• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
چهار شنبه 11 مهر 1403
کد مطلب : 236373
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Vm6Av
+
-

بهترین زمان ورزش از نظر طب ایرانی

بهترین زمان ورزش از نظر طب ایرانی

آرش نهاوندی

  ابوعلی سینا مهم‌ترین تدابیر برای حفظ تندرستی را ورزش، غذا و خواب خوب عنوان کرده است. ورزش در طب ایرانی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما باید آگاه باشید که زمان، مکان، مدت، نوع و شدت ورزش در این طب با توجه به ویژگی‌ها و مزاج‌ افراد متفاوت است. روشنک مکبری‌نژاد، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره چند نکته را مطرح می‌کند.

بهترین فضا
ورزش باید جایی انجام شود که آلودگی کمتر باشد. اگر ورزش در مکان سربسته انجام می‌گیرد باید حتما تهویه خوبی داشته و هوا نسبتا مرطوب باشد.

نوع و شدت ورزش
مدت، نوع و شدت ورزش با توجه به شرایط هر فردی متفاوت است و به عواملی نظیر سن، جنسیت، شغل و مزاج بستگی دارد. این مسئله حتی درباره بیماری‌ای که ممکن است فرد به آن مبتلا باشد هم متفاوت می‌شود.

بهترین زمان
بهترین زمان ورزش وقتی است که هوا در اعتدال باشد. در فصل‌های گرم ابتدای روز و در فصل‌های سرد هم ساعات نزدیک ظهر بهترین زمان انجام ورزش است.

ورزش مناسب مزاج سرد و‌ تر
افراد دارای مزاج سرد و تر  بیشتر از بقیه افراد به ورزش احتیاج دارند، چرا که از نگاه طب ایرانی حرکت و ورزش باعث گرمی بدن آنها می‌شود.  فوتبال، والیبال و بسکتبال هم برای آنها مناسب است.

ورزش مناسب مزاج گرم و خشک
افرادی که مزاج گرم و ‌خشک دارند نباید ورزش‌های شدید انجام دهند و آب زیادی از دست بدهند. این افراد بهتر است در هوای خنک ورزش انجام دهند. برای افرادی که مزاج خشک دارند شنا بهتر است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید