• سه شنبه 12 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 25 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 02
سه شنبه 12 تیر 1403
کد مطلب : 228892
+
-

معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه ۱۱ از اجرای نخستین‌ها در ۳ سال اخیر در این منطقه خبر داد

حال خوب را هدیه دادیم

حال خوب را هدیه دادیم

«حمیدرضا عموزاده» معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱معتقد است اداره سلامت در سال های اخیر با تدوین سیاست‌های مدون و اجرای دقیق این سیاست‌ها درمناطق ۲۲ گانه توانسته است علاوه برعملی کردن سیاست‌های کلان مدیریت شهری درتوسعه نشاط و شادابی میان گروه‌‌های مختلف جمعیتی و دسترسی بیشترمردم به خدمات سلامت به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی نمره خوبی به دست آورد.

سلامت در منطقه شما دارای ویژگی‌های خاصی است. بیمارستان لقمان و فارابی به دلیل نوع پذیرش بیمارانی که دارند شرایط خاص خود را دارند. چه اقداماتی در گذشته برای اینکه دغدغه‌های افراد همراه با بیمار کاهش یابد و به اصطلاح حالشان خوب شود انجام گرفته است؟
این نکته را قبول دارم. ما درمنطقه خودمان بیمارستان‌های زیادی داریم که همراهان بیمارانی که عمدتا از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند در اطراف بیمارستان بیتوته می‌کنند. در گذشته صرفا به دنبال این بودیم که یک همراه‌ سرا داشته باشیم تا افرادی که برای درمان به بیمارستان‌های منطقه می‌آیند جای خواب وغذای گرم برای خوردن داشته باشند و دیگرشاهد چادر زدن آنان درمحیط‌های اطراف بیمارستان که منجر به بروز مشکلاتی درمنطقه می‌شد نباشیم. هدفمان این بود که افراد غیر از درمان بیمار خود دغدغه دیگری نداشته باشند. با وجود این اقدامات متوجه شدیم هنوز جای خالی جدی دربرخی موضوعات داریم که باعث می‌شد شاهد آرامشی که انتظار آن را داشتیم در خانواده همراهان بیماران نباشیم.
می‌دانیم هنگامی که فرد همراه بیمار روحیه خوبی نداشته باشد یا دغدغه‌های مختلفی برای او به وجود بیاید، فشار روانی همراه بیمار به بیمار انتقال می‌یابد که می‌تواند در روند و درمان بیمار تاثیر منفی بگذرد و آن نتیجه‌ای که باید از درمان حاصل شود به دست نیاید.

چه تغییری در این روند ایجاد شد؟
در۳ سال اخیر، به موضوع سلامت روان همراهان بیماران توجه کردیم و با همفکری همکارانمان در اداره سلامت به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌های شاد ومفرح کوتاه ۵ دقیقه‌ای را برای کودکانی که همراه بیماران بستری شده هستند اجرا کنیم. حتی در داخل بیمارستان‌هایی که امکان آن را داشتیم وسیله بازی برای بچه‌ها پیش بینی کردیم تا بچه‌ها بازی کنند و شاد باشند. این برنامه‌ها کمک کرد که حال همراهان بیماران خصوصا بچه‌ها خوب شود و به حداقل برسد.

این اقدامات ارزنده است اما گروه‌های دیگری مانند افراد دارای معلولیت هم در منطقه شما کم نیستند. دبیرخانه تشکل‌های افراد دارای معلولیت هم در منطقه شما قرار دارد. برای این طیف چه اقداماتی انجام شده است؟
هر جشنی که برای افراد دارای معلولیت می‌توانستیم بگیریم که می توانست باعث افزایش شادی و نشاط آنان شود را برگزار کرده‌ایم. این را به روایت آمار و مستندات عرض می‌کنم. در ۳ سال گذشته حجم برنامه‌های خاص افراد دارای معلولیت رشد چند برابری داشته است و بسیاری از افراد جامعه معلولان ساکن منطقه در حداقل چند برنامه برگزار شده شرکت کرده‌اند.
بسیاری از برنامه‌‌های ما در استیج‌های خیابانی برگزار شده است تا دسترسی افراد به آن بیشتر شود. برای نخستین بار درسال های گذشته توانستیم برای کودکان پروانه‌ای مراسمی شاد و خاطره انگیز برگزار کنیم که بازتاب خوبی در میان اعضای جامعه پروانه‌ای‌ها داشت. این اقدام در راستای رویکرد اداره کل سلامت و شهرداری تهران برای ایجاد حال خوب زندگی میان همه اقشار جامعه انجام شده است.

برای مردم به عنوان بزرگ‌ترین گروه جمعیتی که با آن سروکار داریم چه فعالیت‌‌هایی برای ساختن حال خوب طراحی و اجرا کردید؟
ما اقشار محرومی درمنطقه خودمان داریم که مشکل پرداخت هزینه‌های بهداشتی و درمانی دارند و به این دلیل کمتر به پزشک مراجعه می کنند. درگذشته به شکل موردی برنامه‌‌هایی را درقالب درمانگاه‌‌های یک روزه اجرا می‌کردیم اما، در رویکرد جدید طراحی شد که درطول سال با مشارکت گروه‌‌های جهادی و پزشکان خیر درهر ماه یک روز به شکل کامل تیم‌‌های پزشکی به این قشر از مردم که نیازمند استفاده ازخدمات سلامت محور هستند خدمات خود را به شکل رایگان ارائه می‌کنند تا پیام‌آور حال خوب در این گروه از مردم باشند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید