• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22913
+
-

«سرسنگ»؛ محله‌ای فراموش‌شده

اهالی محله«سرسنگ» مشکلات خود را با همشهری در میان گذاشتند

محله
«سرسنگ»؛ محله‌ای فراموش‌شده

هیفاء پردل| یزد - خبرنگار:

«سرسنگ» از محله‌های تاریخی یزد است که با وجود قدمت بالایی که دارد تاکنون آن‌طور که شایسته است مورد توجه مسئولان شهر قرار نگرفته و ساکنان آن از وضعیت خدمات شهری و سطح زندگی خود در این محله گلایه‏‏ دارند.
این محله که به دلیل تغییرات مناطق شهرداری و طرح تفصیلی جدید یزد در سرگردانی به سر می‏برد، در مجاورت خیابان مهدی (عج) و کوچه معروف «هرهر» واقع شده است.

سرسنگ به لحاظ موقعیت مکانی، از شمال به محله یعقوبی، از جنوب به محله جوی هرهر، از شرق به محله گنبد سبز و از غرب نیز به محله تاریخی مالمیر و سید فتح‌الدین رضا و قلعه کهنه محدود می‌شود.
علت نام‌گذاری این محله در کتب تاریخی واقع شدن آن در زمین‌های سفت و سخت ذکر شده است. عمده عناصر و بناهای شاخص این محله نیز آب‌انبار، مسجد و حسینیه سرسنگ هستند.ساکنان این محله با تاکید بر قدمت زیاد آن از مشکلاتی مانند وجود بناهای تاریخی در حال تخریب و خانه‏‏های مخروبه که حاصل بی‌توجهی مالکان و متولیان میراث فرهنگی است، ضعف خدمات شهری، نبود فضای سبز و پارک درون‌محله‌ای و همچنین آسفالت فرسوده معابر گلایه دارند.


فرسودگی آسفالت محله

یکی از ساکنان سرسنگ می‌گوید: محله با کمبودهای بسیاری از‌جمله فرسودگی آسفالت معابر اصلی و فرعی مواجه است که این مشکل در بسیاری از معابر شدیدتر و نیازمند توجه جدی مسئولان است.
«مرتضی زارع‏‏زاده» می‌افزاید: فرسودگی آسفالت منجر به ایجاد چاله‌هایی در معابر شده و با اندک بارندگی، شاهد تجمع آب‌های سطحی در این چاله‏‏ها و بروز مشکلاتی برای اهالی و رهگذران هستیم؛ این در حالی است که در محلات مجاور مانند گنبد سبز این مشکل رفع شده ولی به نظر این محله به فراموشی سپرده شده است.


بی‌توجهی به مخروبه‏‏ ها 

یکی دیگر از اهالی بیان می‌کند: بخش زیادی از محله سرسنگ شامل بافت‏‏های فرسوده است و این موضوع در سال‏‏های اخیر به علت بی‌توجهی بعضی مالکان و کم‏‏کاری و بی‎‎تدبیری مسئولان شدت بیشتری نسبت به قبل گرفته و باعث نازیبایی محله شده است.«محمدرضا سالارپور» ادامه می‌دهد: این تخریب‏‏ها نه‌تنها چهره محله را زشت کرده بلکه آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی متعددی برای اهالی به همراه دارد؛ چراکه به محلی برای پاتوق افراد ناباب تبدیل شده‏‏ است.
به گفته این شهروند، این خرابه‌ها خانه‏‏های اهالی را احاطه کرده است و مسئولان باید مالک آنها را برای ساماندهی این مخروبه‏‏ها شناسایی یا با تملک و تغییر کاربری آنها ملزومات اهالی محله را فراهم کنند.
سالارپور اظهار می‌کند: وسعت بعضی از خرابه‌ها به قدری زیاد است که لازم است شهرداری به حصارکشی آنها برای امنیت بیشتر اهالی اقدام کند و در مورد آنهایی که سست و در حال ریزش هستند، اقدامات عاجلی بیندیشد.


نبود چاه‌های جذبی
 
یکی از بانوان ساکن در محله سرسنگ که 20 سال در این محله سکونت دارد نیز در گفت‏‏وگو با همشهری می‌گوید: سرسنگ از محلاتی است که مسئولان آن را کاملاً فراموش کرده‌اند، به طوری که در جریان بارندگی در فصل زمستان با اندک نزولات جوی دچار آبگرفتگی و اختلال در تردد اهالی می‏‏شود.

«رقیه دهقانی» با بیان اینکه خانواده وی به دلیل مشکلات عدیده در محله قصد مهاجرت و نقل مکان از این محله دارند، می‌افزاید: البته با توجه به بالا رفتن نرخ مسکن هنوز قادر نیستیم در محله دیگری زندگی کنیم.
وی بر توجه مسئولان به مشکلات محله و اولویت‏‏بندی آنها برای رفع این مشکلات تاکید می‏‏کند و خواستار حفر چاه‏‏های جذبی در مناطق مختلف محله برای دفع آب‏‏های سطحی می‏‏شود.


بی‌توجهی به بناهای تاریخی

یکی دیگر از ساکنان سرسنگ هم عنوان می‎کند: این محله از محلات تاریخی شهر است و بناهای شاخصی مانند آب‌انبار، مسجد و حسینیه سرسنگ در آن وجود دارد که برای مرمت آنها بارها به میراث فرهنگی درخواست داده‎‎ایم، ولی تاکنون توجهی به آنها نشده و هر دفعه نبود اعتبار برای آن مطرح شده است.
«سید احمد حسینی» ادامه می‌دهد: این بناها دارای قدمت تاریخی بسیاری هستند و لازم است تا مانند دیگر محلات، اعتبار و توجه ویژه‌ای برای حفظ این مواریث تاریخی در نظر گرفته شود.


انباشت زباله در دل مخروبه‌ها

یکی دیگر از ساکنان سرسنگ می‌گوید: بسیاری از مخروبه‎‎های محله به دلیل نداشتن حصارکشی به مکانی برای انباشت انواع زباله تبدیل شده‌اند و بوی نامطبوع آنها فضای محله را پر کرده است.
«عبدالرضا آزادفر» می‌افزاید: با توجه به بافت قدیمی محله و وجود خرابه‌ها، این زباله‌ها باعث جمع شدن انواع حشرات موذی شده‎‎اند و مشکلات بهداشتی ایجاد کرده‏‏اند.


نبود فضای سبز 

یکی از بانوان مسن محله نیز از نبود فضای سبز در سرسنگ گلایه و اظهار می‏‏کند: وجود فضای سبز حتی با فضای فیزیکی اندک برای این محله از نیازهای اساسی است و باعث افزایش نشاط و شادابی اهالی می‌شود.
«سیده طاهره موسوی» اضافه می‎‎کند: یکی از فرزندان من در فهادان زندگی می‌کند که با وجود تاریخی بودن دارای فضای سبز زیبایی است. آرزو دارم چنین فضایی برای سرسنگ هم ایجاد شود تا ساکنان هم مفهوم شادی و سرزندگی را لمس کنند.


اختصاص یک میلیارد تومان برای آسفالت معابر 

مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد در مورد مشکلات این محله می‎‎گوید: سرسنگ با توجه به تقسیمات جدید یزد تحت پوشش منطقه تاریخی قرار گرفته و با توجه به اینکه مدت زمان اندکی از این تقسیم می‌گذرد، هنوز اقدام قابل‌توجهی برای آن صورت نگرفته است. «سید‌محمود کشفی‏‏پور» دلیل بی‏‏توجهی به این محله را بی‌اطلاعی مسئولان شهرداری منطقه تاریخی از ساختار و مشکلات محله عنوان می‎‎کند.
این مسئول اظهار می‏‏کند: با این حال قرار است در این محله در آینده یک مسیر جدید برای تسهیل تردد ایجاد شود که از خیابان مهدی شروع می‌شود و تا میدان شهیدان ادهمی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه می‎‎دهد: این طرح اکنون در دست مطالعه است و در آینده اجرایی خواهد شد.
به گفته وی، همچنین برای فرسودگی معابر برنامه آسفالت آنها در دستور کار قرار دارد و برای اجرای آن یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
کشفی‎‎پور می‎‎گوید: هیچ برنامه‌ای برای ایجاد پارک درون‌محله‌ای نداریم و با توجه به نزدیکی محله به پارک وحشی بافقی، نیازی به ایجاد پارک اختصاصی نیست، ولی برای بازپیرایی پارک وحشی بافقی 200 میلیون تومان اختصاص یافته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید