
افتتاح بزرگترین ایستگاه شارژ برقی کشور
در یکصدو هفتادویکمین پویش امید و افتخار 3 ایستگاه شارژبرقی در پایتخت افتتاح شد

پریسا نوری-روزنامهنگار
از اوایل اسفندماه حرکت اتوبوسهای برقی در خیابانهای تهران شروع شد و ناوگان حملونقل عمومی در مسیر برقیسازی قرار گرفت. اما برقیسازی این ناوگان، به زیرساختهایی همچون جانمایی ایستگاههای شارژ در نقاط مختلف شهر نیازمند است، از اینرو دیروز در یکصد و هفتاد و یکمین رویداد امید و افتخار، بسته 3گانه ایستگاههای شارژ تاکسی و اتوبوس برقی کشور با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری افتتاح شد. اما در این رویداد چه گذشت؟
آغاز ساختاری برای آیندهای بهتر
حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک: ایجاد زیرساخت ۳۰ مگاوات تولید برق سیاچپی از پروژههای خوب دیگری است که پیشبینیشده تا قبل از شروع فصل تابستان انجام شود. مناقصه آن تمام و نخستین گام آن برای تقی آباد با ۲/۵مگاوات آماده شده است. از تدابیر دیگر مدیریت شهری در این راستا این بود که برای نخستین بار حدود ۵۰مگاوات برق اضطراری تونلهای شهری را در اختیار شبکه برق شهری خواهیم گذاشت. با این قابلیت تا پایان خرداد برای ساعات پیک تهران حدود ۵۰مگاوات برق تولیدی در تونلهای شهری را در اختیار شبکه قرار میدهیم و این در راستای کمک به ناپایداریهای جریانات برق کشور است. تعویض ۱۲هزار چراغ تونلهای شهری باعث صرفه جویی ۵مگاوات انرژی شده که در کمتر از یک سال و نیم تمام سرمایهگذاری شهرداری را بازگشت خواهد داد. شروعکننده فعالیتی هستیم که ساختاری برای آینده بهتر کشور است.
30هزار تاکسی بر خط شدند
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی: با توجه به تعداد بالای تاکسی در تهران رصد و پایش بهصورت سنتی امکانپذیر نبود، بنا بر تأکید شهردار و حمایت شورای شهر از حدود ۲هفته گذشته با پیگیریهای سازمان تاکسیرانی سامانه تاکسی بر خط شروع بهکار کرد. سامانه تاکسی برخط در تمام خطوط شهر تهران و برای تمام تاکسیها با مبدا و مقصد مشخص وجود دارد. از محسنات تاکسی برخط پرداخت الکترونیک کرایه، پایش عملکرد تاکسیها و تعداد دفعات خدمات رسانی است. این پروژه در فاز اول برای ۳۰هزار تاکسی و در سال آینده برای تمام تاکسیهای گردشی و دربستی اجرا میشود.
برقیسازی ناوگان با حمایت شورای شهر
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران: اگر حمایتهای شورای اسلامی شهر تهران و ایستادگی شهردار تهران نبود این اتفاقات نمیافتاد. این مدیون نگاه ویژه شهردار تهران به امر حملونقل است. در گذشته با دید شک و تردید به برقیسازی نگاه میشد. حتی جلوی امر گرفته میشد. ایستگاه میدان خراسان نیز بهزودی تحویل شهروندان خواهد شد. همچنین اتوبوسهای جدیدی در راه حمل به تهران است و جایگاههای شارژ هم توسعه پیدا خواهد کرد.
امیدوارم این برقیسازی در کشور توسعه پیدا کند
سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران:امیدوارم که این مد برقی در تمام کشور توسعه پیدا کند. درباره تاکسی برخط هم مقاومت زیادی شد. در یک دهه گذشته تاکسیهای آنلاین خیلی مورد استقبال نبود و عادت مردم زمان برد.مردم وقتی با تاکسی زرد شهرداری تردد کنند اطمینانخاطر بیشتری دارند. اگر مشوقهای خوبی برای این طرح ایجاد بشود خیلی زود در ذهن مردم جا میافتد.
ورود 114 اتوبوس برقی از امروز
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران: امروز با برقیسازی اتوبوسهای تهران ۷۵ دستگاه اتوبوس برقی در۴ خط ساماندهی شده و ۱۱۴ اتوبوس باقیمانده نیز از امروز وارد خطوط میشوند. لازمه آن تعبیه ایستگاه شارژ و توقفگاه مناسب بود. ایستگاه شارژ شبها بهکار گرفته میشود و در هنگام صبح نیز تاکسیهای برقی میتوانند شارژ شوند. در آینده نزدیک از مابقی اتوبوسهای برقی نیز با همین مدل با اولویت خطهای مرکزی استفاده میکنیم.
امروز یک رخداد جدید در حال وقوع است
علیرضا زاکانی، شهردار تهران: امروز در پهنه مدیریت شهری یک رخداد جدید در حال وقوع است که در نتیجه آن شاهد تغییر رویکرد از استفاده از انرژی فسیلی به انرژی برقی هستیم که از ابعاد مختلف مانند ناترازی انرژی، موضوعات زیستمحیطی و هوشمندسازی دارای اهمیت است.
در شرایط قطع برق، ایستگاه از کار نمیافتد
در نخستین گام 3ایستگاه افتتاح میشود که از شبکه برق سراسری بهرهمند است، اما علاوه بر این از تبدیل گاز به برق انرژی تولید میکنند که براساس آن در شرایط خاص قطع برق، ایستگاه از کار نیفتد. ویژگی دیگر ایستگاهها نیز استفاده از انرژی پاک خورشیدی برای تولید برق است. در نتیجه شبکه برق سهگانه ما در این ایستگاهها پایدار است.
ذخیره انرژی در ساعتهای غیرپیک
موضوع تامین برق یکی از مواردی است که از ابتدای واردات خودروها مطرح میشد، در پاسخ باید گفت در ساعت پیک با کمبود برق روبهرو هستیم و در ساعتهای غیرپیک برق اضافه بر ظرفیت داریم، استندهای شارژ خودروهای برقی در ساعت غیرپیک انرژی ذخیره میکنند.