• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 30036
+
-

کدام کارمندان حقوق و مزایای بالایی دارند؟

کارمندان لاکچری

کارهای دولتی که افسانه‌‌های زیادی درباره درآمدشان وجود دارد
از گذشته تا حالا درباره بعضی مشاغل دولتی و کارمندی تصوراتی وجود داشته که البته پربیراه هم نبوده اما یکی‌دو نکته را نباید فراموش کرد؛ آن هم اینکه فقط بخشی از کسانی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند درآمد بسیار بالایی دارند و اینکه درآمد رسمی با چیزی که یک نفر دریافت می‌کند تفاوت دارد.

یک کار پر پول
نگاه یک کارمند بانک: پایه حقوق کسانی که در بانک کار می‌کنند خیلی بالا نیست اما معمولا مزایای کار در بانک بیش از اصل حقوق است

همه پول‌هایی که در بانک وجود دارد بیمه هستند بنابراین اگر یک روز دزد بیاید و همه را هم ببرد خطری کارمندان را تهدید نمی‌کند. منتهی اگر کسی در حساب و کتاب خودش کم بیاورد باید از جیب خودش پرداخت کند. سر و کله‌زدن با مشتری و در بعضی مناطق دوری شعبه بانک از محل زندگی، از سختی‌های دیگر کار در بانک است. غیراز اینها کار در بانک سختی چندانی ندارد و می‌شود کارمند یک بانک بود و 10سال زودتر از بقیه صاحب خانه شد چراکه وام‌های کم‌بهره به داد آنها می‌رسد. طبق اعلام وزارت اقتصاد و دارایی، سقف حقوق مدیران بانکی کشور 19و نیم میلیون تومان در‌ ماه است. هر چند به این عدد باید پاداش‌های سالانه را اضافه کرد که خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. دیگر مدیران رده بالای بانکی هم حدود 15میلیون تومان در‌ماه درآمد دارند و این عدد برای کسانی که پشت باجه می‌نشینند تا ماهی 5/1میلیون تومان هم پایین می‌آید. اما مزایا، هدایا و وام‌ها همه این اعداد را جبران می‌کند.

  عنوان شغل: کار در بانک
  درآمد: حداکثر حقوق رسمی، 5/19میلیون‌تومان
  ساعت کار: دارد
  دوری از خانه: دارد
  آسیب و سختی کار: ندارد
  ضریب ریسک و سختی کار: 30

پولی که بوی نفت می‌دهد
کار در شرکت نفت رؤیای خیلی‌‌ها برای پولدارشدن است


شرکت نفت یک شرکت با شرایط ثابت نیست و از چندین مجموعه تشکیل شده و در واقع شرکت نفت خودش بخشی از وزارت نفت است. همین یعنی ویژگی‌‌های شغلی و درآمدی هر بخش با دیگری متفاوت است و نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید. وزارت نفت چندین شرکت دارد که هرکدام در مرکز (تهران) و در مناطق عملیاتی (اکثرا جنوب کشور) فعالیت دارند. میزان درآمد کارمندان و کارگران و مدیران این شرکت‌‌ها بسته به محل فعالیت‌‌شان متفاوت است اما بیژن زنگنه - وزیر نفت - خودش اعلام کرد که مدیران این وزارتخانه در شرکت‌های مختلف که در تهران کار می‌کنند حداکثر ماهی 19میلیون تومان درآمد دارند. این عدد برای مدیران مناطق عملیاتی به 24میلیون و 700هزار تومان می‌رسد. درباره کارگران هم که در مناطق عملیاتی مشغول هستند اعداد متفاوت است اما حدود 3 برابر حقوق کارگران در تهران است.

  عنوان شغل: کار در شرکت نفت
  درآمد: 24میلیون و 700هزار تومان برای مدیران مناطق عملیاتی
  ساعت کار: دارد
  دوری از خانه: دارد
  آسیب و سختی کار: دارد
  ضریب ریسک و سختی کار: 60

خانه‌ای روی آب
نگاه یک افسر کشتی: به‌عنوان دریانورد باید حداقل 4ماه روی کشتی باشیم


کار در کشتیرانی و امور مربوط به آن، همیشه جزو مواردی بوده که عموم فکر می‌کنند خیلی پردرآمد است، منتها اگر با سختی‌ها و مشکلات این شغل آشنا شوید خواهید دید که اگر درآمد نسبتا خوبی در مقایسه با بقیه مشاغل دارد اما به قول معروف به ریسکش نمی‌ارزد. کارکنان روی کشتی به‌طور عام بعد از گذشت 3‌ماه و 15روز با تأیید کاپیتان می‌توانند در نزدیک‌ترین بندر ایرانی پیاده شوند، زودتر از آن دیگر خیلی باید مورد خاصی باشد. در تمام مدتی که کارمندان در کشتی هستند فقط یک تلفن هست که به خانه زنگ بزنند. هزینه آن هم دقیقه‌ای 1دلار است، البته این هم همیشگی نیست. به همین دلیل اوضاع روحی افراد روی کشتی معمولا خیلی شکننده است. به ازای هر ماه کار روی کشتی، 17روز مرخصی وجود دارد؛ یعنی اگر 4‌ماه بمانید می‌شود 4تا 17روز. ولی خب روی کشتی تعطیلی معنا ندارد. این یعنی 8روز مرخصی برابر با پنجشنبه و جمعه‌ای است که بقیه تعطیل هستند. از نظر درآمد هم یک کاپیتان ایرانی که 25سال درس خوانده و چندین دوره رفته، نهایتا 5هزار دلار می‌گیرد، درحالی‌که خارجی‌ها 12هزار دلار می‌دهند. خیلی‌ها هم هستند که به درجه کاپیتانی نمی‌رسند؛ چون شرایط آنقدر سخت است که با همان10،15 سال کنار می‌روند. مهماندارها حقوق 3میلیونی دارند و کسی با درجه افسر دوم کشتی ماهی 5/4تا 5میلیون تومان می‌گیرد.

  عنوان شغل: کار در کشتیرانی
  درآمد: با توجه به قیمت دلار متغیر است. هم‌اکنون حداکثر ماهی 50میلیون تومان.
  ساعت کار: ندارد
  دوری از خانه: دارد
  آسیب و سختی‌کار: دارد
  ضریب ریسک و سختی‌کار: 80

این خبر را به اشتراک بگذارید