• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 11 تیر 1403
کد مطلب : 228691
+
-

ضد‌خارجی

پست دروازه‌بانی در باشگاه استقلال هیچ وقت به گلرهای خارجی نیامده و آبی‌ها خاطره خوبی از این انتقال‌ها ندارند

در میان اخبار مختلف نقل‌وانتقالاتی، خبر جذب یک دروازه‌بان 29ساله بوسنیایی برای باشگاه استقلال، یکی از عجیب‌ترین اخباری بود که باعث تعجب اهالی فوتبال به‌خصوص هواداران استقلال شد. آبی‌ها فصل گذشته سیدحسین حسینی را در اوج آمادگی دیدند و این دروازه‌بان که بازوبند کاپیتانی استقلال را هم بر بازو می‌بندد، فصل درخشانی را در دروازه سپری کرد. او با بسته نگه‌داشتن دروازه تیمش در 18بازی، رکورددار کلین‌شیت در فصل گذشته بود و همچنین با کسب بهترین امتیازها از سایت متریکا به‌عنوان بهترین دروازه‌بان فصل هم برگزیده شد. اما واکنش مسئولان استقلال به این درخشش چه بود؟ آنها باب مذاکره را با یک دروازه‌بان خارجی باز کردند و خیلی زود همه باخبر شدند که ودران کیوسفسکی دروازه‌بان 29ساله اهل بوسنی با استقلال به توافق کامل رسیده و آماده حضور در تهران است. هواداران استقلال اعتقاد دارند با حضور سیدحسین حسینی اختصاص دادن یک سهمیه بزرگسال به دروازه‌بان اصلا منطقی نیست و این اعتراضات مدیران استقلال را در یک تردید بزرگ قرار داده است. اما ظاهرا مذاکره با کیوسفسکی به مرحله‌ای رسیده که پشیمانی مسئولان باشگاه می‌تواند عواقبی برای استقلالی‌ها داشته باشد. استقلالی‌ها اگرچه هنوز قرارداد رسمی کیوسفسکی را امضا نکرده‌اند اما برگه‌ای را به او داده‌اند که به‌منزله قرارداد تلقی می‌شود. استقلال برای گلر بوسنیایی پیشنهاد رسمی با جزئیات کامل ارسال کرده که زیر این پیشنهاد امضای مدیرعامل باشگاه وجود دارد.
گلر بوسنیایی نیز این پیشنهاد را امضا کرده و به باشگاه استقلال فرستاده که در اسناد باشگاه موجود است. براساس قوانین نقل‌وانتقالاتی فیفا، پیشنهاد رسمی ارسال‌شده به‌منزله قرارداد محسوب می‌شود و درصورت لغو همکاری با استقلال اگر گلر بوسنیایی به فیفا شکایت کند، می‌تواند حقوق خود را به‌طور کامل دریافت کند. این اتفاقی است که پیش‌ترها دقیقا در مورد 2دروازه‌بان خارجی دیگر هم برای باشگاه استقلال رخ داد و آنها از قراردادهای مشابه‌ خود با گلرهای خارجی ضررهای فراوانی را متحمل شدند. جالب است که در تاریخ باشگاه استقلال 4دروازه‌بان خارجی با این تیم قرارداد بسته‌اند اما از میان 3دروازه‌بان خارجی که در 50سال اخیر با این تیم قرارداد بسته‌اند فقط یک نفر برای استقلال به میدان رفته و بقیه حتی یک دقیقه هم بازی رسمی برای استقلال در کارنامه ندارند!

   دکورهای گران‌قیمت نیمکت
پیش از اتفاقات امسال و مطرح‌شدن نام ودران کیوسفسکی، آخرین دروازه‌بان خارجی استقلال یک گلر‌ برزیلی به نام رافائل داسیلوا بوده است؛ دروازه‌بانی با سابقه بازی در تیم‌های گرمیو، فلومیننزه و بوتافوگو که تابستان۱۳۹۳ با قراردادی یک‌ساله به جمع یاران قلعه‌نویی اضافه شد تا ذخیره محسن فروزان باشد. او هرگز در بازی‌های رسمی به میدان نرفت و تنها در یک دیدار مقابل تراکتور در مسابقات جام شهدا که پیش از آغاز فصل برگزار می‌شد درون چارچوب استقلال قرار گرفت. آن دیدار با برتری 2بر یک تراکتور به پایان رسید تا رافائل داسیلوا حتی در همان تک‌بازی دوستانه هم با استقلال نتیجه خوبی نگیرد. پیش از این دروازه‌بان برزیلی، یک گلر استرالیایی ناشناخته هم در سال1391 به استقلال آمده بود تا ذخیره مهدی رحمتی باشد. لیام ردی هم ‌جز بازی‌های دوستانه، هرگز در مسابقات رسمی و حتی جام‌حذفی برای استقلال به میدان نرفت و در پایان نیم‌فصل از جمع آبی‌ها جدا شد. قرارداد این دروازه‌بان استرالیایی 160هزار دلار بود که او بعد از شکایت از باشگاه استقلال این مبلغ را تمام‌وکمال دریافت کرد؛ درست مثل داسیلوا که او هم بدون بازی رسمی برای استقلال، تمام مبلغ قراردادش را از این باشگاه گرفته بود.

   همبازی طالب‌لو و یک لهستانی مرموز
سال‌های پس از انقلاب علاوه بر لیام ردی و داسیلوا که با سرگذشت آنها آشنا شدید، یک دروازه‌بان خارجی دیگر هم به استقلال پیوسته که این یکی در 22بازی رسمی از لیگ برتر برای آبی‌ها بازی کرده است. جورج توپالوویچ صربستانی در لیگ چهارم (84-1383) استقلالی شد و در کنار وحید طالب‌لو جمع دروازه‌بان‌های اول و دوم استقلال را در آن فصل کامل کرد. این گلر 192سانتی‌متری سابقه بازی در تیم امید صربستان را هم داشت و در لیگ ایران طی 22بازی 6بار کلین‌شیت کرد. جالب اینکه لیام ردی، داسیلوا و توپالوویچ همگی در دوران مربیگری امیر قلعه‌نویی به استقلال پیوستند و در این سال‌ها فقط قلعه‌نویی بود که به گلرهای خارجی دل می‌بست. به جز این 3دروازه‌بان، استقلال فقط یک‌بار گلر خارجی گرفته بود که این اتفاق مربوط به نخستین سال تاسیس باشگاه یعنی 1324 بوده است. پیر کارلو لهستانی دروازه‌بانی است که نام او به‌عنوان دروازه‌بان استقلال طی سال‌های 1324 تا   1335 در تاریخ ذکر شده است. با توجه به 11سال حضور مستمر در استقلال، ظاهرا او نقش مهمی در این تیم داشته است. جالب اینکه بعد از جدایی پیر کارلو در سال1335 استقلالی‌ها تا سال1379 طی44سال حتی یک بازیکن خارجی هم نداشتند تا اینکه رافت قلی‌اف از آذربایجان جذب این تیم شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید