• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 19 مهر 1403
کد مطلب : 237112
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGXBP
+
-

در جست‌وجوی زمان از دست رفته

علی‌الله سلیمی- روزنامه‌نگار

ما شهرنشین‌ها وقت مرده زیاد داریم؛ زمان‌های از دست رفته‌ای که در انتظار نوبت بانک و دکتر نشسته‌ایم یا چشم‌مان به آمدن تاکسی، اتوبوس و مترو است. ماندن پشت ترافیک‌های سرسام‌آور، ضریب بیشتری به این زمان از دست رفته می‌دهد؛ ساعت‌هایی که اگر جمع کنی، می‌بینی عمر ماست که به بطالت رفته و دیگر برنمی‌گردد. برای این زمان‌ها که اغلب بیشتر از 2ساعت در روز است، چه کنیم؟ چطور آن را بگذرانیم که هم کمتر عصبانی و آشفته شویم و هم از آن استفاده بهینه کرده باشیم.

گوش دادن به پادکست
اغلب ما در این زمان‌های از دست رفته، سمت گوشی موبایل‌مان می‌رویم و اول در فضای مجازی پرسه می‌زنیم یا بازی‌های آنلاین و آفلاین را به شکل اعتیادگونه دنبال می‌کنیم، اما با همین گوشی می‌شود ده‌ها پادکست گوش داد که اطلاعات عمومی و تخصصی ما را بالا می‌برد؛ درضمن به روح، روان و چشم ما هم آسیب نمی‌زند. کافی است یکی از اپلیکیشین‌های پادکست را در گوشی‌تان نصب کنید، با صدها نمونه پادکست خوب فارسی در زمینه فرهنگی، تاریخی، هنری، علمی، ورزشی، سینمایی، کتاب، طنز، موسیقی و... روبه‌رو می‌شوید؛ پادکست‌هایی که تولید‌کنندگان آن اغلب جوانان و حتی نوجوانانی هستند که ذائقه و علاقه مخاطب امروزی را خوب می‌شناسند و محتواهای جذاب و اغلب به‌روز تولید می‌کنند.

پیشنهاد ویژه
به پادکست‌هایی که  کتابی را خلاصه کرده‌اند، گوش دهید؛ به 2علت:

1-  اگر توانایی خواندن کتاب در خودرو یا وسایل حمل‌ونقل عمومی را ندارید.

 2- اگر قصد خرید کتاب را داشته باشید، به شما کمک می‌کنند که ببینید موضوع و نوع ویرایش کتاب معرفی شده را دوست دارید یا نه؟
از مزایای پادکست‌‌ها این است که فرهنگ گوش دادن در ما تقویت می‌شود و زیاد یا بیهوده حرف زدن در ما کاهش پیدا می‌کند .

کتاب بخوانید
کتاب خواندن‌ اتفاقی است‌که تا قبل از هوشمندشدن گوشی همراه، زیاد در اماکن عمومی شهر دیده می‌شد، اما الان با چشم مسلح باید دنبال آن گشت. کتاب‌های جیبی و سبک زیادی طراحی شده که حمل‌ونقل‌شان آسان است و سنگینی به کیف شما وارد نمی‌کند. این کتاب‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای پر کردن وقت‌های از دست رفته باشند.

مترو کتاب
اگر برای تهیه کتاب جهت مطالعه در مترو وقت ندارید، مترو این مشکل را حل کرده است. کتابخانه مترو، واقع در ایستگاه متروی «میدان ولیعصر تهران» نخستین «مترو کتاب» ایران محسوب می‌شود که به شهروندان خدمات عضویت سراسری و امانت کتاب را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، مجلات زیادی در حوزه داستان‌های کوتاه، جستارهاو ناداستان‌ها تولید شده که می‌توانند همراه خوبی برای ساعت‌های سخت ترافیکی باشند؛نمونه بارز آن همشهری داستان که سال‌هاست در این حوزه منتشر می‌شود.

روزنامه یا مجله
درست است که می‌توان اخبار روز را در کانال‌های مختلف فضای مجازی دنبال کرد و حتی فیلم‌ها و عکس‌های باکیفیتی هم در کنار آن دید، اما قبول کنیم که تحلیل‌ و تفسیر یک موضوع و اتفاق و بررسی ابعاد دقیق آن هنوز روی دوش روزنامه‌ها و مجلات است؛ مطالبی که عمق فهم و آگاهی ما را از یک موضوع بالاتر می‌برد و محدود به یک خبر ناقص و کلی نمی‌کند.‌هنوز هم روزنامه‌نگاران زیادی تلاش می‌کنند که چراغ تحریریه‌ها روشن بماند تا حقیقت ‌پنهان نماند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید