کالبد شکافی یک فاجعه
رئیس پلیس راه کشور: منطقهای که حادثه در آن رخ داده جزو مناطق حادثهخیز سنندج است
رزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:
حادثه دلخراش برخورد یک دستگاه تانکر حامل مواد سوختی با یک دستگاه اتوبوس مسافربری سنندج-تهران در مبادی خروجی ترمینال شهر، بامداد چهارشنبه را تلخ و سیاه کرد. در این حادثه تاسفبار برخی از شهروندان که عموما سنندجی بودند در شعلههای آتش سوختند یا مجروح شدند. این تصادف که موجی از تاسف و تاثر را در کشور و بهویژه استان بهوجود آورد، پرسشهای زیادی را در ذهن مردم مطرح کرد. مانند همیشه نهادهای مختلف و مرتبط با حادثه دلایل گوناگونی را در مورد علت وقوع حادثه، از جمله عراقی یا ایرانی بودن تانکر نفت، وضعیت نامناسب محل تصادف، مرجع صدور مجوز تردد تانکر، تعداد کشتهها و مصدومان و بسیاری از مسائل دیگر اعلام کردند.
اظهارات یکی از شاهدان حادثه
یکی از شاهدانی که در صحنه حضور داشت درباره این حادثه دلخراش میگوید: اتوبوس مسافربری در خروجی ترمینال سنندج، در اتوبان دکتر حسینی توقف کرده بود تا مسافرانی را که بلیت نداشتند، سوار کند. تانکر نیز که حامل نفت خام بود، به دلیل نقص فنی از عقب به اتوبوس برخورد کرد و نفت خام روی اتوبوس پاشیده شد که کل اتوبوس به همراه یک وانت پیکان آتش گرفت.
«رزگار شریفی» عنوان میکند: اولین ماشین آتشنشانی در صحنه حادثه حاضر شد، اما به دلیل اینکه ذخیره آبی کمی داشت، نتوانست آتش را مهار کند تا این که دیگر خودروهای آتشنشانی به کمک آن آمدند. حتی یکی از شلنگها به منبع آب نمیخورد که دوباره شلنگ آوردند. اگرچه این اولین حادثه اتوبان دکتر حسینی سنندج نیست و در طول مدتی که این کمربندی افتتاح شده، چندین حادثه روی داده است، اما چون در حوادث قبلی هیچ یک از خودروها حامل نفت خام یا دیگر حاملهای انرژی نبود، عمق فاجعه تا این حد مشخص نبود.
این شهروند سنندجی بیان میکند: در کنار مهندسی غیر استاندارد این کمربندی، مهمترین عامل دیگری که میتوان آن را در بروز این حادثه دخیل دانست، مکانی است که با عنوان «تعویض پلاک» باعث باریک شدن اتوبان دکتر حسینی شده است.
بررسی حادثه از نگاه رئیس پلیس
رئیس پلیس راه کشور درباره این حادثه میگوید: منطقهای که حادثه در آن رخ داده جزو مناطق حادثهخیز در سنندج است که بارها راهنمایی و رانندگی استان در مورد آن به مسئولان منطقه تذکرات لازم را داده است.
سردار «محمدحسین حمیدی» به بیان جزئیات حادثه برخورد تانکر حامل مواد خطرناک با اتوبوس در سنندج میپردازد و عنوان میکند: حوالی ساعت 30 دقیقه بامداد چهارشنبه یک دستگاه اتوبوس مسافربری در حاشیه پایانه شهر سنندج در حال مسافرگیری بود که ناگهان یک دستگاه تانکر حامل مواد خطرناک از پشت سر با اتوبوس برخورد کرد.
وی بیان میکنند: این تصادف منجر به آتش گرفتن اتوبوس و مرگ 11 تن و مجروح شدن چند تن دیگر از شهروندان شد.
رئیس پلیس راه کشور میافزاید: یک کمیته ویژه فنی در محل حادثه با حضور معاون هماهنگی و مسئول بازرسی پلیس راه و معاون هماهنگی و مسئول بازرسی پلیس راهور در حال بررسی علت این حادثه هستند. موضوع نقص فنی وسیله نقلیه و سهم تمامی شرکتهای مرتبط در این خصوص در دست بررسی است و نتایج آن در روزهای آینده اعلام میشود.
سردار حمیدی عنوان میکند: در مبادی مربوطه همانند کمیسیون ایمنی راهها و کمیسیون عمران مجلس، جلسات ویژه برای این موضوع برگزار میشود و طبق قانون، رانندگی بیش از 9 ساعت رانندگان وسایل نقلیه عمومی ممنوع است و تانکرهای حامل مواد خطرناک نیز اگر سامانه نظارتی آنلاین نداشته باشند، اجازه تردد شبانه ندارند.
مسیر حرکت تانکر سوخت
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کردستان در این باره میگوید: پس از بررسیهای صورتگرفته مشخص شد تانکر ترانزیتی حملکننده سوخت از مبدأ کشور عراق به سمت بندر امام در حرکت بوده که حادثه تصادف رخ داده است.
«فاطمه کاهی» با اشاره به بررسیهای جدید صورتگرفته درباره تانکر سوختی که موجب کشته شدن تعدادی از هموطنان کُرد در سنندج شد، اظهار میکند: آنچه این تانکر حمل میکرد «مازوت» یا همان نفت کوره بود که به سمت بندر امام در حرکت بوده است.
وی بیان میکند: این تانکر متعلق به بخش خصوصی بود و به هیچ وجه متعلق به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیست. پیش از این شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرده بود که تانکر حامل سوخت نفت عراق به مقصد پالایشگاه کرمانشاه بوده است، اما پیگیریهای جدید از این شرکت نشان داد که محموله این تانکر مازوت و مقصد آن بندر امام بوده است.
تعداد کشتهها و مصدومان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بر اساس آمار دقیق از جانباختگان حادثه دلخراش برخورد اتوبوس مسافربری در ترمینال سنندج با تانکر حامل مواد سوختنی میگوید: به محض شنیدن خبر این حادثه، براساس تدابیر صورتگرفته، 15 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوسآمبولانس به محل حادثه اعزام شد و سریعا عملیات انتقال مجروحان حادثه به دو بیمارستان توحید و کوثر صورت گرفت.
«سیامک واحدی» بیان میکند: این حادثه 11 کشته و 7 مجروح به طور مستقیم داشته است. 4 نفر دیگر نیز به طور غیرمستقیم -که احتمالا در حال عبور و تردد در این مسیرها بودند- به بیمارستان انتقال یافتند که مجموعا 11 مصدوم بستریشده داریم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بیان میکند: مصدومان این حادثه اکثرا به صورت سرپایی مداوا شدند و دو نفر دیگر بستری هستند که حال عمومی آنها رضایتبخش است. همچنین هیچ مصدوم اعزامشده به بیمارستان فوت نشده است.
اسامی جانباختگان
اسامی جانباختگان حادثه دلخراش برخورد تانکر نفتکش با اتوبوس مسافربری در ترمینال نیز اعلام شد. این 11 نفر پارسا اصلانی، پرویز زمانی، پیمان زمانی، مسعود نصیری، مینا صداقت، سارا آئینه، پارسا آئینه، فواد سیفی، کامران مقبل، فرشاد مرادی و عبدالحسن طاهرویسی (راننده نفتکش) بودند.
مشکلات جاده
یک کارشناس ارشد شهرسازی درباره حادثه سنندج میگوید: تانکرهای سوخت سالهاست که منفعتشان به جیب تعداد انگشتشماری میرود و تمام ضرر و زیانشان برای مردم کردستان است. خروجی کمربندی با عدم مدیریت ارگان مربوطه آنقدر باریک شده است که با کوچکترین تصادفی فاجعه رخ میدهد.
«مسعود حبیبی» بیان میکند: اتوبوسهای مسافربری بعد از خروج از ترمینال در مکانی که هیچ امنیتی ندارد و بدون حتی کمترین شانه خاکی، برای سوار کردن چند مسافر بیشتر، توقف میکنند. این در حالی است که مرکز تعویض پلاکی که در نزدیکی این کمربندی است خود یکی از عوامل تصادف است.