• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229851
+
-

مشارکت خانواده‌ها و توجه به برند سازی از رویکردهای سازمان ورزش شهرداری تهران است

ورزش همگانی برای همه

ورزش همگانی برای همه

مجمع کلانشهرهای کشوربا عضویت ۲۰ شهرداری بزرگ فعالیت خود را ازمدت‌ها قبل آغاز کرده است. مجمع، کمیسیون‌های مختلفی ازجمله اجتماعی و فرهنگی دارد که ذیل آن کمیته ورزش تعریف شده است. ریاست این کمیته برعهده رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران است.درقالب این کمیته سالانه رقابت‌های ورزشی برای کارکنان۲۰ شهرداری برگزار می‌شد وشهروندان نقشی در این رقابت‌ها نداشتند. با رویکرد تحولی شهرداری تهران برای مردمی‌سازی ورزش درهمه سطوح، مدیران سازمان ورزش پای شهروندان را به این رقابت‌ها باز کرده و از اختصاصی‌سازی ورزش جلوگیری و تلاش کردند قهرمانان محلی را در رشته‌های مختلف ورزش همگانی در رقابتی سراسری شناسایی کنند. درباره این رویداد با مهلا محمدزاده، برگزارکننده مسابقات کلانشهرها دربخش بانوان درباره رویداد قهرمان شهر که برای نخستین بار با حضور ۱۶ کلانشهر ازمیان ۲۰ کلانشهر با ۳۰۰ ورزشکار و با هدف مردمی‌سازی ورزش در سازمان ورزش شهرداری تهران برگزار شد، هم‌صحبت شده‌ایم.

المپیک قهرمانان محله
رقابت‌های کلانشهرهای کشور را می‌توان نقطه عطفی درکارنامه سازمان ورزش از بدو تاسیس آن تاکنون دانست؛ رویدادی که در شهرتهران طراحی شد اما ابعادی ملی پیدا کرد و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که بسیاری ازکلانشهرهای کشورخواهان استمرار اجرای آن شده‌اند؛ موضوعی که به‌گفته مهلا محمدزاده، سازمان ورزش را پرچمدارهمگانی‌کردن ورزش درکشور کرده است: «درسال‌های اخیر طرح قهرمان شهردرکلانشهرهای کشور برای کارکنان شهرداری‌ها برگزار می‌شد. تهران در یک یا دو رشته میزبان رقابت‌ها بود اما برای نخستین بار با  تغییر نگرش در سازمان ورزش شهرداری، شهرداری تهران میزبان رقابت‌های ورزشی کلانشهرهای کشوربا عنوان «قهرمان شهر» شد.» او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «رقابت‌های قهرمان شهر با عناوین مختلفی ازجمله المپیک شهروندی درکلانشهرهای مختلف کشور برگزار شد. قهرمانان رشته‌های ورزشی هر کلانشهر مشخص بودند و آنان با حضور دررقابت‌های قهرمان شهر درتهران، خود را درقالب رقابت با دیگرقهرمانان محک زدند تا قهرمان قهرمانان رشته‌های مختلف محله‌های کشورانتخاب شوند.»

برندسازی ورزش همگانی درمحله
گرچه درسال‌های قبل رقابت‌های ورزشی درسطح محله‌ها ازسوی سازمان ورزش برگزارمی‌شد اما نبود سازوکارمشخص و نیز تغییرات پی درپی درفرایند اجرای رویدادها سبب آشفتگی و بی‌نظمی دربرگزاری رقابت‌های ورزش همگانی سازمان ورزش شهرداری تهران شده بود. محمدزاده وجود چنین نقصی را سبب کم اثرشدن اقدامات انجام شده در این حوزه ارزیابی می‌کند ومی‌گوید در رویکرد تحولی شهرداری ایجاد انسجام درفعالیت‌های ورزشی و توجه به برندینگ در این بخش دردستور کار سازمان ورزش قرارگرفته است:« در 3 سال گذشته رقابت‌های ورزشی درقالب قهرمان شهر اجرا شد. این رقابت‌ها دارای چارچوب و نیز طراحی منسجم و دقیقی برای اجرا شد.اکنون رویداد بزرگ وعمومی سازمان ورزش دارای برند خاص خود با عنوان قهرمان شهر است و مردم ارتباط خوبی با این عنوان برقرار کرده‌اند. اکنون سازمان ورزش می‌تواند مدعی آن باشد که در حوزه ورزش همگانی توانسته یک برند شهری را طراحی و آن را در افکارعمومی نهادینه کند.»

شهرداری میزبان رقابت‌های بین‌المللی‌قهرمان محله
دیپلماسی عمومی یکی ازشاخه‌های دیپلماسی سیاسی است که درحوزه‌های فرهنگی و ورزشی کارکرد بسیاری دارد. کشورها با استفاده ازتبادلات فرهنگی، هنری و ورزشی تلاش می‌کنند دریچه‌های جدید در روابط میان کشورها را بگشایند. سازمان ورزش در این مسیر درتلاش است تا با استفاده ازدیپلماسی ورزشی ضریب نفود کشورمان را درمجامع جهانی افزایش دهد. محمدزاده در این‌باره می‌گوید: «بعد دادن به رویکردهای ورزشی شهرداری تهران در۳ سال گذشته یکی ازماموریت‌هایی است که سازمان ورزش اجرای آن را در دستور کار داشته است. از این‌رو، با تجربه‌ای که در اجرای قهرمان شهر به‌دست آوردیم درتلاش هستیم میزبان بخش آسیایی رقابت‌های ورزش همگانی درشهرداری‌‌های پایتخت‌های آسیایی باشیم.»

پیوست خانواده در ورزش همگانی

 سیاست شهرداری تهران دردوره تحولی کنونی توجه به موضوع خانواده و اجرای برنامه‌های مدیریت شهری با پیوست خانواده برای ترویج تشکیل خانواده وفرزندآوری است. ورزش نیزازاین موضوع مستثنی نبوده است.  مهلا محمدزاده،  مدیرجوانی جمعیت شهرداری تهران به این موضوع تأکید دارد و معتقد است سازمان ورزش دراین عرصه توانسته است پیوست جمعیتی را دربرنامه‌های خود رعایت کند: «سازمان ورزش توانسته است با ایجاد مشوق‌هایی درجامعه به‌گونه‌ای عمل کند که پیوست‌های جمعیتی هدفگذاری شده در برنامه‌های مدیریت شهری در ۳سال اخیر رعایت شود. اکنون شاهدیم بسیاری از افراد به شکل خانوادگی دررقابت‌های ورزشی سازمان ورزش شرکت می‌کنند. درگذشته شاهد چنین تنوع جمعیتی دربرنامه‌های اجرا شده سازمان ورزش نبودیم و این موضوع را می‌توان یکی ازموفقیت‌های سازمان ورزش در۳ سال اخیر دانست.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید