• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24108
+
-

13درصد از روستاییان استان تهران آب شرب سالم ندارند

فاضلاب های64روستا در بالادست سد لتیان و ماملو، سلامت آب شرب تهران را تهدید می‌کند

مریم سمائی | خبر‌نگار


مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران با بیان اینکه استان تهران تنها استانی است که آبرسانی سیار ندارد، گفت: تمام روستاهای تحت پوشش از آب لوله کشی بهره‌مند هستند. رضا پوررجب در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: برخی نقاط استان مانند اخترآباد در شهرستان ملارد عشایرنشین هستند که برای این نقاط با هماهنگی استانداری آب با تانکر فرستاده می‌شود. پوررجب اضافه کرد: حدود 60روستا در استان تهران تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی نیست و آب توسط دهیار یا شورایاری بهره‌برداری می‌شود. این روستاها اگر دچار مشکل شوند با تانکر به آن آب می‌رسانیم. او با تأکید بر اینکه از نظر قانونی باید تمامی روستاها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار بگیرند، گفت: تا پایان برنامه ششم همه روستاها تحت پوشش ما قرار خواهند گرفت.

تأمین آب 412روستا از چاه، چشمه و قنات
او در ادامه گفت: آب تمامی 412روستایی که تحت پوشش ما هستند از چاه‌ها و چشمه‌ها و قنوات تأمین می‌شود که این موضوع نگران‌کننده است.
پوررجب با اشاره به تفاوت بافت روستایی استان تهران با سایر استان‌ها توضیح داد: در روستاهای استان تهران قومیت‌های مختلف با فرهنگ‌های متفاوت سکنی گزیدند. از سوی دیگر بافت خود روستا هم بافتی یکدست نیست؛ به‌عنوان مثال در روستاهای ملارد بافت روستایی، هم ویلانشین و خوش‌نشین است، هم بخشی از ساکنان به پرورش قارچ مشغولند؛ همچنان‌که بافت روستایی پاکدشت، هم مسکونی است و هم بخشی از روستا مشغول فعالیت‌های گلخانه‌ای هستند؛ درنتیجه نیازهای آنها متفاوت است. او با بیان اینکه روستاهای تهران پرجمعیت‌ترین روستاهای کشور هستند، افزود: در استان تهران بیش از 600هزار روستایی داریم و این در حالی است که بالای 86.8درصد جمعیت از آب شرب سالم استفاده می‌کنند و تا پایان برنامه ششم این رقم به بالای 90درصد خواهد رسید.
پوررجب با اشاره به چالش‌های جدی در روستاهای استان تهران تصریح کرد: یکی از چالش‌های ما انشعابات غیرمجازی است که در روستاهای خوش‌نشین شهریار، ملارد، پاکدشت، دماوند، آبعلی و...وجود دارد و ما در حال پیگیری برای اقدامات قانونی هستیم. از سوی دیگر به‌دلیل اینکه بیشتر منابع تولید ما آب‌های زیرزمینی هستند در تهران دچار افت شدید آب‌های زیرزمینی شدیم.

او با بیان اینکه هم‌اکنون 356حلقه چاه در استان داریم، گفت: افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی به‌خصوص در ورامین، شهریار، پاکدشت و ملارد بسیار قابل تأمل است. این میزان افت سطح آب نسبت به سال گذشته رقم قابل‌توجهی را نشان می‌دهد که البته موجب فرونشست زمین هم شده است. او به بحث تصفیه‌خانه آب روستای گل حصار شهرستان ری هم اشاره‌ای کرد و گفت: قرار است این تصفیه‌خانه تا شهریور‌ماه امسال دو شبکه‌ای شود که اگر این امر صورت بگیرد می‌توانیم در بحث آب لوله‌کشی از آب بهداشتی استفاده کنیم و برای آب شرب هم آب بسته‌بندی به اهالی تحویل دهیم.

 پوررجب یادآور شد: حدود 64روستا در بالادست سد لتیان و ماملو وجود دارد، ازهمین رو، برای مقابله با آلودگی آب شرب تهران قرار است تا شهریورماه تصفیه‌خانه فاضلاب نیکنامده از توابع شمیرانات برای جلوگیری از آلودگی آب‌های زیرزمینی افتتاح شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان تهران به تفاهمنامه‌ای که با شرکت آب منطقه‌ای استان تهران به امضا رسیده اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهمنامه قرار است که در سال حدود یک میلیون مترمکعب از آب سد ماملو به روستاهای جنوب استان تهران تزریق شود که از این مقدار حدود 190لیتر بر ثانیه را انتقال دادیم و بقیه را هم تا آخر سال به جنوب استان تهران انتقال می‌دهیم. این امر موجب می‌شود که سالانه حدود یک میلیون مترمکعب در برداشت از آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شود.
پوررجب در پاسخ به این پرسش که آیا برخی از روستاهای جنوب تهران که در محدوده کوره‌های آجرپزی قرار گرفته‌اند آب شرب را خریداری می‌کنند، گفت: روستاها آب شرب دارند. شهرک‌هایی که در این حوالی ایجاد شده و جزو صنایع محسوب می‌شود خودشان از بخش‌های خصوصی آب را می‌خرند و با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید