• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 10 تیر 1403
کد مطلب : 228653
+
-

ابرچالش «پسماند سراوان» همچنان به قوت خود باقی است

از حدود 40سال پیش دفن زباله در جنگل‌های سراوان رشت به یک ابرچالش غم‌بار برای استان و حتی کشور تبدیل شده است.
نسیم طواف‌زاده، فعال محیط‌زیست استان گیلان به تسنیم گفت: درخصوص پسماند سراوان از ابتدای دولت سیزدهم کارهایی انجام شده است؛ اما این موضوع که بگوییم اصلا پسماندی به سراوان وارد نمی‌شود، درست نیست. البته اعلام شده است که یک مرکز دفن پسماند انتخاب شده، اما مکان آن هنوز اعلام نشده است. مشخص نیست که چه زمانی این سایت ساخته می‌شود و شروع‌به‌کار می‌کند؛ اما اگر این مکان انتخاب شده باشد، مشکلاتی که با مردم منطقه و چالش‌های اجتماعی وجود دارد حل شده باشد و آزمایش‌های زمین و خاک نیز انجام شده باشد، برای ساخت چنین سایتی نیاز به ژئو ممبران داریم که شرکت‌های داخلی ما تولیدکننده ژئو ممبران نیستند؛ بنابراین برای واردات آن نیاز به ارز داریم؛ ولی قرار است این پول از کجا تامین شود؟
او گفت: اما و اگرهای این پروژه بسیار زیاد است و چون شفاف درخصوص آن اطلاع‌رسانی نمی‌شود، نمی‌توان تأیید کرد که چنددرصد پیشرفت حاصل شده است. سایت سراوان 30سال پیش به‌عنوان یک مرکز دفن پسماند موقت طراحی شد و تا همین چند سال پیش روی یادداشت‌ها و نامه‌هایی که درخصوص این منطقه بود، همچنان به‌عنوان منطقه موقت سراوان از آن یاد می‌شد. زمانی هم که شما به یک پروسه به چشم موقت نگاه می‌کنید، مدیریت‌نکردن آن توجیه‌پذیر می‌شود. سال‌ها طول کشید تا این رویکرد تغییر کند و به این نتیجه برسند که نگاه موقت به سایت پسماند سراوان باید تغییر کند. منطقه باید دارای تصفیه‌خانه شیرآبه باشد. بین 8 تا 12 لیتر بر ثانیه خروجی شیرآبه سراوان است؛ درحالی‌که تصفیه‌خانه‌ای که پس از کشمکش‌های فراوان ساخته شد، توان تصفیه 3 لیتر بر ثانیه را داشت. یک طرح جایگزین هم برای شیرآبه‌ها وجود داشت و پیشنهاد شد که در این منطقه یک تالاب مصنوعی ایجاد شود که به نتیجه نرسید.
نسیم طواف‌زاده گفت: یک مؤلفه که می‌تواند به حل معضل پسماند سراوان کمک کند، جایگاه‌های حدواسط است که یک نمونه آن کارخانه کود آلی است. ما اکنون در رشت کارخانه کمپوست داریم که قرار بود زباله‌های رشت را به کمپوست تبدیل کند؛ اما مدل کارخانه به شکلی است که در شرایط آب‌وهوایی این منطقه میزان محدودی را می‌تواند به کمپوست تبدیل کند. هزینه‌ای هم که دولت برای آنجا متقبل شد تا حجم بیشتری از پسماند تر به کمپوست تبدیل شود، با عملکرد نامناسب شهردار وقت به نتیجه‌ای نرسید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید