• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2865
+
-

جهش گردشگری با حذف مالیات برارزش افزوده از تورهای ورودی

دولت 8هزار میلیارد ریال به اشتغال در گردشگری اختصاص می‌دهد

گردشگری
جهش گردشگری با حذف مالیات برارزش افزوده از تورهای ورودی

سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که ماده 7آیین‌نامه اجرایی تبصره 14قانون بودجه سال 96کل کشور به تصویب کمیسیون اقتصاد هیأت دولت رسید و به‌زودی 8هزار میلیارد ریال برای حمایت از تولید و اشتغال به بخش گردشگری اختصاص می‌یابد.

این آیین‌نامه به سازمان برنامه‌ و ‌بودجه کشور اجازه داده‌است« تا سقف 8هزارمیلیارد ریال بابت حمایت از تولید و اشتغال با اولویت جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مسکن، حمل‌ونقل عمومی، صادرات غیرنفتی و طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری مصرف انرژی، تقویت منابع صندوق کارآفرینی امید و تولید واکسن فلج اطفال تزریقی و فرآورده‌های زیستی (بیولوژیک) و توسعه مراکز فوریت‌های اجتماعی در 140شهر بالای 50هزار نفر جمعیت اختصاص دهد.»

براساس ردیف 8جدول توزیع اعتبارات بخشی از این اعتبار نیز به توسعه گردشگری اختصاص یافت. در این ردیف آمده است: «یارانه سود تسهیلات برای سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش واحدهای کوچک، متوسط صنعتی، معدنی، خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی و گردشگری اختصاص می‌یابد.»

 

حذف مالیات بر ارزش افزوده تورهای ورودی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز دیروز از حذف مالیات بر ارزش افزوده از تورهای ورودی به کشور از سال آینده، با اصلاح قانون خبر داد و به ایسنا گفت که دیگر در نرخ تمام‌شده تورهای گردشگری ورودی به کشور، مالیات بر ارزش افزوده لحاظ نمی‌شود چون این مالیات قبلا در قیمت هتل یا سایر خدمات محاسبه شده است.

محمد محب خدایی گفت: ارزی که از طریق گردشگری وارد کشور می‌شود، همانی است که با صادرات کالا به‌دست می‌آید.

به گفته او، کالا و خدمات غیرنفتی که به سایر کشورها صادر می‌شود، مشوق‌هایی را در بخش مالیات دریافت می‌کند که آن بخش از صنعت گردشگری که ارزآوری دارد از این امتیاز بی‌بهره است و باید این موضوع به سازمان امور مالیاتی ارائه شود تا اصلاح قوانین صورت بگیرد.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی پذیرفته است که این قانون با توجه به صادرات معکوس گردشگری، اصلاح و خلأ قانونی آن نیز از طریق مجلس، برطرف شود و ما نیز پیگیر هستیم تا این فرایند سریع‌تر به نتیجه برسد.

معاون گردشگری تأکید کرد: درصورت اصلاح و اجرای این قانون، دیگر در نرخ نهایی یا تمام‌شده تورهای گردشگری ورودی، مالیات بر ارزش افزوده لحاظ نخواهد شد.

به گفته محب خدایی، این مشوق فقط تورهای ورودی را به‌دلیل صادرات معکوس شامل می‌شود و گردشگری داخلی را در برنمی‌گیرد، چون گردشگری داخلی صادرات نیست و ارز به کشور وارد نمی‌کند.

«نه» مجلس به افزایش عوارض خروج از کشور

همزمان با این گفته‌ها، پروانه سلحشوری، نماینده تهران و عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی میراث فرهنگی از پیشنهاد افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه ۱۳۹۷، انتقاد کرد و گفت: اخذ عوارض اجباری خروج از کشور از مردم یکی از محل‌های درآمدی بود و از اقدامات نادر در لوایح بودجه است که مجلس به آن رأی مثبت نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری ایران ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد که این ظرفیت‌ها باید به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی شود، افزود: چرا نباید با ایجاد مشوق موجب شد سرمایه خارجی وارد صنعت گردشگری کشور شود؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اگر بخش خصوصی در این عرصه به‌صورت درست و دقیق وارد شود نیاز به ورود دولت احساس نمی‌شود، افزود: متأسفانه برخی در برابر ورود بخش خصوصی به حوزه گردشگری مقاومت می‌‎کنند.

وی به طرح تشکیل وزارت گردشگری و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: با وزارتخانه شدن میراث و گردشگری می‌توان این وزارتخانه را به بخشی درآمدزا برای کشور تبدیل کرد.

عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح تشکیل وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، اظهار امیدواری کرد که طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تا پایان سال در دستور کار مجلس قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید