• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 10 تیر 1403
کد مطلب : 228480
+
-

حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی

ضرورت تأکید بر گفتمان مشارکت

ضرورت تأکید بر گفتمان مشارکت

بعد از شهادت رئیس‌جمهور محبوب و پرتلاش، آیت‌الله رئیسی و همراهانشان که باعث یک صدمه روحی و غم بزرگ برای مردم ایران شد، فقدان یک مسئول خدوم و یک مدیر باکفایت بیش از هر زمان برای مردم محسوس شده بود.در این شرایط مردم با مشارکت در پویشی به نام «چله خدمت» تلاش در ترویج مسلک رئیس جمهور شهید دارند. حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه توضیح بیشترمی دهد.

خدمت، مقاومت و مشارکت؛ سه ضلع یک مثلث گفتمانی
تبیین ابعاد مختلف مبانی نظری دولتمرد طراز انقلاب از یک سو و به میدان آوردن مردم و گروه‌های خودجوش برای استمرار فرهنگ خدمت‌رسانی از سوی دیگر به‌عنوان دغدغه نیروهای جبهه انقلاب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. عقلانیت انقلابی دغدغه‌مندان و فعالان جهادی حاکی از برجستگی گفتمان خدمت و لزوم استمرار آن در شرایط کنونی کشور بود. همچنین به‌دلیل شرایط جهان و ظلم مضاعف صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، ضرورت توأم‌شدن گفتمان خدمت و گفتمان مقاومت احساس می‌شد. از سوی دیگر ضرورت حضور مردم و مشارکت آنها برای تشکیل دولت جدید، خصوصا با توجه به فشارهای اقتصادی اضطراری موجود در معیشت بعضی از سطوح جامعه اقتصادی و کاهش انگیزه حضور آنان پای صندوق رأی، ضرورت تأکید بر گفتمان مشارکت را نشان می‌داد. این سه گفتمان یعنی خدمت، مقاومت و مشارکت، 3 ضلع یک مثلث جامع گفتمانی را تشکیل داد که باید در فضای ذهنی جامعه پررنگ‌تر شده و مطالبه آن توسط مردم مورد توجه قرار بگیرد.

ثبت بیش از ۲۶۰ هزار کنشگر
در همین راستا ستادی به نام ستاد چله‌خدمت توسط فعالان جهادی در جبهه انقلاب اسلامی و با حضور تشکل‌های مردمی فعال در حوزه فرهنگ و تبلیغ تشکیل شد و ابعاد مختلف خدمت‌رسانی توسط مردم و گروه‌های مردمی، در کنار استمرار خدمات دولت سیزدهم مورد پیگیری قرار گرفت. فراخوان گسترده‌ای در سطح کشور انجام شد و بحمدالله بخش‌های قابل توجهی از مردم و مسئولان، به‌ویژه گروه‌های جهادی، هیئت‌های مذهبی، مساجد، طلاب و دانشجویان  انقلابی پای کار آمدند. حاصل این هم‌افزایی ارزشمند ثبت بیش از ۲۶۰ هزار کنشگر و انجام حدود ۴ میلیون خدمت ریز و درشت در این مدت کوتاه بود و طبیعتا بخش قابل توجهی از اقدامات در سامانه ثبت نشده است. پیش‌بینی می‌شود معادل همین اندازه خدمت بدون اعلام و ثبت صورت گرفته باشد که حکایت از خدمت خالصانه و قربت الی‌الله است که این امر زنده‌بودن فرهنگ جهاد و خدمت‌رسانی را در جامعه ایرانی نشان می‌دهد.

استمرار خدمات دولت سیزدهم پس از شهادت رئیس دولت
در پویش عظیم چله خدمت یک‌بار دیگر به همه ثابت شد که مردم ایران، خونگرم، خدمتگزار و دلسوزند و نسبت به مشکلات و مسائل اطراف‌شان بی‌تفاوت نیستند. مردم ما به این فرمایش تاریخی پیامبرشان توجه دارند که: هر کسی که صبح کند و اهتمامی به امور مسلمین نداشته باشد، مسلمان نیست . در کنار این خدمت‌رسانی گسترده، استمرار خدمات دولت سیزدهم پس از شهادت رئیس دولت را شاهد بودیم که اتفاقی خوش‌آیند و امیدوارکننده برای مردم است. حدود ۴۷۰۰ پروژه ریز و درشت دولتی هم در همین مدت کوتاه به بهره‌برداری رسید.

یک‌اختتامیه به یادماندنی اختتامیه این پویش عظیم در روز عید غدیر بود که جشن کیلومتری در سراسر کشور به طول بیش از ۳۰۰کیلومتر برگزار شد. فقط ۱۵ هزار دیگ غذا در نقاط مختلف کشور توسط محبان امیرمومنان ع برپا شد و این جشن عظیم در تاریخ جشن‌های بشریت بی‌سابقه بود و بزرگ‌ترین عید غدیر تاریخ جهان به‌شمار می‌آید. در جشن غدیر امسال تهرانی ها حدود ۵ هزار گروه مردمی موکب خدمت بر پا کرده و رقابتی ماندگار در خدمت‌رسانی را رقم زدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید