• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27475
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XpMA
+
-

ایستگاه میانی حمل زباله قزوین، باشد یا نباشد؟

همشهری‌ وضعیت پروژه انتقال ایستگاه سمی تریلر را بررسی می‌کند‌

گزارش
ایستگاه میانی حمل زباله قزوین، باشد یا نباشد؟

الناز فشالنجی|   قزوین - خبرنگار: 

مدت زیادی است که سر و صدای انتقال ایستگاه سمی تریلر یا همان ایستگاه میانی حمل زباله قزوین از داخل شهر به خارج آن در گوش شهروندان پیچیده است. این ایستگاه در بلوار جمهوری واقع شده‌‌ و مشکلات زیادی را در این محدوده به وجود آورده است. 

 ایستگاه انتقال پسماند یکی از حلقه‌های فرایند مدیریت پسماند در پدیده زندگی شهری است که از آن به‌عنوان فضا‌ی ورود و خروج موقت پسماند استفاده می‌شود. از این ایستگاه‌ها به‌ویژه در شهرهایی که جمعیت بالایی دارند با هدف کاهش زمان و هزینه حمل و نقل، کاهش خطرات بهداشتی و آثار‌زیست‌محیطی، کنترل تردد‌های محل دفع و پردازش پسماند و... استفاده می‌شود. 

 ‌قزوین نیز به‌عنوان یکی از شهرهای رو به توسعه و در حال افزایش جمعیت به ساخت این ایستگاه‌های میانی ‌مطابق با استاندارد‌های روز دنیا نیاز دارد. از آنجا که ایستگاه سمی تریلر قزوین در بافت شهری واقع شده است مشکلات ناشی از آن علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی شهروندان به بافت شهری و ‌محیط‌ زیست این شهر نیز آسیب رسانده است. 
طی سال‌های اخیر مجموعه مدیریت شهری قزوین انتقال این ایستگاه را در دستور کار خود قرار داده بود و اقداماتی نیز توسط مسئولان مربوطه در این حوزه انجام شد اما پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که مکان مناسبی برای انتقال این ایستگاه انتخاب نشده است از این رو اجرای این پروژه تا زمان انتخاب مکان مناسب به تعویق افتاد. 

با توجه به افزایش حجم پسماندهای تولیدی شهروندان، بررسی و کارشناسی اصول مهندسی حمل‌و‌نقل و دفن پسماندهای شهری و نیاز مبرم به ساخت و تجهیز رمپ ویژه بارگیری پسماندهای جمع‌آوری شده با دستگاه‌های مکانیزه و جابه‌جایی پسماندها تا کارخانه پردازش پسماندهای شهری واقع در سایت محمد آباد به‌وسیله سمی تریلرهای ویژه، در دستور کار مسئولان قرار گرفته است و ‌باید روند اجرای این پروژه تسریع شود.
مهدی امینی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در این خصوص می‌گوید: چهارمین فعالیت در عرصه جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای شهری، انتقال پسماندها از مراکز تولید به محل‌های پردازش، بازیافت و دفع است.
وی ادامه می‌دهد: ایستگاه انتقال میانی مکانی است که در آن زباله‌ها از خودروهای کوچک جمع‌آوری‌کننده زباله از مراکز تولید به داخل وسایل نقلیه بزرگ‌تر بارگیری می‌شوند و سپس به دفع، پردازش و بازیافت منتقل می‌شوند. 

این مسئول می‌افزاید: این ترمینال‌ها سبب افزایش راندمان جمع‌آوری پسماندها، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش میزان مصرف انرژی، کاهش میزان ترافیک و خطرات جاده‌ای، کاهش استهلاک راه‌ها و جاده‌ها، کاهش میزان آلودگی هوا و افزایش سرعت جمع‌آوری و انتقال پسماندها می‌شود.
امینی می‌افزاید: از دیگر فواید وجود ایستگاه انتقال میانی پسماندها صرفه‌جویی چشم‌گیر در هزینه‌هایی است که برای حمل‌و‌نقل پسماندها در نظر گرفته می‌شود. همچنین وجود این ایستگاه موجب صرفه‌جویی در زمان مورد نیاز برای انتقال پسماندها نیز می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند ‌‌می‌گوید: ضرورت استفاده از ایستگاه‌های انتقال میانی زمانی احساس می‌شود که حجم بالایی از پسماندهای جامد در شهر تولید و جمع‌آوری شود یا فاصله زیادی بین محل جمع‌آوری و دفع نهایی زباله وجود داشته باشد، به‌گونه‌ای که حمل مستقیم پسماندها به وسیله خودرو‌های جمع‌آوری پسماند اقتصادی نباشد و یا چگالی پسماند تولید شده در مناطق مسکونی پایین باشد.

این مسئول به مزایای وجود ایستگاه انتقال میانی اشاره ‌‌می‌کند و می‌افزاید: با وجود مزایای زیاد استفاده از ایستگاه انتقال میانی، تصمیم‌گیری در مورد ساخت ایستگاه و استفاده از آن بر اساس اندازه‌گیری مسافت رفت و برگشت به محل دفع یا پردازش پسماندها، زمان انتقال پسماندها، بازده کلی عملیات انتقال و آنالیز کامل اقتصادی به‌نحوی که مخارج جمع‌آوری و انتقال کمتر از مخارج حمل مستقیم به محل دفع باشد، انجام می‌شود. 
امینی اضافه می‌کند: در صورت امکان ایستگاه انتقال میانی پسماند باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که به منطقه جمع‌آوری پسماندها نزدیک باشد، به بزرگراه‌های موجود دسترسی داشته باشد و عملیات انتقال به محل با کمترین مزاحمت برای عموم و محیط‌ زیست صورت گیرد.
وی می‌گوید: ایستگاه‌های میانی انتقال پسماند به 3 دسته کوچک، بزرگ و متوسط تقسیم می‌شوند و هریک ظرفیت مشخصی دارند، از این رو باید مطابق با ظرفیت موجود از آنها بهره‌برداری کرد. 
این مسئول با اشاره به معیارهای مورد استفاده برای مکان‌یابی ایستگاه انتقال میانی ‌‌می‌افزاید: با توجه به این‌که انتخاب مکان مناسب برای احداث یک ایستگاه میانی بسیار حائز اهمیت است، معیارهای مختلفی مانند فیزیکی، بیولوژیک، اجتماعی، فرهنگی، فنی و اقتصادی باید در نظر گرفته شود. 
امینی ‌می‌گوید: ایستگاه میانی فعلی در قزوین نیز مشکلی در حوزه بیولوژیک و ‌محیط ‌زیست ایجاد نکرده است و فعالیت انتقال پسماند در آن با رعایت اصول و استاندارد‌های لازم انجام می‌شود و شیرابه‌های آن جمع‌آوری و به سایت محمد آباد منتقل می‌شود.


انتقال ایستگاه میانی به خارج از شهر

 زهرا کیامیری شهروند قزوینی می‌گوید: وجود این ایستگاه در جوار آرامستان موجب انتشار بوی نامطبوع در این محدوده شده و فضای ناخوشایندی را برای کسانی که به زیارت اهل قبور می‌آیند به وجود آورده است. 
وی ادامه می‌دهد: در طول هفته هر روز‌ که از این محدوده عبور کنیم با مشکلات ترافیکی مواجه می‌شویم و گاهی شاهد تردد خودرو‌های سنگین که پسماند‌های خانگی حمل می‌کنند، هستیم که این موضوع نیز بر زندگی شهروندان به‌ویژه ساکنان این محدوده تأثیر گذاشته است. به همین دلیل ساکنان محدوده بلوار جمهوری خواستار انتقال ایستگاه میانی به خارج از شهر هستند.  کیامیری می‌گوید: از مجموعه مدیریت شهری می‌خواهیم که برای انتقال این ایستگاه به خارج از محدوده شهری برنامه‌‌ریزی کرده و در کم‌ترین زمان ممکن این کار را عملی کنند. 


خطر وجود سمی تریلر در محدوده شهری

میثم حسن‌زاده فعال محیط ‌زیست در خصوص قرار گرفتن ایستگاه سمی تریلر در بافت شهری می‌گوید: وجود  این منطقه  در محدوده شهری خطر‌آفرین نیست. برخی افراد بر این باورند که آلودگی ناشی از وجود این ایستگاه در داخل شهر تأثیر‌ منفی زیادی بر ‌سلامتی شهروندان دارد، اما در واقع فعالیت این ایستگاه با رعایت استاندارد‌های لازم صورت می‌گیرد از این رو هیچ‌گونه آسیبی به زندگی شهری نمی‌رساند. 

 وی ادامه می‌دهد: وجود ایستگاه میانی علاوه بر این‌که هیچ ‌ضرری برای شهر و شهروندان ندارد بلکه به‌عنوان یک نیاز مبرم باید برای تسهیل در امر جمع‌آوری و انتقال پسماند‌های خانگی وجود داشته باشد. 

حسن‌زاده می‌افزاید: ‌برخی از فعالان محیط‌ زیست معتقدند که ایستگاه میانی پسماند ممکن است به محیط‌ زیست آسیب وارد کند و یا موجب بروز مشکلات جدی برای باغستان شود اما با توجه به این موضوع که سمی تریلر با رعایت استاندارد در حال فعالیت است و حتی شیرابه‌های ناشی از پسماند‌ها جمع‌آوری به سایت محمد آباد منتقل می‌شود، و‌جود این ایستگاه مشکل ‌زیست‌محیطی هم ندارد. وی ‌می‌گوید: در کشورهای مدرن و پیشرفته دنیا با توجه به میزان جمعیت ساکن در مناطق مختلف ایستگاه‌های میانی متعددی در شهر‌ها احداث می‌شود و هیچ‌گونه مشکلی نیز به وجود نمی‌آورد و این موضوع یعنی وجود ایستگاه سمی تریلر در شهر امری ضروری است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید