• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 15 دی 1401
کد مطلب : 181911
+
-

اردبیل ، پایتخت گردشگری اکو

استان اردبیل در سال 2023 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو معرفی شده‌است

گزارش
اردبیل ، پایتخت گردشگری اکو

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

اردبیل، استان مرزی در شمال‌غربی کشور به‌واسطه قدمت و سابقه تاریخی‌اش به نام‌های گوناگونی ازجمله دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان، دارالامان ملقب بوده و به‌علت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، رونق اقتصادی بسیار خوبی هم داشته.
حالا این شهر دیدنی پر از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2023معرفی شده و قرار است با ارائه بسته‌های گردشگری ویژه، آوازه تاریخ و تمدن این شهر و قابلیت‌های گردشگری متنوعش، نه‌تنها برای ما بلکه برای گردشگران کشورهای همسایه نیز مرور شود. انتخاب این عنوان برای اردبیل فقط فرصت‌ برای جذب گردشگر نیست؛ توسعه اقتصادی استان، تکمیل زیرساخت‌ها و اشتغال‌زایی بومیان را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

خلاقیت دانش‌آموزان در معرفی جاذبه‌ها

انتخاب اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2023 به 5سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که شهرهایی با جاذبه گردشگری نامزد این عنوان بودند، نام اردبیل خوش درخشید و از سوی سازمان اکو برگزیده شد. سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت 3کشور ایران، ترکیه و پاکستان براساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در 1984تاسیس شد و بعدها در سال1992افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان به این سازمان ملحق شدند.
در نخستین روز سال2023همزمان با آغاز رویداد «اردبیل، پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو» زنگ گردشگری در مدرسه تاریخی جعفر اسلامی نواخته شد. مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: نواختن زنگ گردشگری در یک مدرسه تاریخی، نشان‌دهنده اهمیت آشنایی دانش‌آموزان به‌عنوان نسل جدید با رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و پتانسیل‌های گردشگری استان است و قصد داریم ظرفیت‌های گردشگری اردبیل را با بهره‌مندی از خلاقیت آنان معرفی کنیم. حسن‌محمدی‌ادیب ادامه می‌دهد: در راستای معرفی آثار تاریخی استان به دانش‌آموزان، تفاهمنامه‌ای با آموزش‌و‌پرورش امضا می‌شود که طی آن دانش‌آموزان رایگان از آثار تاریخی بازدید کنند.

توسعه زیرساخت‌ها

اردبیل یک سال زمان دارد تا با میزبانی از سفرا و وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو، قابلیت‌های گردشگری منحصر‌به‌فرد استان را به تصویر بکشد و فرصت‌های توسعه اقتصادی استان را برای بومیان به ارمغان بیاورد. توسعه زیرساخت‌های استان در این مسیر فراهم خواهد شد که یکی از آنها ساخت نخستین هتل 5ستاره در اردبیل است. مدیرکل میراث فرهنگی استان توسعه حمل‌ونقل را یکی دیگر از دستاوردهای این رویداد تلقی می‌کند و می‌ گوید: اشتغال‌زایی جوانان با توسعه صنعت حمل‌ونقل از دیگر اهداف ماست که این رویداد رقم خواهد زد. محمدی ادیب با اشاره به جذب سرمایه‌گذاران ادامه می‌دهد: میزبانی از مهمانان خارجی این فرصت را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا علاوه بر حوزه گردشگری در موارد دیگری ازجمله کشاورزی و صنعت نیز میزبان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشیم. جالب است بدانیم اردبیل با شهرهایی در مجارستان، آذربایجان، روسیه، صربستان و 2شهر در ترکیه پیوند خواهرخواندگی دارد.

20دی، آغاز گردشگری زمستانی

گردشگری طبیعی در اردبیل فقط در بازدید از چشمه‌های آب‌گرم، رودخانه‌ها و آبشارها، تالاب‌ها و کوه سبلان خلاصه نمی‌شود. این استان یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان، جاذبه گردشگری زمستانی ویژه‌ای هم دارد که به‌گفته مدیرکل میراث فرهنگی امسال همزمان با رویداد اردبیل2023برگزار می‌شود.
محمدی ادیب می‌گوید: گردشگری زمستانی شامل پیست اسکی آلوارس سرعین، تله‌کابین گردنه حیران و چشمه‌های آب‌گرم اردبیل از 20دی آغاز می‌شود و تا 20اسفند با 50درصد تخفیف مراکز گردشگری زمستانی و مراکز اقامتی ادامه دارد. گردشگری اردبیل شامل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مفاخر برجسته استان گنجینه ارزشمندی است که تا‌کنون بیش از 1100اثر تاریخی و باستانی آن شناسایی و ثبت شده است‌.

مکث
ساری، یک تجربه موفق

سال 2022ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو معرفی شد. تجربه‌ای که حالا مسئولان مازندران از آن به‌عنوان یک تجربه موفق یاد می‌کنند. معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان مازندران در مرور فعالیت‌های انجام شده در این یک سال، می‌گوید: ساری همیشه سهم کمتری در حوزه گردشگری در مازندران داشته و این رویداد ساری را مورد توجه کشورهای عضو اکو قرار داد. مهران حسنی، رویداد ساری 2022را نقطه عطفی در گردشگری مازندران می‌داند و ادامه می‌دهد: هرچند در این رویداد اسم ساری مطرح شد، اما گردشگری در شهرها و روستاهای مازندران درست مثل حلقه‌های یک زنجیر به هم وصل است و با پایان سال 2022موضوع گردشگری ساری تمام نشد و خوشبختانه با تعاملی که با سایر کشورهای عضو اکو داشتیم، برنامه‌های گردشگری که ارزآوری به استان را در پی داشت، استمرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید