رازهای نگهداری موتورسیکلت از زبان رئیس اتحادیه تعمیرکاران
راههای داشتن یک موتورسیکلت سرحال
موتورسیکلتها، بهعنوان وسیله نقلیهای محبوب و پرطرفدار، نیازمند مراقبت و نگهداری ویژهای هستند. با توجه به افزایش قیمت قطعات یدکی و پیچیدهترشدن سیستمهای موتورسیکلتهای جدید، شناخت عوامل خرابی و روشهای پیشگیری از آن، برای موتورسواران ضروری است. در گفتوگو با سیدمحمد محمدی، رئیس اتحادیه تعمیرکاران موتورسیکلت، به بررسی جامع دلایل خرابی موتورسیکلت، علائم هشداردهنده، روشهای جلوگیری از خرابی و همچنین نحوه انتخاب یک تعمیرکار حرفهای پرداختهایم.
عوامل خرابی موتورسیکلت
عوامل متعددی میتوانند به خرابی موتور موتورسیکلت منجر شوند. سیدمحمد محمدی، رئیس اتحادیه تعمیرکاران موتورسیکلت، در اینباره توضیح میدهد: بعضی از موتورسیکلتهای جدید از مقاومت چندان بالایی برخوردار نیستند. دلیل این کیفیت پایین بعضا ساخت موتور با استفاده از قطعات نه چندان مناسب است.لوازم این موتورها مانند موتورهای قدیمی ژاپنی اصل نیست. موتورسوارها هم هنوز به این موضوع عادت نکردهاند و توقع دارند این موتورها مانند موتورهای قدیم کارایی داشته باشند که بشود روغنها را هر 6ماه یکبار عوض کرد. اما نسل جدید موتورسوارها باسلیقهتر هستند و به وسلیه نقلیه خود رسیدگی میکنند. همچنین عدمتعویض بهموقع فیلتر هوا و سایر قطعات مصرفی باعث افزایش اصطکاک، سایش قطعات و در نهایت خرابی موتور میشود. روغن موتور نقش روانکاری و خنککنندگی قطعات را بر عهده دارد. اگر روغن موتور بموقع تعویض نشود، ویسکوزیته آن
کاهش پیدا میکند و توانایی روانکاری و خنککنندگی خود را از دست میدهد.
تعمیرکار حرفهای موتورسیکلت
پیداکردن یک تعمیرکار حرفهای این روزها به چالش صاحبان موتورسیکلت تبدیل شده است.سیدمحمد محمدی، رئیس اتحادیه تعمیرکاران موتورسیکلت، توضیح میدهد: خیلی از شرکتهای سازنده موتورسیکلت در سطح شهر تعمیرگاههای مجاز دارند و افرادی که در این تعمیرگاهها کار میکنند، تعمیرکاران خبره و زبردستی هستند. این تعمیرگاهها را با یک جستوجوی ساده در اینترنت میتوان پیدا کرد. همچنین میتوان از دوستان و آشنایانی که تجربه تعمیر موتورسیکلت دارند، درخواست کمک کرد. این نمایندگیها لوازم یدکی موتور را نیز تامین میکنند که هم ارزانتر تمام میشود و هم به لحاظ کیفیت قابل اعتمادتر هستند.
علائم خرابی موتور
موتورهای جدید به سیستم کامپیوتری ایسییو مجهز هستند. این سیستم هرگونه خرابی و مشکل در موتور را از طریق چراغ چک در صفحه کیلومتر اعلام میکند. با این حال رئیس اتحادیه تعمیرکاران موتورسیکلت تأکید میکند: یکسری علائم نیز نشاندهنده پیداشدن ایراد در موتور هستند، علائمی مانند کمکردن روغن، افزایش مصرف سوخت، کندشدن شتابگیری، ایجاد دود غلیظ یا آبیرنگ، اضافهشدن صداهایی مانند تقتق، کلیک یا خشخش از موتور و سختی در روشن شدن.
راسته تعمیرکاران کجاست؟
در اکثر محلهها در سطح شهر تعمیرکاران خوبی هستند، اما سیدمحمد محمدی، رئیس اتحادیه تعمیرکاران موتورسیکلت میگوید: بعضی مکانها حالت راسته صنفی پیدا کرده است؛ مکانهایی مانند محدوده میدان رازی، چهارراه نظامآباد، میدان رسالت و خیابان ری را میتوان بهعنوان راسته و محل تجمع تعمیرکاران موتورسیکلت معرفی کرد.
تأثیر لوازم یدکی بیکیفیت
حرفهایها میدانند استفاده از لوازم یدکی فیک و با کیفیت پایین تاثیر مستقیم در میزان طول عمر موتور دارد و در بیشتر مواقع باعث ایجاد ایرادات کلی در قسمتهای مختلف موتور میشود. سیدمحمد محمدی تأکید میکند: بیشتر فروشندگان لوازم یدکی موتور در همان راستههای تجمع تعمیرکاران محدوده میدان رازی، چهارراه نظامآباد، میدان رسالت و خیابان ری فعالیت میکنند. برای اطمینان از اصل بودن لوازم یدکی خریداریشده حتما با تعمیرکار موتور خود مشورت کنید و هر لوازمی را که تعمیرکار تأیید کرد استفاده کنید.
چگونه مخارج را کم کنیم؟
به حداقل رساندن مخارج نگهداری موتور یکی از دغدغههای همیشگی راکبان موتور است. سیدمحمد محمدی تأکید میکند: جمله پیشگیری بهتر از درمان است، درباره وسایل نقلیه نیز صدق میکند. با انجام رسیدگیهای اولیه مانند چککردن آب و روغن و... میتوان از خرابیها جلوگیری کرد. تعویض بموقع روغن و استفاده از روغن مرغوب تأثیر بسیاری بر سلامت موتور دارد. بهطور مثال ممکن است یک روغن 10هزار کیلومتر کار کند، اما موتورسوار باید زمانهایی را هم که موتور بهصورت درجا کارکرده لحاظ و قبل از رسیدن به کارکرد 10هزار کیلومتر به تعویض روغن اقدام کند.