• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22907
+
-

سمن‌های استان حمایت می‌خواهند

عبدالباسط شیخ احمدی| فعال اجتماعی :

تشکل‌های صنفی با کارکرد ویژه از سالیان دور در جوامع بشری به وجود آمده‌اند، اما تشکل‌های مدنی از نوع سازمان‌های غیردولتی، که اهداف اجتماعی و فرهنگی را دنبال می‌کنند، محصول دوران معاصرند که در جامعه توسعه‌یافته یا در حال توسعه می‌توانند رشد کنند. به عبارتی وجود نهادهای مدنی غیردولتی ریشه‌دار و بانفوذ در هر جامعه نشان‌دهنده توسعه‌مند بودن آنهاست. در کردستان در سال‎های اخیر، تشکل‎های مردمی رشد و توسعه بسیاری یافته‌اند که متناسب با نیازهای جامعه در هر مقطع وظایفی بر عهده دارند. با توجه به گسترش فضای اجتماعی و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی، رغبت به تشکیل گروه‌های مردمی برای مشارکت و انجام فعالیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی افزایش یافته است. ضرورت تشکیل سازمان‌های غیردولتی با استفاده از تجارب جهانی در سال‌های گذشته (1370 تا 1385) با عنوان نهادهای مدنی مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور بوده است. همچنین موضوع واگذاری بخشی از تصدی‌گری دولت به مردم و سیاست توسعه و ارتقای مشارکت مردم و بهره‌گیری از نهادهای مدنی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

موضوع رسمیت دادن و حمایت از فعالیت انجمن‌های علمی، موسسات غیر‌انتفاعی و مجامع غیرسیاسی در شهریور 1358، چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دولت موقت به تصویب رسید. نخستین گروه‌ها و تشکل‌های رسمی اما با رویکرد اجتماعی و اهداف زیست‌محیطی در سال‌های 1370 تا 1372 پدید آمدند. سازمان‌های غیردولتی با داشتن اساسنامه مدون بر سه مؤلفه مهم استقلال، غیرانتفاعی بودن و غیرسیاسی و صنفی بودن استوارند و اعضای این سازمان‌ها به این سه مؤلفه پایبند هستند. 
در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر افتتاح مکان شورای مشورتی سازمان‌های مردم‌نهاد به کمک استاندار در خبرگزاری‌ها منتشر شد. حال که جایگاه مشورتی این شورا را استاندار تعریف کرده است، ماهیت آن برای فعالان و نخبگان فکری هنوز مبهم است. پرسش این است: چند سازمان غیردولتی و مردم‌نهاد در کردستان حمایت و تکریم شده‌اند و با چه عنوانی در این چهار سال فعالیت کرده‌اند؟ مجمع مشورتی کجای این تعریف قرار دارد که در شهر سنندج مکان مشخصی هم به آن اختصاص داده شد؟ و چرا مردم از آن استقبال نکردند؟ 
تشکل‌های غیردولتی در کردستان از دیرباز سابقه خوبی داشته‌اند. اما به نظر می‌رسد از حامیان زیست‌محیطی، اجتماعی و مدنی حمایت بی‌رمقی شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید