• چهار شنبه 1 اسفند 1403
  • الأرْبِعَاء 20 شعبان 1446
  • 2025 Feb 19
یکشنبه 28 بهمن 1403
کد مطلب : 248999
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjOzm
+
-

مژگان محرمی، معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از شفافیت مالی در دوره جدید مدیریت شهری خبر می‌دهد

شفافیت مالی در راستای ارتقای سلامت اداری

شفافیت مالی در راستای ارتقای سلامت اداری

شفافیت صورت‌های مالی، نظام‌مند کردن اموال و دارایی‌ها و پاسخگو کردن کارشناسان و نیز نظم‌بخشی رویه‌های اداری و مالی منجر به شکل‌گیری تصویری واضح از سلامت مالی و عملکرد یک شرکت می‌شود؛ به‌گونه‌ای که ذی‌نفعان را قادر می‌سازد تصمیمات آگاهانه‌ و منطقی‌تری درباره شرکت یا مجموعه‌های خود بگیرند. از این نظر شفافیت و بستر اجرای حاکمیت شرکتی، علاوه بر بهبود کارایی و اثربخشی کلی شرکت‌ها، زمینه را برای ارتقای نظام سلامت اداری مدیران فراهم خواهد کرد. شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در این راستا در دوره کنونی مدیریت شهری با نگاه ویژه به این حوزه تلاش کرد تا مشکلاتی را که در این بخش با آن مواجه است به حداقل برساند. به این بهانه با مژگان محرمی، معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از وضعیت کنونی این شرکت پرسیده‌ایم.


افزایش سرمایه برای رونق فعالیت‌های توسعه‌ای
شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به‌دلیل نبود شفافیت و انضباط مالی سال‌ها دچار چالش‌ها و مشکلات عدیده مالی شده بود؛ به همین دلیل از یک طرف صورت‌های مالی شرکت با اظهارنظر مردود حسابرسی مواجه و ازسوی دیگر، شرکت به‌دلیل زیان انباشته افزون بر سرمایه مشمول مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت شده بود. این موضوع بقا و ادامه فعالیت شرکت را با چالش اساسی مواجه کرده بود.  مژگان محرمی، معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی می‌گوید با تغییر و اصلاح فرایندهای مالی و حسابداری، رویکرد تازه‌ای در مجموعه شرکت اتفاق افتاد: «با اجرای اصلاحات و تغییر در فرایندهای مالی و اداری، تحول عظیمی در رویکرد و عملکرد مالی برای افزایش مسئولیت پاسخگویی و شفافیت در  مدیریت شهری به وقوع پیوست.» او به وضعیت گذشته شرکت اشاره می‌کند و می‌افزاید: «دریافت گزارش مردود حسابرسی در7سال اخیر شرکت سبب شده بود نگاه مدیران کلانشهری به این شرکت مثبت نباشد. در این مدت، تطبیق حساب‌‌ شرکت با مناطق و مراکز وجود نداشت و شرکت عملا در۷سال پیاپی هرسال با زیان مواجه بود. ازسوی دیگر تکالیفی که مجمع برای هیأت مدیره پیش‌بینی کرده بود، محقق نمی‌شد.» محرمی از تغییر آهنگ در وضعیت شرکت طی۳سال اخیر سخن به میان می‌آورد و حرفش را این‌طور ادامه می‌دهد: «در دوره کنونی مدیریت شهری رویکردهای گذشته در شرکت در بخش مالی و اداری تصحیح و با برنامه‌ریزی انجام شده علاوه بر اخذ گزارش مطلوب حسابرسی، موفق به کسب مجوز از شورای شهر برای افزایش سرمایه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شد که با انجام آن بعد از سال‌ها زیان انباشته، شرکت از شمول ماده ۱۴۱ خارج شد.»  معاون مالی و اقتصادی می‌گوید: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از معدود شرکت‌هایی در مدیریت شهری است که موفق شده موضوع تجدید ارزیابی دارایی خود را با موفقیت به انجام برساند: «با اقدامات انجام شده گزارش حسابرسی شورا مطلوب و منصفانه ارزیابی شد و مورد تأیید قرار گرفت که این اتفاق بعد از گذشت سال‌ها برای شرکت یک موفقیت بزرگ به شمار می‌آید.»

ثبت اموال و دارایی‌‌ها برای نخستین‌بار
ثبت اموال و دارایی‌های هر مجموعه و ثبت مشخصات استفاده‌کنندگان از این اموال یکی از موضوعاتی است که واحدهای مالی و اداری درهرمجموعه‌ای مکلف به اجرا و انجام آن به شکل دقیق و کامل هستند. با این حال، فرایند ثبت اموال و دارایی‌‌ها و اینکه چه کسانی از آن استفاده می‌کنند در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به شکل کامل اجرا نشده بود. انبارگردانی در پایان هر سال انجام نمی‌گرفت و مشخص نبود دارایی‌‌های شرکت در چه وضعیتی قرار دارد.» محرمی می‌گوید برای سامان دادن به این وضعیت طرح شناسنامه‌دار کردن اموال و دارایی‌‌ها به‌عنوان اولویت در امور مالی و اداری شرکت تکلیف شد: «در بازه زمانی یک ساله، تمام دارایی‌های شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شامل اموال ثابت، ساختمان‌ها و تجهیزات به‌روز‌رسانی و در دفتر اموال ثبت و ضبط شد. با این اقدام علاوه بر شفافیت مالی و شناسنامه‌دار کردن اموال شرکت از هرگونه دخل و تصرف و سوءاستفاده از این اموال و دارایی‌ها جلوگیری و افراد درمقابل تجهیزات و دارایی‌هایی که به آنان تحویل داده شده پاسخگو شده‌اند.»

رفع ایراد از سیستم‌های مالی
یکی از پیش‌‌نیازهای ایجاد شفافیت مالی، رفع نواقص و ایراداتی است که سیستم‌ مالی مجموعه با آن مواجه است و این موضوع روند شفافیت مالی در شرکت را با سختی‌هایی همراه کرده بود. معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی می‌گوید با شناسایی نواقص موجود در سیستم‌های مالی، گام عملی و ارزنده‌ای برای شفافیت مالی و اجرای نظم و انضباط مالی در گردش حساب‌‌ها و اصلاح فرایندهای مالی در شرکت برداشته شده است: «پیاده‌سازی و تکمیل زیرسیستم‌های جامع مالی شامل رفع حساب‌های تفصیلی خارج از ماهیت و رفع ایراد از سیستم بهای تمام‌شده و نیز اصلاح چندین محصول خارج از ماهیت از جمله اقداماتی بوده است که با انجام آنها شفافیت مالی در شرکت رشد چشمگیری پیدا کرده است.»

شفافیت در اسناد مالی پس از یک دهه
شرکت توسعه فضاهای فرهنگی فعالیت‌های مختلف و وسیعی را در زمینه مرمت، بازسازی، نگهداشت و ساخت فضاهای فرهنگی و هنری انجام می‌دهد. این فعالیت‌ها به گردش حجم بالایی از نقدینگی در آن منجر می‌شود که در یک دهه گذشته همواره با اسناد مالی بالادستی خود با مغایرت‌‌ها و اشکالاتی همراه بوده است.
 مژگان محرمی، معاون اداری و مالی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی می‌گوید در دوره کنونی مدیریت شهری برای نخستین‌بار در یک دهه گذشته به این مغایرت‌ها پایان داده شده است: «تمام حساب‌های شرکت بدون مغایرت با شهرداری مرکز بعد از ۱۰سال مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. این موضوع ناشی از شفاف‌سازی حساب‌های فی‌مابین اداره کل امور مالی شهرداری تهران و امور مالی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است و برای نخستین‌بار سندهای مالی اصلاحی شرکت به حداقل خود رسیده است»

کاهش بدهی‌های مالیاتی شرکت

با پیگیری‌های مستمر معاونت مالی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با اداره کل امور مالیاتی، این شرکت موفق شده است مالیات عملکرد خود را در سال 1394از مبلغ ۵۱۱میلیارد ریال به ۶۳میلیارد ریال و بدهی مالیات بر ارزش افزوده سال‌های ۱۳۹۷تا ۱۴۰۰ را از مبلغ 220میلیارد ریال به مبلغ ۲9میلیارد ریال کاهش دهد. این اتفاق با تلاش شبانه‌روزی و مذاکرات فشرده و ارائه اسناد مثبته از عملکرد شرکت به کارشناسان امور مالیاتی رخ داده است و موجب شده نقدینگی موجود در شرکت باقی بماند. این اقدامات برای نخستین‌بار در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به انجام رسیده و با انجام آن حقوق شهرداری حفظ شده است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید