• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189102
+
-

گردشگری شیلات در اردبیل

 دریاچه شورابیل در استان اردبیل میزبان طرح‌های گردشگری شیلاتی می‌شود تا از این طریق در مسیر توسعه پایدار باشد.
به‌گزارش همشهری، گردشگری شیلاتی یکی از بخش‌های با ظرفیت بالای درآمدزایی، اشتغال‌زایی، بازاریابی و عرضه آبزیان است و می‌تواند از طریق افزایش فروش مستقیم ماهی به گردشگران، افزایش رونق رستوران‌های محلی و برگزاری جشنواره‌هایی با هدف افزایش آگاهی گردشگران از محصولات شیلاتی و صنایع‌دستی منطقه به رونق گردشگری کمک کند.
مدیرکل شیلات اردبیل با اشاره به اینکه دریاچه شورابیل یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های داخل شهری است و موقعیت مناسبی برای جذب گردشگران دارد، می‌گوید: با اجرای طرح‌های گردشگری شیلاتی در منطقه شورابیل می‌توان به توسعه پایدار این منطقه کمک کرد. محمد اله‌بخش از برگزاری نشست مشترک با مسئولان منطقه گردشگری شورابیل خبر می‌دهد که هم‌افزایی و انجام فعالیت‌های مشترک شیلاتی در منطقه گردشگری شورابیل با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود برای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های شیلاتی در حوزه‌های مختلف را به‌دنبال دارد.
وی ادامه می‌دهد: طرح‌های گردشگری شیلاتی می‌تواند به‌عنوان راهبردی جدید، نقش مهم و سازنده‌ای در توسعه پایدار معیشتی ایفا کند و اجرای این طرح‌ها با توجه به ظرفیت‌های خدادادی در این منطقه می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی مؤثر باشد.  به‌گفته مدیرکل شیلات استان، گردشگری شیلاتی یکی از بخش‌های کارآمد صنعت شیلات اردبیل است. اله‌بخش می‌گوید: استان اردبیل با داشتن اراضی مستعد آبزی‌پروری، مزارع پرورش ماهی و دریاچه‌های طبیعی، ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه گردشگری را داراست که با احداث طرح‌های جدید در این مجموعه‌ها، شاهد رونق این بخش خواهیم بود.
 
طرح پرورش ماهی در قفس
طرح پرورش ماهی در قفس، یکی از طرح‌های پرسود و کم‌هزینه در گردشگری شیلاتی تلقی می‌شود که در منطقه شورابیل به اجرا درخواهد آمد. پرورش در قفس سامانه‌ای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می‌شود و ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به‌صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است. در قفس پرورش ماهی، آبزیان در تعداد بالا نگهداری می‌شوند و غذادهی به آنها به‌صورت دستی شامل کنستانتره معدنی و پروتئینی انجام می‌شود.
اله‌بخش در این‌باره می‌گوید: بدون‌شک بازدید گردشگران از طرح‌های پرورش ماهی در قفس، می‌تواند به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در استان مطرح شود.
مدیرکل شیلات اردبیل اجرای طرح‌های گردشگری شیلاتی را فرصتی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌داند و یادآور می‌شود: انتظار می‌رود با استفاده از ظرفیت‌های خدادادی این دریاچه و مشارکت بخش خصوصی، کار بسیار مطمئن، تولید پایدار و اشتغال در منطقه عملیاتی شود.

آب شیرین در شورابیل
دریاچه شورابیل واقع در جنوب شهرستان اردبیل، در فصول مختلف بین ۸۰تا۱۷۰هکتار مساحت دارد و گنجایش نهایی آن ۱۴میلیون مترمکعب آب است. براساس نتایج مطالعات زمین‌شناختی قدمت این دریاچه بیشتر از دریاچه ارومیه است. دریاچه شورابیل در ارتفاع ۱۳۶۵متری از سطح دریا قرار دارد و علت نام‌گذاری آن به شورابیل نیز این است که پیش از این، آب این دریاچه بسیار شور بوده، اما از حدود ۲۰سال پیش با انتقال آب از رودخانه بالیخلو، به دریاچه‌ای با آب شیرین تبدیل شد و آب دریاچه در فصل سرد یخ می‌زند. شورابیل که از مناطق شکار ممنوعه محیط‌زیستی اردبیل است، امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری مثل قایقرانی، پیست دوومیدانی، پیست دوچرخه‌سواری، باغ‌وحش، تعدادی هتل، یک شهربازی و رستوران در وسط دریاچه دارد.
 
رویداد اردبیل 2023
از آنجا که امسال اردبیل به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو معرفی شده و رویداد «اردبیل2023» در آن اجرا خواهد شد، توسعه تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، پروژه‌های گردشگری به بهره‌برداری خواهد رسید. تامین زیرساخت‌های گردشگری و توسعه فضای سبز با مشارکت بخش خصوصی، اضافه‌شدن امکانات تفریحی و گردشگری متعدد با اجرای طرح جامع شورابیل و تدوین کتاب‌ فرصت‌های سرمایه‌گذاری مجموعه گردشگری شورابیل ازجمله این برنامه‌هاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید