• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28895
+
-

خانه‌تکانی در پارک‌های دیواندره

پیاده رو سازی در پارک ملت و احداث زمین اسکیت در پارک شهرک پاسداران انجام خواهد شد

شهری
خانه‌تکانی در پارک‌های دیواندره

هیوا محمدپور| دیواندره- خبرنگار:

دیواندره یک پارک در خیابان اصلی شهر دارد که از دیرباز مسافران هنگام عبور از داخل شهر، در این پارک اُتراق می‌کرده‌اند؛ اما مدتی است که این پارک تخریب شده و حال و هوای گذشته را ندارد. پارک‌های دیگر شهر به‌ویژه در محله‌ها نیز با مشکلاتی مواجهند، زیرا یا فضای کافی ندارند یا به دلیل داشتن نقاط کور و تاریک بسیاری از خانواده‌ها در آنها احساس امنیت نمی‌کنند. این در حالی است که شورای شهر از احیای پارک‌های دیواندره خبر می‌دهد. 


گلایه شهروندان 

یکی از شهروندان دیواندره‎ای می‌گوید: قبلا در روزهای تعطیل و شب‎ها جمعیت زیادی به پارک ملت می‎آمدند و فضای شادی را ایجاد می‎کردند، اما با تخریب این پارک، مردم بخش پایین شهر جایی برای تفریح ندارند.  «حمید امامی» ادامه می‎دهد: پارک 22 گولان نیز ظرفیت جمعیت شهر دیواندره را ندارد. همین موضوع خانواده‎ها را نگران کرده و آنها در ساعاتی که در پارک به سر می‎برند، راحت نیستند. وسایل بازی کودکان نیز در این پارک‎ها بسیار اندک است و بچه‎ها جایی برای بازی رایگان ندارند.  وی می‌افزاید: پارک محلات بسیار محدود است. مثلا در چند محله دیواندره وسعت پارک‎ها آن‎قدر نیست که چند خانواده در کنار هم اوقاتی را در یک شب یا غروب سپری کنند. از آنجا که دیواندره مکان‏های تفریحی زیادی ندارد، از مسئولان ذی‌ربط درخواست داریم که هرچه زودتر پارک‎های موجود را احیا کنند و علاوه بر آن برای ساخت پارک‎های جدیدی نیز برنامه‌ریزی کنند. 


طراحی نامناسب پارک‌ها 

یک کارشناس ارشد عمران که مطالعاتی در ارتباط با طراحی پارک داشته است، در مورد طراحی پارک‌های دیواندره می‌گوید: یکی از پارک‌های شهر ما نقاط کور زیاد دارد، یا یکی دیگر از پارک‎ها تاریک است و دیوار دارد، اگر این نقاط کور کم شود‌ مردم بیشتر احساس امنیت می‎کنند وبیش از بیش در فضاهای عمومی و پارک‎ها حاضر می‎شوند.  «فرخ عبودی» می‎افزاید: حاضر شدن مردم در مکان‎های عمومی قطعا در نشاط اجتماعی آنها هم تاثیر دارد، قطعا زمانی که پارک‌ها جایگاه بزهکاران و منحرفان شود مردم به آن‌جا نمی‌روند و وقتی مردم نتوانند به پارک‌ها و فضاهای تفریحی بروند نشاط اجتماعی هم کم می‌شود. 

وی می‌گوید: همچنین ساختمان‎های فرسوده باعث بی‌نظمی می‌شود و منظر پارک را به هم می‌ریزد، در نتیجه آلودگی‌های تصویری زیاد می‌شود که این موضوع نیز روی روح و روان مردم تاثیر منفی دارد. 
این کارشناس بیان می‌کند: بنابراین دستکاری در معماری و مبلمان‌ها، رنگ‌آمیزی مناسب و نورپردازی کافی و اصولی می‌تواند پارک‌ها را زیبا کند. در نتیجه پارک‌های شهر ما باید طوری طراحی و اجرا شوند که رضایت شهروندان را جلب کنند. 


برنامه‌های شورا
 
عضو شورای شهر دیواندره نی زدر این زمینه می‌گوید: پارک ملت دیواندره که در سال‌های نه‌چندان دور مورد استقبال مردم بود، یکی‌دو سال اخیر برای بازسازی تخریب شد که این موضوع اعتراض مردم را در پی داشت. فاز اول پارک تکمیل شد و برای ادامه کار پارک بالغ‌بر 3 میلیارد تومان اعتبار لازم است.  «محمد محمودی» ادامه می‎دهد: پارک ملت دارای 2 فاز عمرانی و فضای سبز است؛ در فاز عمرانی زمین والیبال، پیاده‌روسازی، نورپردازی و جاده سلامت در نظر گرفته شده است. در بخش فضای سبز هم برای نگهداری بهتر درختان موجود، با واحد مطالعات دانشگاه آزاد کردستان وارد فاز مطالعاتی شده‌ایم، 3 میدان با فواره‌‌ای وسط پارک نیز ساخته خواهد شد و تلاش می‌کنیم تا این فاز تا 2 ماه آینده به پایان برسد.  وی می‌افزاید: بین پارک 22 گولان و پارک «شانو» 4 هزار متر را تملک کرده‎ایم، سیستم آبیاری پارک شانو را مکانیکی کرده‎ایم و یک زمین فوتبال هم خواهیم ساخت. اکنون کار تامین روشنایی نیز به اتمام رسیده است. در پارک 22 گولان نیز یک سینما روباز با اعتباری بالغ‌بر 35 میلیون تومان راه‎اندازی کرده‌ایم. 

محمودی بیان می‎کند: با توجه به اهمیت پارک‎های درون‌محله‎ای، در حال احیای پارک‌های محله‌ها هستیم. در محله‌های فاز یک و 2 و 3 حدود 7 لکه فضای سبز را داریم که احیای 4 لکه انجام شده است. در حال حاضر هم مشغول احیای 3 پارک دیگر هستیم. برای تمام این پارک‌ها نیز آب تامین شده است و از نظر آبرسانی مشکلی ندارند. در حال حاضر مشغول ساخت یک زمین اسکیت در پارک شهرک پاسداران هستیم. 
عضو شورای شهر دیواندره می‎گوید: پارک جنگلی روبه‌روی شهر را به مدت 99 سال از منابع طبیعی تملک کرده‎ایم، این زمین 42 هکتار است. سیستم آبیاری آن را انجام داده‎ایم و استخر آن بازسازی شده است.


طراحی بدون مبانی نظری 

یک کارشناس ارشد عمران می‌گوید: پارک‌های ما کپی‌برداری از هیچ نوع سبکی نیستند، بلکه سلیقه‌ای و بدون بهره‌مندی از یک مبانی نظری طراحی شده‌اند. ما سبک‌های خاصی از جمله طراحی پارک به «سبک ایرانی» برای طراحی داریم. «فرخ عبودی» می‎افزاید: دقت در نمونه‎های بوستان‎ها و پارک‎های معاصر این نکته را روشن می‎کند که ما روش جدیدی برای طراحی پارک نداریم. در حالی که کشور ما خود ایجاد‌کننده باغ - پارک و دارای یکی از سبک‎های مهم باغ‌سازی در جهان بوده است. ما می‌توانیم از باغ‎سازی ایرانی الگو بگیریم و با خوانشی مجدد باغ ایرانی را طراحی کنیم. از این رو، قبل از هر اقدامی لازم است که شهرداری دیواندره این پدیده منحصر به فرد را به‌درستی بشناسد و در پی آن معیارهایی بر اساس سبک باغ ایرانی برای طراحی فضاهای سبز مدرن در نظر بگیرد که با زندگی امروز هم تناسب داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید