• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22970
+
-

آتش از سر هور دست برنمی‌دارد

فرماندار هویزه: آتش‌سوزی هورالعظیم در عراق ادامه دارد، اما از شدت آن کاسته شده است‌

گزارش
آتش از سر هور دست برنمی‌دارد

هورالعظیم که از 12 تیر دچار آتش‌سوزی شده، هنوز در دل آتش می‌سوزد. بخش ایرانی تالاب در همان روزهای اول خاموش شد، اما آتش در بخش عراقی تالاب همچنان زبانه می‌کشد؛ آتشی که هم دود آن به چشم ساکنان شهرهای پیرامون تالاب می‌رود و هم محیط زیست خود تالاب را در خطر جدی قرار داده است.

به گزارش همشهری، تا پایان هفته گذشته 13 هزار هکتار از بخش عراقی تالاب و 600 هکتار از بخش ایرانی تالاب در آتش سوخت، اما امروز شنبه هنوز مسئولی آمار نهایی نداده تا مشخص شود چقدر به وسعت آتش‌سوزی افزوده شده است. مسئولان ایران با مقامات عراق در حال مذاکره هستند تا آتش در بخش عراقی تالاب مهار شود، اما تا امروز هیچ اقدام خاصی از سوی عراق برای مهار آتش صورت نگرفته است.

در این میان، دود غلیظ ناشی از سوختن آتش در نیزارهای هور موجب دشواری تنفس برای ساکنان پیرامون هور شده است. ساکنان شهرهای هویزه، رفیّع، سوسنگرد، بستان و حتی اهواز هر روز و شب شاهد انتشار دودی غلیظ از سوی هورالعظیم در فضای شهرهای خود هستند؛ دودی که وارد فضای خانه‌های شهروندان می‌شود و آنها را با مشکلات تنفسی و دیگر معضلات روبه‌رو کرده است.


ادامه آتش‌سوزی 

فرماندار هویزه درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی در هورالعظیم به ایسنا گفت: آتش‌سوزی هورالعظیم در کشور عراق ادامه دارد، ولی از شدت آن کاسته شده است‌.
ثبوتی اظهار کرد: آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم همچنان ادامه دارد، اما شدت آن کمتر شده است.
وی افزود: با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده و طی نشست استاندار خوزستان با استاندار بصره، موضوع آتش‌سوزی در کشور عراق در حال پیگیری است.


مذاکراتی که طولانی شد

12 روز از شروع آتش‌سوزی در هورالعظیم می‌گذرد و مذاکرات ایران و عراق برای مهار آتش هنوز نتیجه عملی نداشته است.
محلی‌ها می‌گویند مذاکرات باید زودتر به نتیجه برسد، وگرنه کل هور از بین می‌رود و دود ناشی از حریق نیز نفس مردم را به شماره می‌اندازد. آنها می‌گویند آن بخش که در آتش سوخت، دیگر زنده نمی-شود. پس بهتر است مسئولان دو کشور هرچه زودتر دست بجنبانند و مانع پیشروی بیشتر آتش و درگیر شدن بخش بیشتری از تالاب شوند.


پوست گاومیش‌ها کنده شد؟

علاوه بر دردسرهایی که آتش و دود هور طی این چند روز برای شهروندان داشت در چند روز گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود مبنی بر این‌که آتش‌سوزی در هورالعظیم موجب کنده شدن پوست تعدادی از گاومیش‌های شهر رفیّع شده است.
روز پنج‌شنبه (21 تیر) تصاویری از 3 رأس گاومیش که ظاهرا پوست آنها بر اثر آتش‌سوزی سوخته، به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و انتشاردهندگان این تصاویر مدعی شدند که این اتفاق مربوط به آتش‌سوزی اخیر در هورالعظیم است. برخی شهروندان ساکن شهر رفیّع به همشهری گفتند که آتش‌سوزی نیزارهای هورالعظیم باعث شد که پوست گاومیش‌های تشنه کنده شود. اما فرماندار هویزه در گفت‌وگویی تاکید کرد: آتش‌سوزی در هورالعظیم به دام‌های منطقه خسارت وارد نکرده و انتشار تصاویر سوختن تعدادی از گاومیش‌های رفیّع در آتش‌سوزی تالاب صحت ندارد.

«ناظم ثبوتی» توضیح داد: تصاویر منتشرشده مربوط به یک درگیری خانوادگی در چند ماه پیش در سوسنگرد است که یکی از طرفین درگیری، محل نگهداری گاومیش‌های خانواده دیگر را آتش زده و موجب سوختگی چند رأس گاومیش شده است.
ثبوتی گفت: بخش عمده آتش‌سوزی هورالعظیم در ایران نیست و آن مقدار هم که در ایران است، از رفیّع 17 کیلومتر فاصله دارد. در آن نقطه فقط هنگ مرزی مستقر است و در آن منطقه ممنوعه دامی وجود ندارد.
«کاظم بهدادمنش» نایب رئیس شورای شهر رفیّع نیز در گفت‌وگو با همشهری از بررسی این موضوع خبر داد و گفت: صحت و سقم این ماجرا در دست بررسی است و ما به دنبال مطمئن شدن از این وضعیت هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید