• سه شنبه 12 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 25 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 02
سه شنبه 12 تیر 1403
کد مطلب : 228868
+
-

نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر از اولویت پیشگیری درمان می‌گوید

رسیدن به قله با شهروند مشارکت‌جو و سالم

رسیدن به قله با شهروند مشارکت‌جو و سالم

یکی از اقداماتی که در دوره سه‌ساله مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفت، موضوع مردمی کردن اداره شهر و مشارکت‌پذیرکردن شهروندان در روند اداره امور شهرداری است؛ موضوعی که گرچه در طول سال‌های گذشته بر آن تاکید می‌شد اما کمتر اقدام عملی برای تحققش صورت گرفته بود. با نگاه جامع و مبتنی بر تفکر در شورای اسلامی شهر تهران و اجرای دقیق اهداف شهردار تهران در این حوزه ازسوی اداره کل سلامت شهرداری تهران، زمینه‌‌های مشارکت‌جویی شهروندان در برنامه‌‌های سلامت محور شهرداری محقق شده است. به گواه آمار و مستندات اکنون طیف های وسیعی از مردم در فرایند دریافت خدمت، ارائه خدمت و همکاری در روند بهبود خدمت رسانی با شهرداری همکاری می‌کنند. به این بهانه با «مهدی بابایی» نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

یکی از موضوعاتی که شورای شهر تهران در ریل‌گذاری جدید مدیریت شهری به دنبال تحقق آن بوده است، موضوع شهروند سلامت با تعریفی جدید از سلامت بوده است.
سلامتی که شورای شهر و مدیریت شهری به دنبال آن بوده‌‌اند نیازمند بایسته‌ای است که مهدی بابایی درباره‌آن اینطور توضیح می‌دهد: «دستگاه‌های مختلفی در حوزه سلامت متولی هستند اما شهرداری تهران برای حرکت به سمت مدیریت شهری موثر و تاثیرگذار و شهروندانی سلامت در همه ابعاد آن باید چند موضوع را به شکل خاص دنبال کند. فکر می‌کنم شهر و شهروندانی بر یکدیگر تاثیر مثبت می‌گذارند که زمینه‌های تعامل دو سویه با هم داشته باشند. در این مسیر شهروندی سالم است که سلامت جسم و روان داشته باشد. از این رو در شهرداری وظیفه خود می‌دانیم که به متولیان امر در حوزه سلامت با اجرای برنامه‌هایی که بتواند این مهم را محقق کند کمک کنیم.»
اوبا بیان اینکه شهرداری در مسیر تحقق ساخت شهروند سلامت توانسته است گام‌‌های موثری را درسال‌های اخیر بردارد ادامه می‌دهد: «با توجه به این مهم، اغلب برنامه‌های فرهنگی و آموزشی شهرداری تهران و اداره کل سلامت درسال‌های اخیرمعطوف به حوزه سلامت روان و توجه به این حوزه طراحی و برنامه‌ریزی شده است.»

پیشگیری؛ نه درمان بیماری
بابایی به موضوع مهم دیگری در حوزه سلامت روان اشاره می‌کند و می‌افزاید:«از این نکته نباید غافل بود که فرهنگ‌سازی در حوزه پیشگیری در راستای سلامت جسم ازماموریت‌هایی است که اداره سلامت شهرداری آن را برعهده گرفته است اما مسئولیت درمان جسم و تن افراد به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. ما در شهرداری تنها به حوزه پیشگیری ورود کرده‌ایم و برنامه‌ای برای درمان بیماران نداریم.» نایب‌رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به آثار مثبت اقدامات انجام‌شده مدیریت شهری درکاهش ورودی تعداد بیماران به مراکز درمانی و بیمارستانی اشاره می‌کند و با تاکید بر اینکه این سیاست باید به شکل جدی در دیگر مجموعه های متولی حوزه سلامت نیز دنبال شود می‌افزاید: «معتقدیم پیشگیری در راستای جلوگیری از بروز بیماری کمک شایان توجهی به سیستم بهداشت و درمان برای کاهش ورودی بیمار به مراکز بیمارستانی و درمانی کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع در سال‌های اخیر نگاه خاصی به حوزه آموزش سلامت و ارتقای آن میان مخاطبان در برنامه‌های مدیریت شهری داشته‌ایم و توانسته‌ایم گام‌‌های ارزشمندی را در این مسیر برداریم و باری را از دوش نظام سلامت برداریم. استمرار این روند که در زمره مسئولیت‌های اجتماعی شهرداری تهران است باید به یک رویکرد عمومی در مجموعه های مختلف و مرتبط به حوزه سلامت در کشور تبدیل شود.»

سیاستگذاری ارتقای سواد سلامت
او توضیح بیشتری در این باره می‌دهد؛«محوری‌ترین اقدامی که در حوزه پیشگیری انجام شده است، توجه به سلامت روان شهروندان است. درسیاست‌گذاری کلان مدیریت شهری در ۳ سال گذشته، ارتقای سواد سلامت شهروندان در ابعاد مختلف و آموزش شهروندان درباره اهمیت حفظ سلامتی خود از موضوعات جدی بوده است که شورای شهر، شهرداری و اداره سلامت آن را دنبال کرده‌اند. اکنون می‌توان گفت بخشی از سیاست‌گذاری‌های انجام شده در این مسیر محقق شده است اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم. می‌توان این فاصله را با توانی که در همکاران اداره کل سلامت و فرهنگی و اجتماعی شهرداری می‌بینیم به سرعت بپیماییم.»
بابایی فراهم کردن زمینه‌های مشارکت‌جویی مردم درفعالیت‌های سلامت محور را زمینه‌ساز سرعت بخشیدن به قله‌های هدفگذاری شده درشهرداری دانست و با بیان اینکه برای تسهیل در تحقق این هدف و ایجاد هم افزایی میان دستگاه‌های متولی سلامت موضوع تشکیل قرارگاه سلامت در شورای شهر دنبال می‌شود ادامه داد: «بر این باوریم که شهرداری در حوزه سلامت روان نیازمند تقویت بیشتری است. از این رو، یکی از طرح‌هایی که اکنون درشورای شهر دنبال می‌کنیم موضوع تشکیل شورای عالی سلامت است که در قالب یک قرارگاه تلاش می‌کند هم افزایی میان متولیان امر را در حوزه سلامت داشته باشد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید