• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23418
+
-

تحول نقشه‌کشی سه بعدی ساختمان در استارتاپ ایرانی- فرانسوی

استارتاپ «بی‌مدل»‌ یک فضای کار اشتراکی دیجیتال برای تمام کسانی که در پروژه‌های ساختمانی کار می‌کنند، فراهم کرده است

تحول نقشه‌کشی سه بعدی ساختمان در استارتاپ ایرانی- فرانسوی

اشکان خسروپور
خبرنگار

استارتاپ‌ها برای این به‌وجود آمده‌اند که مشکلات را با شیوه‌ای جدید حل کنند. بعضی از این مشکل‌ها از قبل وجود داشته‌اند اما آنچنان با وجودشان خو گرفته‌ایم که حتی به فکر راه‌حل هم نیستیم. استارتاپ‌های جوان یکی از کارهایشان کشف همین مشکلات کور و پیدا کردن راه‌حل برای آنهاست. استارتاپ «بی‌مدل» که از دل یک شرکت ساختمان‌سازی ایرانی- فرانسوی بیرون آمده، راه‌حلی برای یک مشکل ارائه داده که در صنعت ساختمان وجود دارد و حل کردنش، هم به ساخت سریع و دقیق ساختمان و افزایش بهره‌وری کمک می‌کند و هم در آینده به‌کار تعمیرکاران ساختمان و خریدار اصلی خانه می‌آید. بهمن افشان، ‌استارتاپ «بی‌مدل» را در فرانسه راه انداخته و برای پیشبرد پروژه‌اش آن را در «استیشن‌ اف» که بزرگ‌ترین مجتمع کار استارتاپی در جهان است، ارائه کرده است. ایستگاه اف در پاریس، به تمام استارتاپ‌های دنیا خدمات ویژه‌ای ارائه می‌کند تا بتوانند پروژه‌هایشان را راحت‌تر جلو ببرند. افشان در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری از پروژه استارتاپی‌اش می‌گوید و اینکه سهم ایران در این میان کجاست.

ساده‌کردن یک کار تخصصی
بهمن افشان، بنیانگذار استارتاپ «بی‌مدل» فوق‌لیسانس مهندسی ساختمان خوانده است. او مثل همه مهندس‌های این رشته در یک شرکت فرانسوی کار می‌کرد و همانجا با فرایند مدل‌سازی کامپیوتری ساختمان آشنا شد که ایرادهایی داشتند.  بهمن اصول کار را می‌دانست اما برای پیاده‌سازی آنها باید از یک سیستم استارتاپی کمک می‌گرفت که بتواند به شیوه‌ای اقتصادی‌تر ایده‌ها را به سرانجام برساند و در نهایت از آنها درآمد کسب کند. ایده‌اش راه‌اندازی سیستمی بود که بتواند نقشه‌های دوبعدی را به‌صورت خودکار به نقشه‌های سه‌بعدی تبدیل کند. او می‌گوید: «در سیستم‌های فعلی، نقشه‌کش نقشه‌های دو بعدی را در اختیار دارد. بنا به اطلاعاتی که به او می‌دهند، می‌تواند بعد از صرف وقت نسبتا زیاد نقشه سه بعدی جدیدی را طراحی کند. طرح استارتاپی من که از اوایل سال2018 آن را در استیشن‌اف آغاز کرده‌ام، ساخت یک نرم‌افزار است که همه بتوانند با آن کار کنند. کافی است یک اپراتور اعداد را در نرم‌افزار وارد کند تا نقشه به‌طور خودکار به یک نمونه سه‌بعدی تبدیل شود.» تیم سه‌نفره‌ای که استارتاپ بی‌مدل را راه انداخته‌اند، در استیشن اف مستقر شده‌اند چون این مکان می‌تواند برایشان فضای کار اشتراکی فراهم کند و شرایط کاری‌شان را از نظر ثبت شرکت، مالیات و... بهبود بدهد.

درآمدزایی از پروژه‌های نقشه‌کشی
بهمن افشان که پیش‌تر در زمینه مدل‌سازی سه‌بعدی دیجیتال ساختمان کار کرده، درآمدش را از طریق پروژه‌هایی تأمین می‌کند که در شرکتی دیگر اجرا می‌کند. خودش می‌گوید یکی از همین پروژه‌های مدل‌سازی‌اش باعث شده بود او تصمیم بگیرد  استارتاپ ساختمانی در استیشن‌اف راه بیندازد. او درباره این پروژه می‌گوید: «در روش‌های سنتی، نقشه سه بعدی ساختمان کشیده می‌شد و کسانی که دراین‌باره فعالیت می‌کردند، تا پایان ساخت به‌طور جداگانه به اطلاعات خاصی دسترسی داشتند.» به ذهن بهمن رسید که این شیوه سنتی را به شکلی تغییر بدهد که تمام کسانی که مشغول ساختن هستند، به اطلاعات قابل‌فهمی دسترسی داشته باشند و این داده‌ها در نهایت، برای افرادی که در این زمینه تحصیلات ندارند و بعدها خانه یا ساختمان را می‌خرند نیز قابل فهم باشد. خودش در این‌باره می‌گوید: «مشکلی که در عموم پروژه‌های ساختمان‌سازی وجود دارد این است که اعضای فعال در پروژه، از مهندسان ساختمان گرفته تا برق‌کش‌ها و... هرکدام به زبان تخصصی خودشان مسلط هستند و به‌طور همزمان از روال پروژه خبر ندارند. در این پلتفرم تازه، تمام کسانی که در پروژه سهیم هستند، روال کار را می‌توانند دقیقا بررسی کنند و به نقشه‌های سه‌بعدی از تمام ساختمان دسترسی دارند. این فضای کار اشتراکی باعث می‌شود، در بخش‌های مختلف تداخل کاری پیش نیاید و در نهایت، هزینه و زمان اجرای پروژه پایین می‌آید.»

هنوز کار با نرم‌افزار تمام نشده. بعد از پایان پروژه، تمام این اطلاعات در اختیار خریدار ساختمان قرار می‌گیرد تا در زمان تعمیر و نگهداری از آن استفاده شود. بهمن دراین‌باره می‌گوید: «در روال کلی، معمار و ساختمان‌ساز بنایی که ایجاد کرده را به خریدار می‌فروشد بدون اینکه دقیقا درباره جزئیات ساختمان اطلاعاتی در اختیار او بگذارد. مشکل دیگری هم که وجود دارد این است که ‌گاهی این اطلاعات به اندازه کافی و با دقت شبیه‌سازی نشده‌اند. نرم‌افزاری که ما ایجاد کرده‌ایم، ‌این اطلاعات را به‌طور دقیق و کامل به مشتری آماتور عرضه می‌کند. استارتاپ بی‌مدل بخش تکمیلی این نقشه‌کشی بوده و حالا تأمین هزینه‌های بی‌مدل را هم برعهده دارد.»

نقشه‌کشی در ایران، ‌اجرای پروژه در فرانسه
پروژه‌های ساختمان‌سازی که در بی‌مدل ثبت می‌شوند، اکثرا فرانسوی هستند. اما کارهای مدل‌سازی و نقشه‌کشی مربوط به آن را متخصصان ایرانی داخل کشور اجرا می‌کنند. او درباره اینکه چرا کمتر پروژه‌ای در داخل ایران را انجام می‌دهند، می‌گوید: «بهینه‌سازی در صنعت ساختمان چندان موضوع جاافتاده‌ای نیست. به‌خصوص در برخی پروژه‌های بزرگ کارفرماها به دلایل ناشناخته‌ای از اینکه پروژه طول بکشد هم ناراضی به‌نظر نمی‌رسند. البته در فرانسه هم لزوما همه پروژه‌ها با این سیستم آشنا نیستند اما در مواردی که پروژه‌های دولتی مطرح می‌شود و باید همه‌چیز بهینه باشد و زود تمام شود، از سیستم‌های دیجیتال زیاد استفاده می‌کنند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید