• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220905
+
-

کوه زباله سراوان آب می‌شود

در نزدیکی شهر رشت منطقه‌ای وجود دارد که کوهی 100متری از زباله را در خود جای داده است. کوهی که هر سال بر ارتفاع آن افزوده می‌شود، نامش سایت پسماند زباله سراوان است.
 دامنه آسیب‌های زیست‌محیطی و انسانی سراوان از روستاهای اطراف شروع و تا رشت و دیگر شهرهای استان گیلان همچنان ادامه دارد.
آلودگی مستقیم و غیرمستقیم منابع آبی ناشی از جریان شیرابه زباله‌های این کوه عظیم است. روزانه بین۸۰۰ تا هزار تن زباله شهری و روستایی به سایت پسماند سراوان حمل و دفن می‌شود. این پروسه از 40سال پیش تا‌کنون ادامه دارد و در فصل گرما اهالی روستاهای کچا، گلسرک و... از هجوم حشرات موذی کلافه می‌شوند و انواع بیماری و زخم‌های پوستی به سراغشان می‌آید.
حالا اما محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور از پیشرفت ۸۴درصدی بهسازی سایت پسماند سراوان در استان گیلان خبر داده و گفته است: جانمایی محل جدید انجام شده و بیشتر به همان منطقه سرویس می‌دهد اما ممکن است کمک کار سایر مناطق هم باشد. ساماندهی لندفیل پسماند سراوان رشت از دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم در گیلان بوده که با شروع به‌کار دولت این پروژه هم شکل اجرایی به‌خود گرفت.
 معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به عمق ۱۰۰متری زباله در برخی از مکان‌های محل دفن زباله در سایت سراوان رشت اضافه کرد: تاکنون ۱۲هکتار از این سایت ساماندهی شده و حدود 3 تا 4 هکتار باقیمانده نیز به‌سرعت ساماندهی می‌شود.
محسن منصوری اعلام کرد: با ساماندهی بخش اعظم سایت سراوان فقط منطقه کوچکی باقی می‌ماند که طی یكي دو سال آن هم بهسازی و پاکسازی می‌شود.تأسیس زباله سوز یکی دیگر از برنامه‌های مهم زیست‌محیطی گیلان است و پیمانکار برای احداث زباله سوز فعال و مشغول به‌کار شد. دولت هم در این رابطه تعهدی داشت و درواقع این پروژه کار مشارکتی بین دولت، شهرداری و بخش خصوصی بود که در این رابطه تا‌کنون حدود ۹میلیون دلار منابع تأمین و پرداخت شد.
گفتنی است، براساس گزارش‌های منتشر شده روزانه بیش از هزار تن زباله شهر رشت و مناطق اطراف به پهنه سراوان وارد می‌شد و دپوی چندین ساله زباله در سراوان خطرات زیست‌محیطی و بهداشتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده بود.
حل معضل پسماند سراوان رشت با روی کار آمدن دولت سیزدهم از حالت نمایشی به ادبیات جهادی و میدانی تبدیل شد تا جایی که در سفر استانی سیدابراهیم رئیسی به گیلان، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر تبدیل شد و اعتبارات خوبی هم در این بخش اختصاص یافت و رئیس‌جمهور در این سفر به استاندار مأموریت داد تا با به‌کارگیری از تمام ظرفیت‌های ملی و استانی نسبت به حل معضل 40ساله سراوان اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید