
حملونقل؛ سهامدار عمده بودجه پایتخت
بودجه ۱۴۰۴ شهرداری تهران با رقم ۲۳۱هزار و ۷۰۰میلیارد تومان در صحن پارلمان شهری تصویب شد

زینب زینالزاده-روزنامهنگار
لایحه بودجه 1404شهر با رقم 237هزار میلیارد تومان اوایل بهمن ماه توسط شهردار تهران به شورای شهر تقدیم شد. پس از بررسیهای اولیه سقف بودجه 12هزار میلیارد تومان کاهش یافت و سقف نهایی به 225هزار میلیارد تومان رسید. دیروز (30بهمن) در جریان سیوششمین جلسه شورای شهر بررسی بودجه1404شهرداری تهران در دستور شورای شهر قرار گرفت و مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری از افزایش بودجه در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت که سقف بودجه سال آینده شهر تهران با موافقت نمایندگان شورا به 231هزار و 700میلیارد تومان رسید. او در ادامه توضیحاتی در راستای شفافسازی بودجه1404شهر داد و گفت که بخش زیادی از آن به حملونقل اختصاص داده شده است.
اعتبارات خاص برای 2حوزه
در کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه به طور دقیق بررسی و در نهایت پیشنهاد شد تا 5هزار میلیارد تومان به حوزه حملونقل و بهصورت ویژه بخش اتوبوس و مترو اختصاص داده شود. همچنین با توجه به تنشهای آبی در حوزه فضای سبز و مشکلات و موضوعات مربوط به پسماند و رفت و روب شهری، هزار و 700میلیارد تومان هم به حوزه خدمات شهری اختصاص داده شد؛ بنابراین سقف بودجه به 231هزار و 700میلیارد تومان رسید و نمایندگان هم موافقت کردند.
عمل دولت به حق قانونی
دولت در بودجه شهرداری کمکی نمیکند؛ البته دولت در این موضوع حق قانونی دارد و باید از بخش عوارض گمرک، مالیات بر ارزشافزوده و... کمکهایی به شهرداری بدهد که امیدواریم به این وظیفه قانونی عمل شود. در غیر این موارد شهرداری هیچ کمکی از سوی دولت ندارد. درخصوص ساخت مترو هم دولت به شهرداری کمک نمیکند؛ چراکه بر اساس قانون در این مورد سهم شهرداری 50درصد و دولت هم 50درصد است.
سهم 50درصدی حملونقل
با توجه به کمبودهای حوزه حملونقل عمومی و مشکلاتی چون آلودگی هوا و ترافیک شهر از ابتدای دوره سعی شده در فصل بودجهریزی به این حوزه بودجه خوبی اختصاص داده شود. امسال حدود 48درصد بودجه را برای ماموریت حملونقل و ترافیک اختصاص دادیم و این رویه برای سال آینده هم لحاظ شده و حدود 50درصد بودجه مربوط به حوزه حملونقل است. علاوه بر آن 5هزار میلیارد تومان هم به این حوزه و برای هزینهکرد در حوزه اتوبوس و مترو پیشبینی شده است.
5پیشنهاد مهم نمایندگان شورا
لایحه بودجه 1404شهرداری تهران 17تبصره داشت که صبح دیروز (30بهمن) در پارلمان شهری بررسی شد و به تصویب رسید. در جریان بررسی تبصرهها برخی از نمایندگان پیشنهادهایی دادند که شهرداری ملزم به رعایت و انجام آنها شد.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا: به شهرداری تهران اجازه داده میشود درخصوص آرای صادره کمیسیون ماده 100، جرایم کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان (تا قبل از سال 1400) را بهصورت تقسیط وصول کند.
نرگس معدنیپور، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا: به شهرداری تهران اجازه داده میشود برای افزایش سرانه ورزشی نسبت به تملک املاک از طریق تهاتر با دستگاهها اقدام کند و جزئیات را در گزارش تفریغ بودجه ارائه دهد. در این بخش اگر تهاتر از سقف مصوب بودجه بیشتر باشد، باید مجوز آن از شورای شهر تهران اخذ شود.
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا: شهرداری تهران عملیات عمرانی در حریم شهر را با تأیید فرمانداریهای تهران، ری و شمیرانات انجام دهد.
علیاصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورا: 3درصد از درآمدهای حاصل از تراکنشهای الکترونیک در شهر برای ایجاد زیرساختها در این حوزه بهویژه در مترو و اتوبوسرانی به سازمان فاوا اختصاص داده شود.
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورا: به شهرداری تهران اجازه داده میشود از ظرفیت اتحادیههای صنفی برای پرداخت عوارض، بهای خدمات پسماند و تغییر کاربری از طریق عقد تفاهمنامه استفاده کند و 2درصد از آن را بهعنوان کارمزد همکاری به این بخش اختصاص دهد.
بودجه 1404 شهر تصویب شد
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران: بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری تهران دیروز (30 بهمن) در صحن شورا و در 2 نوبت صبح و عصر انجام شد. در جریان بررسی تبصره ها و ردیف های لایحه، پیشنهادها و انتقاداتی از سوی اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهرداری مطرح و در نهایت بودجه سال آینده با عدد 231 هزار و 700 میلیارد تومان تصویب شد.
چهره متفاوت تهران در آینده
علیرضا زاکانی، شهردار تهران: اختصاص 50درصد به حوزه حملونقل، بزرگترین پیام بودجه سال آینده است؛ چراکه شهرداری و شورا با این افزایش بودجه نشان میدهند برای رفع مشکلات و کمبودهای این حوزه اهتمام دارند. اکنون در شهر پروژههای حملونقلی و عمرانی فعال هستند که در گذشته نظیر این کارها با چنین ابعادی وجود نداشته است. امروز شورا و شهرداری جهت و مسیری را آغاز کردهاند که تحولات در شهر برای مردم ملموس میشود و با خدمتگزاری میتوان آینده تهران را متفاوت کرد. رونمایی از بسته حملونقل پاک و برقی مانند تراموا، اتوبوس و تاکسی برقی، بخشی از تلاشهای انجام شده در این دوره برای رفع کمبودهای حوزه حملونقل عمومی است. همچنین قرارداد خطوط 8و9مترو هم امضا میشود و برای استفاده از اسکوتر و دوچرخه هم مسیر هزار و 370کیلومتری پیشبینی شده که 47کیلومتر آن بهزودی افتتاح میشود.