• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 3 دی 1401
کد مطلب : 180881
+
-

خروج اتوبوس‌های سرحال از اتاق سی‌سی‌یو

روند بازسازی و نونوارسازی و اورهال اتوبوس‌ها چگونه صورت می‌گیرد

گزارش
خروج اتوبوس‌های سرحال از اتاق سی‌سی‌یو

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

بازسازی و بهسازی اتوبوس‌های فرسوده شهر تهران به صورت جدی در دستور کار شهرداری تهران قراردارد تا در کنار خرید و واردات اتوبوس های جدید، در کوتاه ترین زمان ممکن کمبود و کسری موجود در این ناوگان پرمخاطب برطرف شود. در بازدید از  روند اورهال و بازسازی اتوبوس‌های دوکابین از نزدیک شاهد کار و تلاش متخصصان و تعمیرکاران در این زمینه بودیم که حتی سرمای هوا و سخت‌تر شدن شرایط آب و هوایی هم باعث تعطیل یا اخلال در روند آنها نشده است و هرکدام در بخش های مختلف مشغول هستند و گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند. یکی جوشکاری
می‌کند، آن یکی سرگرم بتونه‌کاری نقاشی است و کمی آن‌طرف‌تر گروهی صندلی ها را تعمیر و تعویض می‌کنند و خلاصه هر کسی به شکلی این پروژه را پیش می‌برد تا اتوبوس‌های فرسوده و از ریخت افتاده شهر دوباره نونوار شوند.
 پروژه بازسازی و بهسازی 1400 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ملکی شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در قالب طرح مهر حیات اتوبوسرانی از شهریور امسال آغاز شده است و همچنان ادامه دارد و قرار است تا پایان سال 1401 به اتمام برسد.
بازسازی و اورهال اتوبوس‌ها از بخش‌های مختلفی مانند صافکاری، فرمانی، رادیاتی، گیربکسی، پمپ انژکتور، ترمزی و خرده‌کاری تشکیل شده است که هرکدام بخش ها به تعمیر و بازسازی بخش‌هایی از اتوبوس‌ها اختصاص دارد.
تعمیرگاهی که در سامانه 5 اتوبوسرانی شهر تهران در محله جنت‌آباد جنوبی واقع شده است به بازسازی و اورهال اتوبوس‌های بی‌آرتی یا همان دوکابین که همگی متعلق به شرکت اتوبوسرانی شهر تهران هستند اختصاص دارد.
 بازسازی و بهسازی اتوبوس ها در سطح یک، 2 و 3  انجام می‌شود. در سطح یک تمام قسمت های اتوبوس از موتوری گرفته تا بدنه بازسازی و اورهال می شود. در سطح 2 غیر از بخش موتوری شامل موتور و گیربکس و... سایر قسمت های اتوبوس از جمله کف و سقف و... بازسازی و اورهال می‌شود. در بازسازی سطح 3 فقط بدنه اتوبوس را بازسازی و اورهال می‌کنند.
اورهال و بازسازی یک اتوبوس با توجه به معایب آن و قطعاتی که نیاز دارد ممکن است از چند ساعت تا چند روز زمان ببرد.
 برخلاف آنچه که برخی ها تصور می کنند و شایعه شده است، اتوبوس‌های اورهال شده بعد از بازسازی دوباره در همان خط قبلی خودشان به کار گرفته می شوند و این طور نیست که اتوبوس‌های اورهال شده فقط در خطوط جنوب شهر فعال شوند. روی تابلوی مسیر اتوبوس‌هایی که در حال اورهال شدن هستند از تجریش و تهرانپارس تا آزادی و خاوران به چشم می‌خورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید