• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22915
+
-

دعوت به تماشای تاریخ قزوین

بصیری راد : موزه‌ها قابلیت نگهداری و نمایش آثار و اتفاقات و تغییراتی را که در طول تاریخ رخ می‌دهند، دارند

گزارش
دعوت به تماشای تاریخ قزوین

صبا محمدخانی|  قزوین- خبرنگار:

قزوین سرزمینی است که ذخایر نهفته تاریخی گرانبهایی دارد و تغییرات قابل توجهی را در سیر زمان از سر گذرانده است تا خود را به نسل‌های امروزی برساند. در استان موزه‌های تخصصی زیادی برای آشنایی افراد در عرصه‌های تاریخی، فرهنگی، مردم‌شناسی و هنری ایجاد شده است. موزه خط در چهلستون و موزه حکاکی سنگ در مسجد جامع موزه‌های تخصصی هستند. موزه هنر و پایداری در مورد دفاع مقدس، خانه تاریخی میریان‌زاده در خیابان مولوی، موزه حیات وحش در الوند، موزه اشیای تاریخی، موزه مردم‌شناسی مانند حمام قجر، موزه بلدیه در شهرداری که در رابطه با شهرداری و اشیای قدیمی مربوط به آن و معرفی شهرداران قدیمی و عوامل مربوط به مدیریت شهری است و سایت‌موزه بویین زهرا از جمله موزه‌های تخصصی در کل استان هستند. 
این موزه‌ها فقط محل نمایش اشیا نیستند و می‌توانند با آموزشی که از طریق اشیا و سایر لوازم انجام می‌شود در نحوه شکل‌گیری افکار و رشد فرهنگی جامعه اثرگذار باشند و در نهایت توسعه کشور را در پی داشته باشد. 


کارکرد موزه‌ها

در دنیای امروز که همه‌چیز ‌سرعت‌‌ گرفته است، افراد نیاز دارند گاهی موقعیت خود را در عرصه‌ای که زندگی می‌کنند‌ بشناسند و تغییرات فرهنگی و اجتماعی را که به‌راحتی قابل درک نیست، دریابند. موزه‌ها‌ جایی هستند که می‌توانند به این نیاز به طور اصولی و دقیق جواب دهند و افراد را به طور عینی با آنچه در گذشته بوده و تحولاتی که رخ داده است، آشنا سازند. این‌ها جملاتی است که مسئول موزه کاخ چهلستون در گفت و گو با همشهری بیان کرد. 
«سمیه بصیری راد » درباره ‌‌کارکرد موزه‌ها افزود: موزه‌ تنها فضایی برای نمایش اشیا‌ نیست. موزه با توجه به ذات ‌خود، می‌تواند به‌عنوان دانشگاه عمل کند. موزه‌ها قابلیت حفظ و نگهداری و نمایش اتفاقات، آثار و تغییراتی را که در طول تاریخ رخ می‌دهد، دارند. 

وی در ادامه افزود: کارگاه‌های آموزشی با توجه به محتوای موزه‌ها برای گروه‌های سنی مختلف تشکیل می‌شوند. کارگاه‌ها و همایش‌هایی ‌در داخل موزه برای اقشار گوناگون و برای آشنایی ‌ افراد با آثار و تغییرات دوره‌های گوناگون برگزار می‌شوند مانند موزه‌ها و کارگاه‌های خوشنویسی و عکاسی که هنرجوها می‌توانند حوادث و تغییراتی را که در رشته خود اتفاق افتاده است، از نزدیک ببینند و تحلیل و نقد خود را درکنار آثار انجام دهند. از طرف دیگر می‌توانند با الگو‌برداری از خطوط و آثار دیگر کارهای هنری خود را ارتقا دهند. مسابقاتی که در این زمینه در موزه‌ها برگزار می‌شود، سبب شناخت بیشتر افراد به‌خصوص کودکان و نوجوانان می‌شود. همچنین همایش‌های کوچک با حضور افرادی که اشیا‌ و آثاری مانند‌ لوازم و کتاب‌های تاریخی دارند و خواهان اهدای آنها به موزه‌ها هستند، برگزار می‌شود. 


نقش موزه‌ها در ارتقای کیفیت پژوهش‌ها

بصیری‌راد در زمینه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در موزه‌ها گفت: همکاری خاصی بین موزه‌ها و پژوهشگران وجود دارد و این همکاری به‌صورت متقابل است. موزه‌ها منابع و آثار را با حفظ امنیت لازم در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهند؛ لوازم و آثاری که می‌توانند کیفیت کار پژوهشگران را بالا ببرند. از طرف دیگر موزه هم می‌تواند منبعی از کار پژوهشگران و دانشجویان این عرصه تشکیل دهد تا بتوان تاریخچه و منبع مناسبی رادر داخل موزه تهیه و نگهداری کرد. 


قزوین، شهر موزه‌ها

مدیرکل ‌‌میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به همشهری می‌گوید: شهر قزوین 5 موزه دارد که هرکدام طبقه‌بندی‌شده هستند و اطلاعات خاصی را در اختیار همشهریان قرار می‌دهند. 
محمد علی حضرتی در ادامه می‌افزاید: موزه چهلستون که در مرکز شهر است یکی از این موزه‌هاست که این بنا از آثار به جای مانده مجموعه سعادت‌آباد است و در اواسط قرن دهم ه. ق به دستور ‌شاه تهماسب صفوی ‌‌ساخته شد. ‌ روی بدنه ‌‌داخلی و خارجی این بنا، 3 لایه نقاشی از دوره‌های مختلف تاریخ باقی مانده است. لایه اول آن‌در زمان ساخت بنا توسط خبره‌ترین هنرمندان صفوی نقاشی شده است. لایه دوم، در اواخر دوره صفوی توسط هنرمندان قزوینی نقش شده و از معدود آثار به جای مانده از مینیاتور سبک قزوین است و لایه سوم در دوره قاجاریه نقاشی شده است. 

حضرتی‌ها یکی دیگر از موزه‌های شهر را موزه سنگ معرفی می‌کند که ‌در محله فرهنگسرای ‌ شهید رجایی ‌ شهر قزوین قرار دارد و در این موزه‌حدود 4511 قطعه سنگ، 800 قطعه فسیل‌ مربوط به دوره‌های مختلف زمین‌شناسی و همچنین 300 قطعه از صدف‌های جانداران مختلف در فضایی به مساحت دویست متر مربع نگهداری می‌شود. این مجموعه دستاورد‌ تلاش‌های چندین ساله ‌ دکتر رسا ‌ است.  وی می‌افزاید: یکی دیگر از موزه‌های شهر موزه شهداست که با هدف ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و آشنایی نسل جوان با شهدا، و به همت بنیاد شهید در سال 1376 هجری شمسی در مساحتی بالغ بر 400متر و در 2 طبقه تأسیس شد. 

این مقام مسئول می‌گوید: با توجه به این که شهرستان قزوین از جمله شهرهای مهم مذهبی ایران است و مردم آن به ماه محرم و آیین سوگواری امام حسین ( ع) اعتقاد بسیار دارند، حسینیه امینی‌ها که از دیر باز به‌عنوان مکانی برای انجام این مراسم بوده ‌، برای معرفی فرهنگ عاشورایی قزوین انتخاب شده است. وی موزه خوشنویسی را از دیگر موزه‌های خوب شهر نام می‌برد و می‌افزاید: استان قزوین با داشتن پیشینه‌ای غنی در زمینه هنر خوشنویسی و وجود هنرمندان چیره‌دستی که ‌‌اکنون در این زمینه به خلق آثار ارزشمند مشغولند، به‌عنوان پایتخت خوشنویسی ایران شناخته شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید