• شنبه 23 فروردین 1404
  • السَّبْت 13 شوال 1446
  • 2025 Apr 12
دو شنبه 6 اسفند 1403
کد مطلب : 249689
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2xGl
+
-

الوعده وفا

اعضای شورای شهر تهران: تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی در دوره مدیریت شهری ششم کار بزرگی است

گزارش
الوعده وفا

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

با تلاش‌های مدیریت شهری دوره ششم،آغاز برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی محقق شده است؛  اقدامی که اعضای شورای شهر تهران در سیصد و هفتمین جلسه پارلمان شهری از آن با عنوان کار بزرگ یاد کرده‌ و گفته‌اند که رؤیای برقی‌سازی در پایتخت محقق شده است. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر که ریاست جلسه دیروز (۵ اسفند) را به‌عهده داشت، از افزایش تعداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی تا پایان سال خبر داد و گفت: برقی‌سازی ناوگان، اقدام ارزشمندی در کاهش آلودگی هواست. اما این جلسه چطور گذشت؟


توسعه ایستگاه‌های شارژ برقی

سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر: رؤیای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و وعده صادق مدیریت شهری در این دوره از مدیریت شهری محقق شده است. سابقه برقی‌سازی اتوبوس در تهران به سال 1371برمی‌گردد که ۸ کیلومتر مسیر از میدان امام حسین(ع) تا تهرانپارس ایجاد شد. بنا به دلایلی امکان توسعه این خط وجود نداشت و نسل جدید اتوبوس‌های برقی وارد تهران شد و اکنون در خیابان جمهوری مشغول خدمت‌رسانی است. بسته حمل‌ونقل برقی در راستای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به بهره‌برداری رسید و امیدواریم سال آینده با ورود همه خودروهای برقی که قرارداد آنها منعقد شده، تعداد اتوبوس‌های برقی در تهران به ۵ هزار دستگاه برسد. البته در این میان ضرورت دارد مواردی ازجمله تاب‌آوری باتری‌های شارژی اتوبوس‌های برقی در ترافیک سنگین تهران، توسعه ایستگاه‌های شارژ، موضوعات خدمات پس از فروش و تسهیلات بانکی برای خرید تاکسی‌های برقی پیگیری شود.

هدف مدیریت شهری: حمل‌ونقل ترکیبی

 پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر:
حمل‌ونقل ترکیبی در تهران، هدف ما در مجموعه مدیریت شهری است تا شهروندان بتوانند در کمترین زمان به یکی از مدهای حمل‌ونقل عمومی دست یابند. رونمایی از بسته حمل‌ونقل برقی (۱۸۹ دستگاه اتوبوس و 2هزار دستگاه تاکسی) نشان داد که مدیریت شهری برای تحقق وعده‌هایش اهتمام دارد. همچنین براساس قراردادهای منعقد شده، تعداد اتوبوس‌های برقی تا پایان سال به
 ۵۰۰ دستگاه و تاکسی‌های برقی هم به 6هزار دستگاه می‌رسد. تلاش مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل این است که تا پایان خرداد سال آینده، بسته توافقی چینی‌ها (۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی) تکمیل و عملیاتی شود. در حوزه ناوگان ریلی هم انعقاد قرارداد خطوط ۸ و ۹ انجام شده و با تکمیل خطوط مترو قطعاً خدمت‌رسانی به مسافران مطلوب‌تر می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها، خط ۸ مترو در مدت ۶ سال وخط ۹ مترو هم طی 7سال تکمیل خواهد شد.

توسعه برقی‌سازی

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر:پایه‌گذاری یک مد جدید حمل‌ونقل عمومی اتفاق خوبی است و شهرداری و شورا با هم موفق شده‌اند بیش از ۱۸۰ دستگاه اتوبوس برقی را فعال کنند و واردات 2رام تراموا و ۱۷۰۰ دستگاه تاکسی برقی کار ارزشمندی محسوب می‌شود. یک روز پس از رونمایی بسته حمل‌ونقلی برقی، اتوبوس‌ها در خط میدان جمهوری - میدان بهارستان فعال شده‌اند. قطعاً چنین اقداماتی در آغاز با مشکلاتی مانند به‌روزشدن ایستگاه‌ها، تعیین نحوه واگذاری تاکسی‌ها و.... مواجه می‌شوند؛ اما با اهتمامی که در مدیریت شهری وجود دارد، این موارد پیگیری و حل‌وفصل خواهد شد. به‌هرحال، برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، آغازی برای دهه پیش رو در راستای توسعه برقی‌سازی در پایتخت است.



دستور جلسه اول
موضوع: بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه و بلیت حمل‌ونقل عمومی (مترو) سال ۱۴۰۴
نظر شورا: سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در توضیح این لایحه گفت که رویکردمان این بوده تا در بخش مترو حداقل افزایش نرخ کرایه را داشته باشیم و افزایش ۲۵درصدی پیش‌بینی‌ شده است.
تصمیم شورا: نمایندگان با لایحه موافقت کرده‌اند.
 
نرخ جدید ناوگان مترو در سال ۱۴۰۴چقدر شده است؟
 هزینه سفر با کارت بلیت مبلغ‌دار
بهای خطوط داخلی: ۴ هزار و ۱۲۵تومان
بهای خط ۵ مترو: ۵ هزار و ۹۵۰ تومان (صادقیه -گلشهر)
بهای خط هشتگرد و پرند: ۱۳ هزار و ۳۲۵ تومان

  هزینه سفر با کارت بلیت نقدی
بهای خطوط داخلی: ۷ هزار تومان
بهای خط ۵ مترو: ۸ هزار تومان
بهای خط هشتگرد و پرند: ۱۸ هزار تومان

  تهیه بلیت به‌صورت الکترونیکی
بهای خطوط داخلی: ۵ هزار و ۸۳۴ تومان
بهای خط ۵ مترو: ۷ هزار و ۱۶۳ تومان
بهای خط هشتگرد و پرند: ۱۷ هزار و ۴۱ تومان

دستور جلسه دوم
موضوع: بررسی لایحه نرخ بلیت و کرایه حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس‌های بی‌آرتی و عادی) سال ۱۴۰۴
نظر شورا: سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در جریان بررسی لایحه گفت که در اتوبوس‌های بی‌آرتی ۲۵ درصد و اتوبوس‌های عادی ۳۶ درصد افزایش پیش‌بینی‌ شده است.
تصمیم شورا: اعضای پارلمان شهری با لایحه موافقت کرده‌اند.

  نرخ جدید ناوگان اتوبوسرانی برای سال ۱۴۰۴
 اتوبوس‌های تندرو: ۲ هزار و ۷۵۰ تومان
اتوبوس‌های عادی: ۳ هزار تومان

  اتوبوس دربستی
کرایه یک‌ساعته اتوبوس معمولی: ۴۹۰ هزار تومان
کرایه یک‌ساعته اتوبوس مبله: ۶۱۳ هزار تومان
کرایه یک‌ساعته اتوبوس تشریفات: ۷۶۶ هزار تومان


از مقاوم‌سازی گودهای پر‌خطر تا نصب شتاب نگار

روز پنجشنبه (دوم اسفند) مانور بزرگ زلزله با حضور ۱۱۰ دستگاه و ۲۰۰ نوع کارکرد از طریق شبیه‌سازی زمین‌لرزه‌ای به وسعت 7/6 در مقیاس ریشتر در بوستان ولایت برگزار شد. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران برای ارائه گزارش این مانور، دیروز (۵ اسفند) به جلسه شورای شهر تهران آمد و ضمن توضیح درباره اقدامات و برنامه‌های انجام شده در این تمرین سراسری، از اهم کارهای سازمان مدیریت بحران صحبت و تأکید کرد که گودهای پرخطر پایتخت مقاوم‌سازی شده‌اند. او درباره کارهای این سازمان توضیح داد که در ادامه می‌خوانید.

راه‌اندازی سیستم‌های  هشدار سریع زلزله
اکنون ۹ کشور دارای سامانه سیستم هشدار سریع زلزله هستند و اگر موفق به راه‌اندازی این سیستم شویم، قطعاً دهمین کشور خواهیم بود.

تأمین مخازن آب
 باید در تهران ۵۱۲ مخزن آب برای بهره‌برداری در حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و.... تأمین شود که ۲۰۵ مخزن جانمایی و تأمین شده است.

نصب ۵۰ شتاب‌نگار
 سیستم شتاب‌نگار خریداری شده و نصب ۵۰ دستگاه به پایان رسیده که ۲۴ دستگاه از شتاب‌نگارها در مناطق سخت و صعب‌العبور نصب شده‌اند.

اتصال بیمارستان‌ها به مترو
در خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مطالعات پدافندی انجام شده و اتصال بیمارستان‌های بزرگ و مهم به این خطوط انجام می‌شود.


ایجاد کمپ در بوستان‌ها
 برنامه‌ریزی برای ایجاد و استقرار کمپ در بوستان‌هایی که بیش از ۸‌هزار مترمربع مساحت دارند، انجام شده و برای سایر بوستان‌ها هم چادر پیش‌بینی کرده‌ایم.

افزایش تاب‌آوری شهر
 در راستای افزایش تاب‌آوری شهر، اقداماتی چون مقاوم‌سازی ۸۵ گود پرخطر، بازدید و بررسی آخرین وضعیت ایمنی ۶ هزار ساختمان بلندمرتبه و آموزش ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان از طریق تفاهم با اورژانس و... انجام شده است.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید