• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
یکشنبه 3 تیر 1403
کد مطلب : 228047
+
-

یک مجوز جذاب برای واردات خارجی‌ها

برخی کالاها درمانی- مراقبتی هستند و تنوع این حوزه هم بسیار زیاد است، به همین دلیل با کالاهای موجود نمی‌توانیم نیاز و خواسته بازار را پاسخ بدهیم. این نکته را موسی احمدزاده، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران مطرح می‌کند و معتقد است که در شرایط محدودیت و ممنوعیت واردات، جذابیت برای قاچاقچی ایجاد می‌شود و چیزی جز به خطرافتادن سلامت جامعه را به همراه ندارد.
او البته به یک اتفاق خوب برای عبور از این چالش اشاره می‌کند و می‌گوید: چند روز پیش مصوبه شورای گفت‌وگو برای واردات بالک (واردات به‌صورت بشکه‌ای و بسته‌بندی در داخل کشور) و کالاهایی که توانایی تولید آن در داخل کشور وجود ندارد، مورد توافق قرار گرفت. از هفته گذشته هم واردات این محصولات آغاز شده است.
احمدزاده شرط توسعه صنایع را برقراری توازن میان صادرات و تولید می‌داند و تأکید می‌کند: در جوامع توسعه‌یافته با دسترسی باز، اختیار انتخاب هر برندی با مشتری است؛ مشابه سیاستی که در کشور چین هم اجرا شد. آنها مرزهای کشورشان را باز کردند و رشد صنایع‌شان رقم خورد. اینکه مرزهای کشور را ببندیم تا فقط کالای ایرانی فروخته شود، صنایع را دچار عقب‌ماندگی می‌کند.
این فعال حوزه آرایشی- بهداشتی ادامه می‌دهد: در این شرایط رقابت و تخریب خلاق وجود ندارد که منجر به شکوفایی صنعت شود. ضمن اینکه همسو با آن قاچاق هم رشد می‌کند. فروشندگان هم اجناس قاچاق را که معمولا قیمت کمتری نسبت به کالاهای تولیدی دارند، ترجیح می‌دهند و این یک آسیب جدی است. دیگر چند دهه پیش نیست که فقط یک شامپوی تخم‌مرغی داشته باشیم و مردم هم تنها یک انتخاب داشته باشند. الزام مشتری به خرید محصولات محدود درست نیست؛ باید تولید ملی داشته باشیم و از آن حمایت کنیم اما برای شکوفایی صنعت باید بوروکراسی و خودتحریمی حذف شود؛ در تسهیلات بانکی، مالیات و بیمه تسهیل‌گری کنند. تولیدکنندگان به خوبی می‌دانند که با رقبای بین‌المللی چطور رقابت کنند.
به تاکید احمدزاده، نسل جوان هوشمند است و در سوشال مدیا همه‌‌چیز را می‌بیند، به همین دلیل بستن مرزهای کشور اشتباه است و باید اتوبان دو‌طرفه ایجاد کرد. تولید هم باید ذائقه و سلیقه آنها را درنظر بگیرد. این مهم با مصوبه واردات بالک و کالاهایی که توانایی تولید آن در داخل کشور هست محقق خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید