• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229848
+
-

معاون بانوان سازمان ورزش شهرداری تهران از توجه به ورزش بانوان در دوره 3 ساله اخیر مدیریت شهری می‌گوید

سهم عادلانه بانوان در ورزش همگانی

سهم عادلانه بانوان در ورزش همگانی

 دردوره ششم مدیریت شهری از آغاز تاکنون توجه ویژه‌ای به حضور بانوان درایستگاه‌های تندرستی شده است. افزایش تعداد این ایستگاه‌ها وهمچنین تعدد برنامه‌های ورزشی خود گویای این واقعیت است که سلامت بانوان به‌عنوان نیمی ازشهروندان پایتخت از اهمیت بالایی در نگاه مدیران شهری برخوردار است. بانوان مدیران خانواده هستند و ارتقای سطح سلامت و نشاط و تحرک در آنها تأثیرمستقیم بر سلامت خانواده‌ها و جامعه دارد. «مرجان میرزایی»، معاون بانوان سازمان ورزش در گزارش پیش‌رو ازعملکرد 30ماهه و مجموع این تلاش‌ها در راستای احیای ورزش بانوان پایتخت می‌گوید.

برنامه‌ریزی برای احیای ورزش معلولان
دردنیای معلولان وعده‌های اجرا نشده بسیاری وجود دارد. در دوره‌های مختلف، این قشرهمواره درحاشیه بودند. واقعیت امر این است که به میدان آمدن این دسته ازشهروندان مستلزم ایجاد زیرساخت‌هایی بوده است که همواره در لابه‌لای اجرای پروژه‌های کوچک وبزرگ دیگر کمرنگ شده‌اند.در دوره ششم مدیریت شهری تلاش مستمری برای حضور معلولان میان شهروندان صورت گرفته است. معاون بانوان سازمان ورزش شهرداری ازطراحی رقابت‌های ورزشی ویژه این قشر در ایستگاه‌های تندرستی خبر می‌دهد و می‌گوید:«خوشبختانه بانوان دارای معلولیت بسیاری ازسوی مدیریت شهری شناسایی شده‌اند که عضو انجمن‌هایی هستند که ما درطول این سال‌ها تلاش کرده‌ایم بتوانیم با آنها تعامل مستمر داشته باشیم. ازاین بانوان دعوت شد تا در ایستگاه‌های تندرستی حضور پیدا کنند و در مناسبت‌های مختلف در رشته‌های ورزشی به رقابت با یکدیگر بپردازند. شرکت در این برنامه‌ها سبب افزایش روحیه نشاط میان این افراد می‌شود.»

افزایش تعداد ایستگاه‌های تندرستی
در3 سال گذشته تعداد ایستگاه‌های ورزشی خاص بانوان درتهران به 617نقطه افزایش یافته است. جانمایی این ایستگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده تا تمامی بانوان درسنین مختلف بتوانند ازبرنامه‌های ورزشی اجرا شده در آن به شکل رایگان استفاده کنند.میرزایی ازتعامل با مساجد، حسینیه‌ها و مدارس برای توزیع عادلانه‌تر ایستگاه‌های تندرستی در پایتخت خبر می‌دهد و می‌گوید:«درپایتخت بوستان‌های متعددی وجود دارد. تلاش ما این بوده که در بوستان‌های بزرگ ایستگاه‌های تندرستی به شکل مستمر برگزارشود. دربرخی محله‌ها و مناطق دسترسی شهروندان به بوستان‌ها به‌آسانی امکانپذیر نیست. از این‌رو، با شناسایی این مناطق درقالب تعاملاتی با مدارس، مساجد وحسینیه‌ها تلاش کردیم بانوان بتوانند با حضور در این اماکن در ایستگاه‌های تندرستی به فعالیت ورزشی بپردازند.»

کاشت نهال به نام بانوان شهیده
ازبرنامه‌هایی که در3سال گذشته برای نخستین بار در اداره ورزش بانوان اجرا شده، کاشت نهال به نام بانوان شهیده بوده است. معاون بانوان اداره ورزش شهرداری با بیان این خبر از کاشت نهال در ایستگاه‌های تندرستی توسط بانوان می‌گوید:«این برنامه با عنوان درخت ایثار در ایستگاه‌های تندرستی پایتخت به اجرا درآمد. در روز درخت‌کاری با همکاری شورای اسلامی شهر تهران اسامی شهیده‌های گرامی با یک پلاک کوچک در ایستگاه‌های تندرستی ازسوی بانوان کاشته شد تا یاد و خاطره ایثار و رشادت‌های بانوان شهیده در طول 8سال دفاع‌مقدس گرامی‌ داشته شود.»

آموزش ورزش به شکل تخصصی
میرزایی از آموزش رشته‌های تخصصی توسط مربیان آموزش‌دیده در 3 سال اخیر خبر می‌دهد و استقبال شهروندان از این برنامه‌ها را بی‌نظیر و امیدوار‌کننده می‌داند:«براساس نظرسنجی‌ در ایستگاه‌های تندرستی مبتنی بر خواست و نظر شرکت‌کنندگان آموزش رشته‌های تخصصی ورزشی را درمراکز وابسته به سازمان ورزش آغاز کرده‌ایم. خوشبختانه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در دوره‌های برگزار شده بسیار امیدوارکننده بوده است و امیدواریم با توسعه این فعالیت بتوانیم ورزش را به شکل تخصصی‌تر و هدفمندتر از قبل میان مردم ترویج کنیم.»

ورزش همراه با آگاهی

افزایش آگاهی و آموزش درباره ورزش و بیماری‌های خاص از اولویت‌های اداره ورزش به شمار می‌رود. برگزاری ده‌ها سمینار تخصصی در زمینه‌ ترویج ورزش اصولی، با بها دادن به سلامتی ازمهم‌ترین برنامه‌های 3سال گذشته این اداره بوده است.مرجان‌میرزایی در این‌باره می‌گوید:«تلاش ما در این راستابه گونه‌ای بوده تا مربیانی متخصص را در مراکز ورزشی ویژه بانوان به‌کار بگیریم.آگاهی مبتنی بر دانش روز این عزیزان نیز با برگزاری سمینارهای متعدد امکانپذیر شده است. خوشبختانه استقبال از این برنامه‌ها چشمگیر بوده و دربرخی از این سمینار‌ها شاهد حضور پررنگ بانوان ورزشکار نیز بوده‌ایم.تاکنون سمینارهایی با موضوع تغذیه، ورزش سالمندی، حرکات اصلاحی، ورزش هوازی و پیشگیری از سرطان سینه ویژه بانوان شاغل برگزار شده است و این روند با حضور متخصصان برای نخستین بار در 3 سال گذشته آغاز و همچنان ادامه خواهد داشت.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید