• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 21 شهریور 1397
کد مطلب : 30245
+
-

اردبیل؛ کارگاه پل‌های معلق گردشگری

بهره‌برداری از پل‌های معلق، آغازی برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است

شهری
اردبیل؛ کارگاه پل‌های معلق گردشگری

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:


اردبیل به دلیل برخورداری از موهبت‌های طبیعی، قدمت تاریخی و آب و هوای مناسب از قطب‌های گردشگری کشور است که استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند تامین زیرساخت‌هاست. در طول سال‌های گذشته تاکید بیشتر بر ظرفیت آب‌گرم‌های معدنی باعث تک‌قطبی شدن گردشگری استان شده و توسعه متوازن گردشگری شهرستان‌ها را تحت تاثیر قرار داده که منجر به ماندگاری حداقلی مسافران در استان شده است.


احداث زیرساخت‌های گردشگری

ایجاد زیرساخت برای جاذبه‌های گردشگری استان می‌تواند کلید رهایی گردشگری از آفت تک‌بعدی و تک‌قطبی‌گرایی باشد. ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در مشگین‌شهر مؤثر بوده و احداث پل معلق در این شهرستان توانسته است تحولی چشمگیر در گردشگری این شهرستان و حتی استان ایجاد کند. به دنبال تاثیر مثبت ایجاد پل معلق مشگین‌شهر، کارگاهی برای احداث پل معلق در استان به راه افتاده است که اردبیل را به استان پل‌های معلق گردشگری تبدیل می‌کند.


هیجان در پل معلق پیرتقی

اولین پل معلق استان را می‌توان پل معلق پیرتقی در نزدیکی بخش هشتجین ذکر کرد که این پل با کاربرد عمرانی و نه گردشگری روی رودخانه قزل‌اوزن در محلی به نام دربند مشکول احداث شده است، اما به دلیل زیبایی منطقه و جاذبه هیجان‌انگیز، این پل مورد استقبال گردشگران است.
این پل که در سال‌های 87-88 احداث شده است، ابتدا مورد استفاده پژوهشگرانی بود که برای مطالعه و احداث سد در پایین‌دست این رودخانه به منطقه سفر می‌کردند و توسط شرکت سازنده سد قزل‌اوزن به طول 70 متر، عرض یک متر و ارتفاع 60 متری از سطح زمین احداث شده است. پل پیرتقی با چشم‌انداز زیبا در محل تلاقی رودخانه کیوی چای با قزل‌اوزن در نزدیکی‌های روستای پیرتقی از توابع هشتجین خلخال استان اردبیل واقع شده است.
 هر چند مسئولان در خصوص تردد بیش از ظرفیت و بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی در تردد از روی پل پیرتقی بارها تذکر داده‌اند، اما گردشگران با عبور از روی دره‌های عمیق با تکان‌های شدید این پل هیجان‌انگیزترین لحظات را تجربه می‌کنند. هنگام عبور از این پل اگر فاصله‌ بین افراد روی پل ۱۰ متر باشد با رعایت نکات ایمنی خطری گردشگران را تهدید نمی‌کند.


پل معلق مشگین‌شهر؛ نماد تکیه بر دانش بومی

پل معلق مشگین‌شهر در مجموعه گردشگری این شهر دومین پل معلق استان است که با تکیه بر دانش بومی احداث شده است. این پل با مشخصات ۳۲۵ متر طول، 2 متر عرض و ارتفاع ۸۰ متری از کف رودخانه «خیاوچایی» بیش از 13 سال پیش کلنگ‌زنی شده بود و تا 4 سال پیش جزو پروژه‌های راکد و خاموش استان به شمار می‌رفت که از نوروز سال 1394 با افتتاح این پل معلق در منطقه گردشگری خیاو تا گیردولی به مساحت هزار و 300 هکتار، ضمن ثبت شدن به عنوان بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه، توانست تحول عظیمی در اقتصاد گردشگری استان ایجاد کند. مشگین‌شهر در حال حاضر به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شده است.

بعد از احداث پل اول در این مجموعه و استقبال گردشگران، دومین پل معلق نیز در همین مجموعه گردشگری در مشگین‌شهر به بهره‌برداری رسید که نویدبخش توسعه این منطقه و گردشگری شهرستان مشگین‌شهر است.


ایده احداث پل معلق در مشگین‌شهر

مدیرعامل مجتمع گردشگری نور سبلان مشگین‌شهر و سرمایه‌گذار پل معلق این مجموعه می‌گوید: سازه پ‍ل معلق تنها 5 درصد از پروژه منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گردولی (نور سبلان) است و با عملیاتی شدن و راه‌‌اندازی فازهای بعدی این پروژه، شاهد تحولی اساسی در صنعت گردشگری شهرستان مشگین‌شهر و اردبیل خواهیم بود.
«حسین عباسی‌نیا» در مورد ایده احداث این پل اظهار می‌کند: «مهندس گنجعلی بیگ» حدود 10 سال شهروند ونکوور کانادا بود و در آنجا زندگی می‌کرد که با دیدن منظره دره خیاوچایی ایده «پل معلق کاپیلانو واقع در شهر ونکوور کانادا» از سوی وی مطرح شد و بعد از بررسی و مطالعات صورت‌گرفته این ایده شکل عملیاتی به خود گرفت. با توجه به ظرفیت‌های گردشگری مشگین‌‌شهر نظیر آب‌گرم‌‌های معدنی و بکر در دامنه سرسبز سبلان، آثار باستانی و میراث فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی و ییلاقات عشایری مصمم شدیم تا طولانی‌ترین پل پیاده‌روی خاورمیانه را در شهرستان مشگین‌‌شهر راه‌اندازی کنیم.


اولین پل معلق شیشه‌ای کشور در هیر

بعد از تجربه موفق احداث پل معلق مشگین‌شهر در حال حاضر پل تمام‌شیشه‌ای هیر از سوی سرمایه‌گذار پل معلق مشگین‌شهر در حال احداث است.

هر چند برخی‌ها عنوان می‌کنند احداث این پروژه در مرکز استان می‌تواند رقیبی برای شهرستان مشگین‌شهر باشد، اما سرمایه‌گذار این پروژه عنوان می‌کند: با وجود این‌که از سوی اهالی و برخی مسئولان مشگین‌شهر برای احداث این پل تحت فشار بودیم، اما به دلیل استقبال بالا، کلنگ‌زنی این پل را انجام دادیم چراکه معتقدم برای توسعه گردشگری استان باید زنجیره گردشگری استان تقویت شود و همه شهرها متوازن در مسیر توسعه صنعت گردشگری حرکت کنند.

عباسی‌نیا تاکید می‌کند: پل معلق شیشه‌ای هیر از نظر طراحی و اجرا با پل معلق مشگین‌شهر متفاوت خواهد بود و هر کدام ویژگی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را خواهند داشت تا به‌جای این‌که رقیبی برای یکدیگر محسوب شوند، مکمل یکدیگر باشند و گردشگران به تجربه پل‌های معلق در استان ترغیب شوند. وی عنوان می‌کند: فاز اول این پروژه به طول 20 متر تا نیمه اول سال آینده با سرمایه‌گذاری اولیه 20 میلیارد تومان تکمیل و افتتاح می‌شود که اولین پل تمام‌شیشه‌ای معلق ایران خواهد بود. احداث پل شیشه‌ای فقط یکی از فازهای این پروژه گردشگری است و بقیه فازها شامل مجتمع‌های تجاری،‌ خدماتی و رفاهی خواهد بود.


تامین زیرساخت‌ها 

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین بعد از بازدید از آخرین وضعیت این پروژه بر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در احداث این پروژه تاکید می‌کند و می‌گوید: سرمایه‌گذار این پروژه به تمام تعهدات خود عمل کرده است و مسئولان نیز باید در این مسیر نهایت همکاری را داشته باشند. 
«صدیف بدری» عنوان می‌کند: راه‌اندازی این پروژه تحول عظیمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی در منطقه ایجاد می‌کند که برای توسعه گردشگری و اقتصادی استان اهمیت زیادی دارد.


سومین پل معلق بزرگ جهان در ازناو

جنوب استان نیز از قافله احداث پل‌های معلق عقب نمانده است و در منطقه نمونه گردشگری ازناو خلخال بزرگ‌ترین پل خاورمیانه به طول ۴۵۰ متر و ارتفاع ۱۰۰ متر احداث می‌شود. این پل پس از پل ۵۳۰ متری کشور سوئیس و ۴۸۰ متری کشور آلمان سومین پل معلق بزرگ جهان لقب می‌گیرد.
زیبایی‌های دره سبز ازناو و تماشای قله سبلان از روی پل معلق از جمله چشم‌اندازهای ممتاز این پل در جنوب استان است.
«بهار رسولی» سرمایه‌گذار پل معلق شهرستان خلخال با اشاره به حضور کارشناسان زبردست در پروژه پل معلق ازناو می‌گوید: این پل با سرمایه‌گذاری 40 میلیارد تومانی تا سال 1398 احداث می‌شود و 80 نفر به طور مستقیم اشتغال خواهند داشت که در مراحل بعدی پروژه اشتغال‌زایی افزایش خواهد یافت.


تکمیل راه دسترسی 

«مهدی بابایی» فرماندار خلخال عنوان می‌کند: اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خلخال در تمام مراحل اجرایی سومین پل معلق بزرگ جهان در ازناو، به عنوان طرح بزرگ گردشگری، همراه با سرمایه‌گذار است و تا پایان کار نیز حمایت‌های لازم را خواهد داشت. با تکمیل راه دسترسی به محل اجرای پل معلق در بلندی‌های کوه ازناو، تجهیزات پل به محل اجرای طرح انتقال می‌یابد.


حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه گردشگری

«قادر تقی‌زاده» مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری اردبیل می‌گوید: احداث پل‌های معلق گردشگری در جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای رونق گردشگری موثر خواهد بود و بهره‌برداری از این پروژه‌ها در واقع آغازی برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردبیل هم می‌گوید: اجرای این سازه گردشگری تقویت گردشگری در منطقه را به دنبال خواهد داشت. «نادر فلاحی» با تاکید بر تقویت نگرش مثبت نسبت به سرمایه‌گذاری عنوان می‌کند: هیچ محدودیتی در سرمایه‌گذاری بخش گردشگری استان وجود ندارد و تمام توان ما برای تسهیل سرمایه‌گذاری در استان است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید