، ورود استارتاپ‌های خارجی به کشور و منطقه‌ای کردن ارتباط آنها در گرو همکاری نخبه‌های ایرانی است که به دلایل اجتماعی، اقتصادی، تحصیلی و... در خارج از ایران سکنی دارند. آنها چون زبان، فرهنگ و سلیقه این استارتاپ‌ها را می‌شناسند و با طرف ایرانی نیز آشنا هستند، می‌توانند در جذب استارتاپ‌ها نقش جدی ایفا کنند. فقط بحث اینکه شعبه‌ای در ایران داشته باشند مطرح نیست. فکر، سرمایه، دانش و اطلاعات استارتاپ‌های ایرانی می‌تواند برای ما مفید باشد. تجربه مشابه این در چین، اندونزی، مالزی و... استفاده شده و بهره‌وری خوبی داشته است.

   همایش پیش رو از طرف دولت برگزار می‌شود. از طرفی چند وقتی است به‌نظر می‌رسد بخش‌های غیرخصوصی و شبه‌دولتی تمایل زیادی برای ورود به بازار استارتاپی ایران داشته‌اند. آن‌هم درحالی‌که در تمام دنیا، ‌استارتاپ را بخش خصوصی اداره می‌کند. دولت برای اینکه اکوسیستم کاملا خصوصی بماند و به آفت دولتی‌شدن گرفتار نشود، چه برنامه‌ای دارد؟

دولت تلاش دارد تا به اندازه ممکن بدنه‌اش را لاغرتر کرده و در عین حال، چابک‌تر از گذشته عمل کند. با این حساب، دولت اصلا دنبال این نیست که اقدامات اجرایی و پروژه‌ها را وارد سیستم خودش بکند بلکه برعکس دنبال این است که از بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها حمایت به عمل آورده و آنها را تقویت کند. متأسفانه در سیستم‌های اقتصادی مثل ایران، تفکیک کردن اقتصاد دولتی و خصوصی دشوار است و به همین دلیل، رسیدن به این هدف قطعا زمان می‌برد اما این را می‌دانیم که سیاست دولت این نیست که اقتصاد را دولتی و وابسته به‌خود بار بیاورد. واقعیت این است که دولت نه اقتصاد را به خوبی بلد است، نه مجری و پیمانکار خوبی است. این دستگاه فقط می‌تواند حمایتگر خوبی باشد و در تلاش است که چنین نقشی را ایفا کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید